Opole inwestuje w ITS – nowy przetarg na rozwój systemu inteligentnego transportu
18 września 2025 roku Miejski Zarząd Dróg w Opolu ogłosił postępowanie na realizację zadania „Bezpieczny Transport w Aglomeracji Opolskiej” obejmującego rozbudowę systemu ITS oraz jego utrzymanie.
To fragment ogromnego projektu unijnego z EFRR , który obejmuje także zakup elektrobusów i ładowarek – pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jak nazywa się projekt, w ramach którego rozbudowywany będzie system ITS w Opolu?
- Kiedy ogłoszono postępowanie przetargowe na realizację zadania ITS?
- Ile wynosi wysokość wadium, które musi wnieść wykonawca?
Opolski ITS
Opolskie zamówienie dotyczy inteligentnych rozwiązań w transporcie publicznym i indywidualnym. Ogłoszone 18 września 2025 roku postępowanie obejmuje projektowanie i rozbudowę ITS, a także kompleksowe utrzymanie już działającego systemu. Inwestycja ma charakter długofalowy i będzie realizowana przez 48 miesięcy od podpisania umowy. W ramach części gwarantowanej wykonawca będzie odpowiedzialny za rozbudowę funkcjonalną i terytorialną systemu, a także obsługę sygnalizacji, kamer, czujników oraz infrastruktury wspierającej priorytetyzację autobusów i elektrobusów w ruchu miejskim.
Zakres opcjonalny przewiduje dalszą modernizację i rozbudowę systemu, a także utrzymanie nowych elementów przez okres 30 miesięcy. Wymagania wobec oferentów są wysokie – wykonawca musi dysponować osobami z doświadczeniem w kierowaniu projektami ITS, a także udokumentować realizację zadań obejmujących m.in. centrum sterowania ruchem, adaptacyjne sygnalizacje świetlne, systemy nadzoru wideo czy rozwiązania dedykowane transportowi publicznemu. Wymóg doświadczenia dotyczy co najmniej jednego projektu zrealizowanego w ostatnich 7 latach o porównywalnym zakresie.
Zamówienie finansowane jest z programu Fundusze Europejskie dla Opolskiego 2021–2027 w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Zamawiający wymaga wniesienia wadium w wysokości 100 000 PLN. Planowany termin rozpoczęcia realizacji przypada na 2026 rok, a całość ma być prowadzona zgodnie z procedurą przetargu nieograniczonego w oparciu o przepisy ustawy PZP.
Na oferty zamawiający czeka do 29 października 2025 roku, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
- cena – waga 60%
- okres gwarancji i rękojmi – waga 40%
Szczegółowe informacje o zamówieniu na: SWZ – MZD Opole
Projektowe tło
Projekt „Bezpieczny Transport w Aglomeracji Opolskiej” to jedna z największych i najbardziej kompleksowych inwestycji transportowych w regionie. Liderem przedsięwzięcia jest Miasto Opole, a partnerami – osiem gmin (w tym Prószków, Gogolin, Komprachcice, Chrząstowice, Murów, Popielów, Krapkowice) oraz MZK Sp. z o.o. w Opolu. Umowę o dofinansowanie podpisano 22 maja 2025 r., a realizacja potrwa do końca listopada 2026 r. Łączna wartość projektu to ponad 176 mln zł, z czego ponad 133 mln zł pochodzi z funduszy UE (EFRR).
Zakres działań obejmuje zarówno zakup autobusów elektrycznych, jak i szeroko zakrojoną rozbudowę infrastruktury: budowę nowych pętli, ścieżek pieszo-rowerowych, przystanków, a także rozwój systemów ITS i infrastruktury ładowania. W samym Opolu powstanie m.in. nowa pętla autobusowa przy ul. Wschodniej, 18 odcinków ciągów pieszo-rowerowych, energooszczędne oświetlenie miejskie oraz nowe stacje ładowania dla autobusów elektrycznych w zajezdni MZK. W gminach partnerskich zaplanowano modernizację przystanków, wiat rowerowych i budowę nowych tras rowerowych – w sumie ponad 27 km nowej infrastruktury.
MZK Opole zakupi 5 elektrobusów, rozbuduje infrastrukturę ładowania w zajezdni i przebuduje pętlę przy ul. Pużaka. Pierwsze 15 zadań inwestycyjnych o wartości ponad 22,7 mln zł realizują już wybrane firmy: Best-Opebel, Gramar, Protect Building oraz S.A.M.. Główne cele projektu to poprawa bezpieczeństwa i komfortu podróży, rozwój multimodalnego, niskoemisyjnego transportu publicznego, redukcja emisji, hałasu i ograniczenie korzystania z samochodów osobowych.
Komentarze