Parkingowy przełom, rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o PPP

Rząd przyjął wczwartek projekt nowelizacji ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym. Ma onm.in. poprawić otoczenie prawne PPP, wyeliminować dotychczasowe niejasności wprzepisach.
Projekt zezwala też dużym miastom (powyżej 100 tys.mieszkańców) na zróżnicowanie opłat za postój w strefach płatnego parkowania,znaczące podniesienie ich w centralnych dzielnicach.
Nowe przepisy mają wynikać ze Strategii na rzeczOdpowiedzialnego Rozwoju, zwiększyć zaangażowanie kapitału prywatnego wrealizację inwestycji publicznych oraz podnieść efektywność tych inwestycji i świadczeniausług publicznych w Polsce. Zdaniem autorów projektu problemy związane zstosowaniem formuły PPP wynikają m.in. z powodu podejmowania decyzji orealizacji projektów w tej formule bez ich wcześniejszego właściwegoprzeanalizowania i odpowiedniego przygotowania.
To najważniejsze rozwiązania zaproponowane w projekcie:
• wprowadzenie obowiązku przeprowadzania analizyefektywności realizacji przedsięwzięcia w PPP;
• wprowadzenie dobrowolnego opiniowania przez MinisterstwoRozwoju mniejszych projektów partnerstwa publiczno-prywatnego (ocena stanuprzygotowania i zasadności realizacji projektu w formule PPP na wniosekpromotora);
• dopuszczenie udzielania przez samorządy dotacji celowychdla partnerów prywatnych na finansowanie lub dofinansowanie inwestycjizwiązanych z realizacją zadań samorządowych – obecnie takie dotacje sądopuszczalne tylko dla podmiotów niedziałających dla zysku;
• minister ds. rozwoju regionalnego będzie obowiązkowowydawał niewiążącą opinię na temat realizacji projektów w innej formule niżPPP, finansowanych z budżetu państwa w kwocie co najmniej 300 mln zł (tzw. testPPP, wskazujący czy daną inwestycję publiczną lepiej byłoby zrealizować wformule partnerstwa publiczno-prywatnego czy jednak nie);
• wprowadzenie przepisów ułatwiających monitoring rynku PPP;
• umożliwienie realizacji projektów PPP na bazieistniejących spółek podmiotu publicznego.
Jednym z efektów planowanych zmian – dzięki zastosowaniuścisłych mierników efektywności realizacji zadań publicznych w ramach PPP (cojest regułą w sektorze prywatnym) – ma być podniesienie efektywnościwydatkowania środków publicznych.
W projekcie doprecyzowano m.in. procedury wyboru partneraprywatnego i kwestie partnerstwa publiczno-prywatnego w formie spółki.
Nowe przepisy realizują też podnoszony od lat postulatdużych ośrodków miejskich: to, żeby dać im możliwość wprowadzenia dużowiększych niż dziś opłat za postój w centrach tych miast (dziś ustawowe limitytych opłat są tak niskie, że strefy płatnego parkowania w wielu przypadkachprzestały spełniać swoją funkcję, którą jest wymuszanie rotacji na miejscachparkingowych). Projekt przewiduje bowiem dla miast powyżej 100 tys. mieszkańcówzróżnicowane limity opłat w strefach płatnego parkowania – wyższe dlaśródmiejskich stref. W centrach największych miast możliwe będzie teżutworzenie dzielnicowych stref płatnego parkowania o podwyższonej opłacie. Tezapisy będą dotyczyć 39 miast.
W zwykłej strefie płatnego parkowania opłata za pierwszągodzinę nie będzie mogła przekroczyć 0,15 proc. minimalnego wynagrodzenia (dziś3 zł), a w śródmiejskiej SPP – 0,45 proc. płacy minimalnej (dziś – 9 zł).Opłata dodatkowa, czyli kara za parkowanie bez uiszczenia opłaty nie będziemogła przekroczyć 10 proc. minimalnego wynagrodzenia, czyli 200 zł.
Projektowana nowelizacja nie zmienia zasad ustalania opłatza kolejne godziny postoju. Zgodnie z obowiązującymi dziś zasadami druga niebędzie mogła być droższa od pierwszej o więcej niż 20 proc., a trzecia godzinaod drugiej także nie będzie mogła być droższa o więcej niż 20 proc. Natomiastopłata za czwartą i kolejne godziny nie może przekraczać stawki za pierwszą.
W myśl projektu 65 proc. wpływów z opłat za płatneparkowanie będzie można wydać tylko na poprawę publicznego transportuzbiorowego, uporządkowanie przestrzeni miejskiej w celu większego wykorzystaniaekologicznych środków transportu, w tym budowę infrastruktury pieszej lubrowerowej, a także na zieleń i zadrzewienia w gminie.
Zdaniem resortu rozwoju, umożliwienie podniesieniasamorządom opłat za parkowanie ma także szerszy wymiar ekonomiczny. „Wyższypoziom opłat spowoduje wzrost wykorzystania i tym samym opłacalnościkubaturowych obiektów parkingowych w miastach” – napisano. Chodzi o parkingipodziemne w centrach miast, realizowane w formule PPP, które dotąd – ze względuna niskie opłaty w strefach płatnego parkowania – często nie były opłacalne.
Nowe prawo ma obowiązywać po 14 dniach od publikacji wDzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które wejdą w życie w innychterminach.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze