Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Parkingowy przełom, rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o PPP

infotrans
05.01.2018 11:42
0 Komentarzy

Rząd przyjął wczwartek projekt nowelizacji ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym. Ma onm.in. poprawić otoczenie prawne PPP, wyeliminować dotychczasowe niejasności wprzepisach.

Projekt zezwala też dużym miastom (powyżej 100 tys.mieszkańców) na zróżnicowanie opłat za postój w strefach płatnego parkowania,znaczące podniesienie ich w centralnych dzielnicach.

Nowe przepisy mają wynikać ze Strategii na rzeczOdpowiedzialnego Rozwoju, zwiększyć zaangażowanie kapitału prywatnego wrealizację inwestycji publicznych oraz podnieść efektywność tych inwestycji i świadczeniausług publicznych w Polsce. Zdaniem autorów projektu problemy związane zstosowaniem formuły PPP wynikają m.in. z powodu podejmowania decyzji orealizacji projektów w tej formule bez ich wcześniejszego właściwegoprzeanalizowania i odpowiedniego przygotowania.

To najważniejsze rozwiązania zaproponowane w projekcie:

• wprowadzenie obowiązku przeprowadzania analizyefektywności realizacji przedsięwzięcia w PPP;

• wprowadzenie dobrowolnego opiniowania przez MinisterstwoRozwoju mniejszych projektów partnerstwa publiczno-prywatnego (ocena stanuprzygotowania i zasadności realizacji projektu w formule PPP na wniosekpromotora);

• dopuszczenie udzielania przez samorządy dotacji celowychdla partnerów prywatnych na finansowanie lub dofinansowanie inwestycjizwiązanych z realizacją zadań samorządowych – obecnie takie dotacje sądopuszczalne tylko dla podmiotów niedziałających dla zysku;

• minister ds. rozwoju regionalnego będzie obowiązkowowydawał niewiążącą opinię na temat realizacji projektów w innej formule niżPPP, finansowanych z budżetu państwa w kwocie co najmniej 300 mln zł (tzw. testPPP, wskazujący czy daną inwestycję publiczną lepiej byłoby zrealizować wformule partnerstwa publiczno-prywatnego czy jednak nie);

• wprowadzenie przepisów ułatwiających monitoring rynku PPP;

• umożliwienie realizacji projektów PPP na bazieistniejących spółek podmiotu publicznego.

Jednym z efektów planowanych zmian – dzięki zastosowaniuścisłych mierników efektywności realizacji zadań publicznych w ramach PPP (cojest regułą w sektorze prywatnym) – ma być podniesienie efektywnościwydatkowania środków publicznych.

W projekcie doprecyzowano m.in. procedury wyboru partneraprywatnego i kwestie partnerstwa publiczno-prywatnego w formie spółki.

Nowe przepisy realizują też podnoszony od lat postulatdużych ośrodków miejskich: to, żeby dać im możliwość wprowadzenia dużowiększych niż dziś opłat za postój w centrach tych miast (dziś ustawowe limitytych opłat są tak niskie, że strefy płatnego parkowania w wielu przypadkachprzestały spełniać swoją funkcję, którą jest wymuszanie rotacji na miejscachparkingowych). Projekt przewiduje bowiem dla miast powyżej 100 tys. mieszkańcówzróżnicowane limity opłat w strefach płatnego parkowania – wyższe dlaśródmiejskich stref. W centrach największych miast możliwe będzie teżutworzenie dzielnicowych stref płatnego parkowania o podwyższonej opłacie. Tezapisy będą dotyczyć 39 miast.

W zwykłej strefie płatnego parkowania opłata za pierwszągodzinę nie będzie mogła przekroczyć 0,15 proc. minimalnego wynagrodzenia (dziś3 zł), a w śródmiejskiej SPP – 0,45 proc. płacy minimalnej (dziś – 9 zł).Opłata dodatkowa, czyli kara za parkowanie bez uiszczenia opłaty nie będziemogła przekroczyć 10 proc. minimalnego wynagrodzenia, czyli 200 zł.

Projektowana nowelizacja nie zmienia zasad ustalania opłatza kolejne godziny postoju. Zgodnie z obowiązującymi dziś zasadami druga niebędzie mogła być droższa od pierwszej o więcej niż 20 proc., a trzecia godzinaod drugiej także nie będzie mogła być droższa o więcej niż 20 proc. Natomiastopłata za czwartą i kolejne godziny nie może przekraczać stawki za pierwszą.

W myśl projektu 65 proc. wpływów z opłat za płatneparkowanie będzie można wydać tylko na poprawę publicznego transportuzbiorowego, uporządkowanie przestrzeni miejskiej w celu większego wykorzystaniaekologicznych środków transportu, w tym budowę infrastruktury pieszej lubrowerowej, a także na zieleń i zadrzewienia w gminie.

Zdaniem resortu rozwoju, umożliwienie podniesieniasamorządom opłat za parkowanie ma także szerszy wymiar ekonomiczny. „Wyższypoziom opłat spowoduje wzrost wykorzystania i tym samym opłacalnościkubaturowych obiektów parkingowych w miastach” – napisano. Chodzi o parkingipodziemne w centrach miast, realizowane w formule PPP, które dotąd – ze względuna niskie opłaty w strefach płatnego parkowania – często nie były opłacalne.

Nowe prawo ma obowiązywać po 14 dniach od publikacji wDzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które wejdą w życie w innychterminach.


Komentarze