Nowy program unijny, który wesprze m.in. transport publiczny: Plan Społeczno-Klimatyczny
Do końca czerwca 2025 r. można zgłaszać uwagi w ramach konsultacji Planu Społeczno-Klimatycznego (PSK) - podał resort funduszy.
Plan to nowy instrument finansowy UE, który ma pomóc gospodarstwom domowym, małym przedsiębiorstwom i użytkownikom transportu w trudnej sytuacji niwelować ubóstwo energetyczne. Dzięki planowi Polska będzie mogła skorzystać ze środków Społecznego Funduszu Klimatycznego - to 65 mld zł.
Rozkład jazdy:
- Jaki jest całkowity budżet Planu Społeczno-Klimatycznego (PSK) na lata 2026–2032?
- Do kiedy można zgłaszać uwagi w ramach konsultacji publicznych PSK?
- Jakie inwestycje transportowe można finansować ze środków Społecznego Funduszu Klimatycznego?
Konsultuje PSK
Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zaznaczyło, że w Planie Społeczno-Klimatycznym (PSK) zapisano sposoby wydatkowania pieniędzy ze Społecznego Funduszu Klimatycznego (SFK).
-"Jesteśmy w trakcie konsultacji publicznych nowego instrumentu - Planu Społeczno-Klimatycznego. (...) Dokument ze względu na swoją skalę potocznie nazywamy KPO2" – zaznaczył wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko. Ministerstwo wskazało, że na uwagi do dokumentu czeka do 30 czerwca br.
Jak podkreślił wiceminister, Polska będzie największym beneficjentem Społecznego Funduszu Klimatycznego. Budżet Planu na lata 2026-2032 wynosi 65 mld zł. Na tę kwotę składa się wkład unijny oraz wymagany wkład krajowy w wysokości 25 proc. wartości przyznanych środków. Aby skorzystać z tych pieniędzy należy uprzednio przedłożyć Komisji Europejskiej – Plan Społeczno-Klimatyczny.
Dokument został przygotowany przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej we współpracy z samorządami oraz partnerami gospodarczymi, społecznymi i przedstawicielami organizacji społeczeństwa obywatelskiego oraz innymi resortami, które będą go wdrażać. Będzie stanowił podstawę wydatkowania Społecznego Funduszu Klimatycznego w Polsce.
"Plan Społeczno-Klimatyczny jest funduszem, który polepszy naszą jakość życia. To nowe narzędzie do walki ze zjawiskiem ubóstwa energetycznego w Polsce – dodał wiceminister. Chodzi o wsparcie podmiotów, które z powodu ograniczonych dochodów, nie są w stanie zapewnić sobie odpowiedniego poziomu ciepła, oświetlenia czy też energii do zasilania urządzeń elektrycznych" - wyjaśnił Szyszko. Nie ma zgody na przeprowadzenie transformacji energetycznej większym kosztem osób mniej zamożnych – podkreślił.
Na co wsparcie?
Wiceszef MFiPR zaznaczył, że resort proponuje przeznaczyć 37,5 proc. kwoty dofinansowania z Funduszu na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo. To tzw. komponent osłonowy. -"Zdecydowaliśmy się również włączyć regiony w zarządzanie SFK i wydzielić na ten cel 15 proc. budżetu Funduszu.
Kluczowe znaczenie w realizacji Planu będą miały inwestycje w poprawę efektywności energetycznej budynków oraz dostęp do transportu publicznego. Środki będzie można także przeznaczyć na zakup taboru kolejowego i autobusowego, inwestycje w obszarze budowy, przebudowy przystanków i stacji kolejowych wraz z budową parkingów przy przystankach i stacjach, infrastrukturę transportu autobusowego, poprawę infrastruktury dostępu do węzłów przesiadkowych (budowa, przebudowa, remont chodników, ciągów pieszych i pieszo-rowerowych, przejść drogowych, kładek, wind, schodów oraz obiektów typu „parkuj i jedź”), rozwój infrastruktury transportu rowerowego (budowę i rozbudowę dróg dla rowerów, budowę stacji rowerowych w węzłach przesiadkowych oraz tworzenie i rozbudowa wspólnego roweru publicznego), transport na żądanie, a także wsparcie pieniężne na pokrycie kosztów energii i ogrzewania poniesionych przez gospodarstwa domowe dotknięte ubóstwem energetycznym.
Podsumowując: Z pieniędzy pochodzących ze Społecznego Fundusz Klimatycznego będzie można finansować:
- - wymianę źródeł ciepła i poprawę efektywności energetycznej budynków mieszkalnych jednorodzinnych wraz ze wsparciem doradczym,
- - budownictwo socjalne i komunalne,
- - renowację budynków wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorstw (termomodernizacja, wymiana źródeł ciepła),
- - wsparcie mieszkań wspomaganych/treningowych dla osób zagrożonych ubóstwem energetycznym,
- - społeczności energetyczne,
- - doradztwo energetyczne,
- - zakup taboru kolejowego i autobusowego,
- - inwestycje w obszarze budowy, przebudowy przystanków i stacji kolejowych wraz z budową parkingów przy przystankach i stacjach,
- - infrastrukturę transportu autobusowego,
- - poprawę infrastruktury dostępu do węzłów przesiadkowych (budowa, przebudowa, remont chodników, ciągów pieszych i pieszo-rowerowych, przejść drogowych, kładek, wind, schodów oraz obiektów typu „parkuj i jedź”),
- - rozwój infrastruktury transportu rowerowego (budowę i rozbudowę dróg dla rowerów, budowę stacji rowerowych w węzłach przesiadkowych oraz tworzenie i rozbudowa wspólnego roweru publicznego),
- - transport na żądanie,
- - wsparcie pieniężne na pokrycie kosztów energii i ogrzewania poniesionych przez gospodarstwa domowe dotknięte ubóstwem energetycznym.
Z projektem Planu można zapoznać się na tutaj https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/spoleczny-fundusz-klimatyczny/plan/
Komentarze