Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Odszkodowanie za opóźniony lot może przyznać urząd. Bez wyroku sądu

infotrans
01.10.2022 13:00
0 Komentarzy

29 września Trybunał Sprawiedliwości UE rozstrzygnął kwestę, czy krajowy organ może nakazać przewoźnikowi lotniczemu zapłatę odszkodowania.

TSUE odpowiedział twierdząco: odpowiedni urząd, zajmujący się w konkretnym państwie Unii Europejskiej prawami pasażerów linii lotniczych, może przyznać odszkodowanie pasażerom za opóźniony lot; wyrok sądu w takiej sprawie nie jest konieczny.

Przypadek LOT-u

Pytania prejudycjalne, którymi zajmował się Trybunał, dotyczyły lotu z Nowego Jorku do Budapesztu, spóźnionego o trzy godziny. Pasażerowie zwrócili się do węgierskiego organu odpowiedzialnego za wykonanie rozporządzenia o prawach pasażerów lotniczych, by nakazał LOT-owi, odpowiedzialnemu za ten lot, zapłatę odszkodowania przewidzianego w tym rozporządzeniu.

Urząd ten stwierdził naruszenie rozporządzenia i nałożył na LOT obowiązek zapłaty odszkodowania każdemu zainteresowanemu pasażerowi w wysokości 600 euro.

Uważając, iż wspomniany organ nie był właściwy do nakazania zapłaty takiego odszkodowania z tego powodu, że tylko sądy krajowe są do tego upoważnione, LOT zaskarżył tę decyzję do sądu dla miasta stołecznego Budapesztu. Sąd ten skierował z kolei pytanie do Trybunału, czy rozpatrujący indywidualną skargę pasażera krajowy organ odpowiedzialny za wykonanie rozporządzenia może nakazać przewoźnikowi lotniczemu zapłatę odszkodowania za jego naruszenie.

W czwartkowym wyroku Trybunał przypomniał, iż o ile „rozporządzenie nie zobowiązuje organu krajowego, odpowiedzialnego za jego wykonanie, do przyjęcia środków przymusu w wyniku indywidualnych skarg wniesionych przez pasażerów lotniczych, o tyle nie zakazuje ono państwom członkowskim przyznania temu organowi takiej kompetencji”.

W konsekwencji państwa członkowskie mogą upoważnić krajowy organ odpowiedzialny za wykonanie rozporządzenia do zobowiązania przewoźnika lotniczego do zapłaty odszkodowania pasażerom w wyniku wniesionych przez nich indywidualnych skarg. W tym względzie Trybunał podkreślił jednak, że „pasażerowie i przewoźnicy lotniczy muszą mieć możliwość wniesienia skargi do sądu na decyzję wspomnianego organu”.

Komentarze