Optymalizacja siatki połączeń w Bydgoszczy ciągle za droga. Co zrobi miasto?
28 listopada 2025 roku Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy otworzył oferty w postępowaniu na analizę komunikacji miejskiej i optymalizację oferty przewozowej. Tak jak w poprzednim postępowaniu i tym razem wpłynęły dwie oferty.
Celem jest optymalizacja oferty przewozowej z uwzględnieniem danych empirycznych i potrzeb pasażerów. Dodajmy, że w czerwcu br. Bydgoszcz anulowała zamówienie na audyt komunikacji miejskiej z powodu zbyt drogich ofert – o tym przetargu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego kolejna próba zlecenia analizy i optymalizacji komunikacji miejskiej w Bydgoszczy ponownie zakończyła się ofertami znacznie przekraczającymi budżet miasta?
- Jaki zakres badań i wariantów optymalizacji przewozów przewiduje zamówienie ZDMiKP i co miałoby się zmienić w bydgoskiej komunikacji miejskiej?
- Jakie możliwe decyzje stoją teraz przed miastem i jakie konsekwencje może mieć brak środków na realizację analizy komunikacyjnej?

Analiza komunikacji miejskiej w Bydgoszczy
Przedmiotem ponownego zamówienia ogłoszonego 6 października 2025 roku jest usługa polegająca na wykonaniu analizy rynku komunikacji miejskiej w Bydgoszczy oraz na terenie gmin sąsiadujących, z którymi miasto zawarło porozumienia, wraz z optymalizacją oferty przewozowej na podstawie przeprowadzonych badań rynku komunikacji miejskiej.
Opracowanie ma składać się z pięciu zadań:
- Zadanie 1: Badania potoków pasażerskich w całej sieci komunikacji miejskiej w Bydgoszczy oraz w gminach, z którymi miasto zawarło porozumienia międzygminne,
- Zadanie 2: Badania więźby ruchu pasażerskiego w komunikacji miejskiej Bydgoszczy,
- Zadanie 3: Badania potrzeb przewozowych w sieci komunikacji miejskiej w Bydgoszczy,
- Zadanie 4: Przetworzenia oraz zinterpretowania danych pochodzących z przeprowadzonych przez wykonawcę w ramach zadań 1-3 badań komunikacji miejskiej w Bydgoszczy,
- Zadanie 5: Opracowania wariantowej koncepcji optymalizacji oferty przewozowej
w komunikacji miejskiej w Bydgoszczy.
Analiza ma obejmować autobusowy i elektrobusowy transport publiczny i uwzględniać potrzeby realnych użytkowników komunikacji miejskiej. Zamawiający oczekuje opracowania rozkładów jazdy z precyzyjnym określeniem liczby pojazdów w ruchu, pracy eksploatacyjnej oraz propozycji nowej struktury połączeń w oparciu o dane z badań i modelowania.
Termin realizacji wynosi 15 miesięcy od dnia podpisania umowy.
Koncepcje optymalizacji przewozów
Na podstawie przeprowadzonych badań z zadań 1-3, dodatkowym zadaniem wykonawcy będzie opracowanie wariantowej koncepcja optymalizacji oferty przewozowej w komunikacji miejskiej w Bydgoszczy. Zamawiający chce, aby wykonawca przedstawił trzy warianty podstawowe (bez uwzględnienia zmian w komunikacji wynikających z zamknięć, remontów i przebudów układu drogowo-torowego), tj.:
- wariant 1 – bazujący na obecnym kształcie układu drogowo-torowego i na obecnie funkcjonującej liczbie i strukturze taboru autobusowego i tramwajowego (przy zachowaniu maksymalnej łącznej rocznej pracy przewozowej (autobusowej i tramwajowej) na poziomie max. 18,08 mln wzkm+pckm, przy czym tramwajowa praca przewozowa nie może być mniejsza niż 4,43 mln pckm,
- wariant 2 – przy założeniu niezmienności kształtu infrastruktury tramwajowej (w stosunku do wariantu nr 1) i przy wzroście łącznej rocznej pracy przewozowej (autobusowej i tramwajowej) o 10% w stosunku do łącznej pracy przewozowej przewidzianej dla wariantu 1 (czyli oscylującej w granicach ok. 19,89 mln wzkm+pckm), przy czym tramwajowa praca przewozowa nie może być mniejsza niż 4,43 mln pckm,
- wariant 3 – przy założeniu niezmienności kształtu infrastruktury tramwajowej (w stosunku do wariantu nr 1) i przy wzroście łącznej rocznej pracy przewozowej (autobusowej i tramwajowej) o 20% w stosunku do łącznej pracy przewozowej przewidzianej dla wariantu 1 (czyli oscylującej w granicach ok. 21,70 mln wzkm+pckm), przy czym tramwajowa praca przewozowa nie może być mniejsza niż 4,43 mln pckm.
Do tego, wymagane są również trzy warianty docelowe, uwzględniające oddanie do użytku nowego połączenia tramwajowego od ronda Kujawskiego poprzez ul. Solskiego do pętli przy
ul. Bielickiej tj.:
- wariant 1s – bazujący na sumarycznej pracy przewozowej (autobusowej
i tramwajowej) na poziomie max. 18,08 mln wzkm+pckm, przy czym tramwajowa praca przewozowa nie może być mniejsza niż 4,43 mln pckm, - wariant 2s – przy założeniu sumarycznej pracy przewozowej (autobusowej
i tramwajowej) na poziomie ok. 19,89 mln wzkm+pckm, przy czym tramwajowa praca przewozowa nie może być mniejsza niż 4,43 mln pckm, - wariant 3s – przy założeniu sumarycznej pracy przewozowej (autobusowej
i tramwajowej) na poziomie ok. 21,70 mln wzkm+pckm, przy czym tramwajowa praca przewozowa nie może być mniejsza niż 4,43 mln pckm.
Dwie oferty
28 listopada 2025 roku ZDMiKP otworzył oferty od dwóch firm:
- TRAKO Projekty Transportowe Szamborski i Szelukowski Spółka Jawna – cena 2.108.226,15 PLN brutto,
- Zespół Doradców Gospodarczych TOR Sp. z o.o. – cena 2.061.910,50 PLN brutto.
16 grudnia 2025 roku zamawiający otworzył oferty dodatkowe:
- TRAKO Projekty Transportowe Szamborski i Szelukowski Spółka Jawna – cena 1.894.828,53PLN brutto,
- Zespół Doradców Gospodarczych TOR Sp. z o.o. – cena 2.049.610,50 PLN brutto.
Zamawiający na realizację zamówienia dysponuje kwotą: 445.981,44 PLN brutto. Oznacza to ponad czterokrotne przekroczenie budżetu przez najtańszą ofertę. Przed zamawiającym spory dylemat, bowiem taniej może już nie być. Aktualne oferty są droższe niż te złożone w pierwszym postępowaniu.
Przypomnijmy, że w pierwszym przetargu wpłynęły oferty od dwóch podmiotów:
- TRAKO Projekty Transportowe – 1.780.435,10 PLN brutto,
- ZDG TOR – 2.370.210,00 PLN brutto.
Po negocjacjach, w drugiej turze złożono oferty dodatkowe:
- TRAKO – 1.766.772,00 PLN brutto,
- ZDG TOR – 2.300.100,00 PLN brutto.
Jeśli zamawiający znajdzie dodatkowe środki w aktualnym postępowaniu, to wybór najkorzystniejszej oferty nastąpi w oparciu o kryterium: ✅ Cena – 100%.
Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1178607


Komentarze