Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Od listopada droższe bilety MPK Rzeszów. „Normalny” za 5 zł

infotrans
29.09.2022 10:00
0 Komentarzy

Od listopada podrożeją bilety komunikacji miejskiej w Rzeszowie. Cena biletu normalnego wzrośnie z 4 do 5 zł – zadecydowała 27 września rada miejska.

Będzie to już druga podwyżka cen biletów w tym roku. Pierwsza obowiązuje od początku lutego. Podwyżka obejmie także bilety objęte ulgami oraz bilety miesięczne i sieciowe.

energia i paliwa

W trakcie sesji przedstawiciele miasta tłumaczyli, że podwyżki są skutkiem wzrostu cen za energię i paliwa.

Normalny bilet 40-minutowy będzie kosztował 5 zł. Z kolei za bilet ważny przez 90 minut od momentu jego skasowania trzeba będzie zapłacić 8,20 zł.

Natomiast cena biletu semestralnego, korzystają z nich studenci, wzrosła z 200 do 250 zł. Uczniowie za imienny bilet sieciowy zapłacą 314 zł, obecnie kosztuje on 240 zł.

Decyzje radni podjęli większością głosów. 18 było za, ośmiu z opozycyjnego klubu Prawa i Sprawiedliwości przeciw.

224 autobusy

Komunikację miejską w Rzeszowie obsługuje aktualnie 224 autobusy. 117 z nich to pojazdy zasilane sprężonym gazem ziemnym CNG. To paliwo czyste i ekologiczne, co szczególnie dzisiaj, kiedy cały świat walczy ze smogiem ma niebagatelne znaczenie. Oczywiście decydując się na zakup takich pojazdów pod uwagę brana była także ekonomia. Kiedy MPK Rzeszów kupowało w 2004 pierwsze takie autobusy, cena gazu wynosiła około połowę ceny oleju napędowego. Jeszcze w styczniu ubiegłego roku metr sześcienny gazu kosztował 1,90 zł netto i wówczas eksploatacja tych autobusów była nie tylko przyjazna dla środowiska, ale także ekonomiczna. W wyniku zawirowań na ryku paliwowym i energetycznym, które nastąpiły w ostatnich miesiącach cena metra sześciennego CNG wzrosła do 13,71 zł netto. Oznacza to, że koszt pokonania 100 kilometrów przez autobus na gaz wzrósł z około 118 zł netto do ponad 850 zł netto.

W tym samym czasie cena oleju napędowego dla MPK Rzeszów wzrosła z 3,30 zł netto do 6,10 zł netto. Na skutek tego autobus z silnikiem diesla spalający około 41 litrów paliwa na 100 km pokonuje ten dystans za ok. 250 zł, czyli prawie o 100 procent więcej niż w ubiegłym roku. Z kolei na energię elektryczną, której także używamy do zasilania autobusów, w budżecie Rzeszowa na przyszły rok trzeba będzie przygotować prawdopodobnie aż o 60 milionów złotych więcej.

– Propozycja podniesienia cen biletów jest trudna, ale nieunikniona. Nie mamy wpływu jako samorząd na wiele czynników kosztotwórczych w transporcie. Najważniejszy z nich to ceny paliw i energii elektrycznej, które w ostatnim czasie osiągnęły rekordowe poziomy.  Jeszcze niedawno sprężony gaz ziemny do naszych autobusów kosztował poniżej dwóch złotych za metr sześcienny, dzisiaj jego cena dla firm wzrosła niemal dziesięciokrotnie. Olej napędowy podrożał o 100 procent, bardzo wysokie są także ceny energii elektrycznej, którą zasilamy część autobusów. To wszystko sprawia, że nie da się dłużej funkcjonować z cenami przejazdów na dotychczasowym poziomie – powiedział jeszcze przed głosowaniem prezydent Rzeszowa.

Z wyliczeń miasta wynika, że w przyszłym roku system transportowy w 2023 roku może kosztować około 140 mln zł.

fot. UM Rzeszów

Pierwsze oszczędności

W ramach oszczędności Zarząd Transportu Miejskiego wprowadził już w Rzeszowie tzw. przystanki na żądanie, co pozwoliło obniżyć koszt zużycia paliwa przez autobusy o około milion złotych w skali roku.

W część pojazdów będzie także więcej reklam od zewnętrznych firm.

Te działania pozwolą jednak tylko w nieznacznym stopniu ograniczyć straty spowodowane gigantycznym wzrostem cen paliw i energii elektrycznej.

Komentarze