Od jutra odszkodowanie za spóźniony pociąg
Od 1 lipca zacznie obowiązywać w Polsce Rozporządzenie (WE) nr 1371/2007 i polskie koleje będą musiały wypłacać pasażerom odszkodowanie za spóźnienia, tak jak od kilku lat robią przewoźnicy lotniczy. Nawet połowę ceny biletu!
Nadchodzą długo wyczekiwane wakacje. Czas urlopu to okres wzmożonych podróży. W pociągach i na dworcach znowu zapanuje tłok. Warto wiedzieć, jakie prawa mają pasażerowie pociągu, tym bardziej, że już od 1 lipca polskie koleje będą musiały wypłacać pasażerom odszkodowanie za spóźnienia, tak jak od kilku lat robią przewoźnicy lotniczy. Nawet połowę ceny biletu! Już 1 lipca zacznie w Polsce obowiązywać art. 17. Rozporządzenia (WE) nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007r. dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym. Na jego podstawie, nie tracąc prawa do przewozu, pasażer może zażądać od przedsiębiorstwa kolejowego odszkodowania za opóźnienie w wysokości co najmniej:
– 25% ceny biletu, w przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 do 119minut
– 50% ceny biletu, w przypadku opóźnienia przekraczającego 120 minut
Wypłata odszkodowania następuje w ciągu miesiąca od złożenia wniosku o odszkodowanie. Odszkodowanie może zostać wypłacone w formie kuponów lub innych usług, ale na żądanie pasażera –również w formie pieniężnej.
Niestety pasażerowie nie wszystkich pociągów mogą liczyć na odszkodowanie. Dotyczy to wszystkich pociągów międzynarodowych kursujących do krajów UE, a także pociągów krajowych kategorii: Express, Express Intercity, Eurocity, Euronight.
Ponadto, w razie opóźnienia pasażerowie polskich kolei mogą skorzystać także z innych uprawnień. W przypadku, gdy istnieją uzasadnione powody, aby przypuszczać, że opóźnienie przyjazdu do miejsca przeznaczenia przekroczy 60 minut w stosunku do umowy transportu, pasażer otrzymuje natychmiast wybór pomiędzy:
– Zwrotem pełnego kosztu biletu, za część niezrealizowanej podróży oraz za część już zrealizowaną, jeżeli taka podróż jest już bezcelowa w kontekście pierwotnego planu podróży, wraz z zapewnieniem w odpowiednich przypadkach połączenia powrotnego do miejsca wyjazdu w najbliższym dostępnym terminie, albo
– Kontynuacją lub zmianą trasy podróży, przy porównywalnych warunkach przewozu, do miejsca docelowego w najbliższym dostępnym terminie, albo
– Kontynuacją lub zmianą trasy podróży, przy porównywalnych warunkach przewozu, do miejsca docelowego w późniejszym terminie dogodnym dla pasażera.
Jeżeli pasażer uważa, że jego prawa zostały naruszone, powinien zgłosić się do właściwego przewoźnika kolejowego. Można także skorzystać z pomocy Urzędu Transportu Kolejowego –swoje skargi można kierować na adres: [email protected].
Tymczasem pasażerowie samolotów już kolejny rok cieszą się rozszerzonymi prawami. Także i tutaj w przypadku opóźnienia bądź odwołania lotu możemy liczyć na odszkodowanie, opiekę na lotnisku (napoje, posiłki, a nawet nocleg). 7 lipca sieć Europejskich Centrów Konsumenckich organizuje na największych Europejskich lotniskach akcję informacyjną. Także Lotnisko Chopina w Warszawie będzie objęte akcją, a pasażerowie będą mogli wziąć udział w ciekawych quizach oraz otrzymają broszury informacyjne. Więcej Informacji na temat praw pasażerów samolotów i kolei można uzyskać z plakatów oraz broszur dystrybuowanych na dworcach kolejowych, lotniskach i punktach Informacji turystycznej, a także na stronie www.ec.europa.eu/transport/passenger-rights/pl/. Kampania jest inicjatywą Komisji Europejskiej.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze