Oferta TOR znowu najtańsza. Tym razem na zbadanie małopolskiego transportu publicznego
Zespół Doradców Gospodarczych TOR po raz kolejny wygrywa przetarg na transportowe analizy, stawiając na jak najniższą cenę.
Tym razem warszawska zrealizuje kompleksowe badanie dostępności i jakości publicznego transportu zbiorowego w Małopolsce. Wynik postępowania ogłoszono 29 sierpnia 2025 r. przez Departament Rozwoju Regionu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego. O wcześniejszym przetargu na analizę warszawskich buspasów (z najtańszą propozycją od TOR) pisaliśmy w TransInfo tutaj.
Rozkład jazdy:
- Kto wygrał przetarg na przeprowadzenie analizy dostępności i jakości transportu publicznego w Małopolsce?
- Jak długo wykonawca będzie miał na przeprowadzenie kompleksowego badania od momentu podpisania umowy?
- Jakie cztery kryteria oceny ofert zastosowano w tym postępowaniu?
Małopolski zakres
Przedmiotem zamówienia jest analiza dostępności i jakości usług transportu publicznego w województwie małopolskim – zarówno kolejowego, jak i świadczonego przez Małopolskie Linie Dowozowe (MLD). Projekt wpisuje się w działania w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021–2027” i ma posłużyć do optymalizacji siatki połączeń kolejowych oraz uzupełniających kursów autobusowych w regionie – zarówno w aglomeracji krakowskiej, jak i w mniejszych miejscowościach.
Wybrany wykonawca ma przeprowadzić kompleksowe badanie w ciągu 18 tygodni od podpisania umowy. Zamawiający oczekuje m.in. przeprowadzenia ilościowych badań ankietowych wśród pasażerów MLD, jakościowych wywiadów z gminami oraz szczegółowej analizy połączeń kolejowych. Badanie ankietowe obejmie 52 linie MLD w obu kierunkach, z minimalną liczbą 20 wypełnionych ankiet na linię i realizacją przynajmniej jednej tury w godzinach szczytu. Czas przewidziany na cały proces ankietyzacji nie może przekroczyć 10 dni roboczych. Możliwe formy to PAPI, CAPI lub CAWI (z QR-kodami), z obowiązkowym pilotażem przed badaniem właściwym.
Wywiady pogłębione mają objąć co najmniej 35 gmin, a analiza siatki kolejowej – wszystkie odcinki linii w regionie. Raport końcowy będzie zawierał m.in. dane w formatach PDF, SHP, Word, SAV i Excel, wizualizacje mapowe, diagram Gantta oraz konkretne rekomendacje dotyczące siatki połączeń i ewentualnych korekt w MLD.
Analiza ofert
Do postępowania zgłosiły się dwa podmioty:
- Zespół Doradców Gospodarczych TOR Sp. z o.o. (Warszawa) złożył ofertę opiewającą na 147.291,27 PLN brutto (119.673,39 PLN netto), deklarując skrócenie ankietyzacji o 3 dni robocze.
- VIA VISTULA Sp. z o.o. (Kraków) zaproponowała 156.087,00 PLN brutto (126.091,06 PLN netto) oraz skrócenie okresu ankietyzacji o 5 dni.
Ostatecznie najkorzystniejszą ofertą okazała się propozycja ZDG TOR, która uzyskała 93 pkt na 100 możliwych, wyprzedzając ofertę VIA VISTULA ocenioną na 88,52 pkt.
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 157.992,68 PLN brutto (128.449,33 PLN netto), co oznacza, że obie oferty zmieściły się w budżecie. Obie oferty oceniono w czterech kryteriach:
✅ Cena – 44% wagi oceny,
✅ Dodatkowe źródła informacji – 34%,
✅ Analiza ryzyk – 12%,
✅ Skrócenie okresu ankietyzacji w autobusach MLD – 10%.
Obie firmy uzyskały pełne 34 pkt w kryterium dodatkowych źródeł informacji – ich propozycje były zgodne z założeniami badania, merytorycznie adekwatne i realne do pozyskania. Różnice wystąpiły w analizie ryzyk – ZDG TOR zdobył 9 pkt, natomiast VIA VISTULA tylko 3 pkt. Krakowska spółka nie przedstawiła działań zaradczych dla trzech z czterech zagrożeń, co obniżyło jej końcową punktację.
Szczegółowe informacje o zamówieniu na platformazakupowa.pl: LINK DO SWZ.
Komentarze