Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Olsztyn zwija, czy rozwija komunikację miejską? ZDZiT tnie wzkm. Radni interweniują

infotrans
24.02.2025 12:05
0 Komentarzy

Z powodu rosnących kosztów funkcjonowania komunikacji publicznej olsztyńskie autobusy i tramwaje pokonają w bieżącym roku o ponad 80 tys. km mniej, niż w r. 2024.

Tak wynika z danych, które przekazała PAP miejska spółka odpowiedzialna za transport publiczny. Interwencję zapowiadają olsztyńscy radni.

Rozkład jazdy:

  1. O ile kilometrów zmniejszy się liczba wozokilometrów przejechanych przez autobusy i tramwaje w Olsztynie w 2025 roku?
  2. Jakie są główne powody ograniczenia liczby wozokilometrów w Olsztynie?
  3. Jakie grupy mieszkańców szczególnie skrytykowały zmiany w rozkładzie jazdy komunikacji miejskiej?
Olsztyn/ Zmiana tras komunikacji publicznej - powodem koszty; radni zapowiadają interwencję
Olsztyn/ Zmiana tras komunikacji publicznej – powodem koszty; radni zapowiadają interwencję

O 80 tys. 830 wzkm mniej

Przejazdy komunikacji publicznej rozliczane są na tzw. wozokilemetry, tj. stawki, jakie za przejechanie każdego kilometra otrzymuje od miasta spółka realizująca przewozy. Jak podał PAP Zarząd Dróg Zieleni i Transportu (ZDZiT), w ubiegłym roku miejskie autobusy przejechały po Olsztynie w sumie 7,6 mln wozokilometrów, a tramwaje 1,4 mln wozokilometrów. To kosztowało ratusz ponad 136 mln zł.

W tym roku ZDZiT na przejazdy miejskiej komunikacji otrzymał z budżetu Olsztyna 5 mln zł więcej, bo 141 mln zł. Mimo to miejskie autobusy i tramwaje przejadą w sumie 80 tys. 830 km mniej, niż przed rokiem. Tramwaje przejadą w sumie o 34 tys. 804 km mniej, niż w 2024 roku, a dla autobusów pulę zmniejszono o 46 tys 26 wozokilometrów.

„To wynika z rosnących kosztów realizowania przewozów, m.in. cen paliwa, czy kosztów pracowniczych” – powiedział PAP rzecznik prasowy ZDZiT Michał Koronowski.

Od 1 marca w Olsztynie zmienia się rozkład jazy komunikacji publicznej – kilka tras zniknie z rozkładu jazdy, kilka będzie zmodyfikowanych, pojawi się też kilka zupełnie nowych tras. Informując o wprowadzeniu zmian ratusz podkreślał, że autobusy pojawią się m.in. na nowych osiedlach, na które dotąd komunikacja publiczna nie docierała.

Olsztyn/ Zmiana tras komunikacji publicznej - powodem koszty; radni zapowiadają interwencję
Olsztyn/ Zmiana tras komunikacji publicznej – powodem koszty; radni zapowiadają interwencję

Bez konsultacji

Informacje o zmianach w rozkładzie jazdy wzbudziły w mieście wiele dyskusji, swoje niezadowolenie wyrażają na lokalnych formach internetowych zwłaszcza mieszkańcy dzielnicy Zatorze, którzy dopatrzyli się uszczuplenia połączeń z ich osiedli np. do dużych szpitali w centrum miasta.

Koronowski zapewnił PAP, że podczas konstruowania nowego rozkładu jazdy kierowano się popularnością tras i ich obłożeniem.

-„Specjalne urządzenia liczyły podróżnych w pojazdach, wiemy, na których odcinkach i w jakich godzinach jest większe, a na których mniejsze obłożenie. To wszystko zostało wzięte pod uwagę przy układaniu nowego rozkładu jazdy” – zapewnił Koronowski.

Radni Olsztyna nie zostali poinformowani o zmniejszeniu liczby wozokilometrów, ani zmianie rozkładów jazdy. W rozmowach z PAP radni zapowiedzieli, że poruszą tę kwestię na zaplanowanej na środę sesji rady miasta. „Powinniśmy rozwijać komunikację publiczną, a nie ją zwijać, bo taki transport jest dużo bardziej ekologiczny, niż poruszanie się autami” – powiedział PAP jeden z radnych.

Według danych olsztyńskiego magistratu, w 2024 r. z usług transportu publicznego w Olsztynie skorzystało łącznie ponad 47 mln pasażerów, co oznacza wzrost o 21 proc. w porównaniu z 2023 r.

Uczniowie szkół podstawowych i średnich korzystają z przejazdów bezpłatnie. (PAP)

Komentarze