Nowodworska Komunikacja Autobusowa po miesiącu: więcej kursów, nowe plany, lepsze przesiadki
Od 1 sierpnia 2025 r. w Nowym Dworze Mazowieckim działa Nowodworska Komunikacja Autobusowa (NKA) w nowej formule.
To efekt społecznych konsultacji i analiz, które zakończyły się wdrożeniem lokalnej „małej rewolucji” – zarówno w układzie linii autobusowych, jak i narzędziach zarządzania przewozami. Głównym punktem zmian jest uruchomienie nowoczesnego systemu dynamicznej informacji pasażerskiej Time4BUS, który umożliwia śledzenie odjazdów, lokalizacji pojazdów i planowanie podróży – wszystko w czasie rzeczywistym.
Rozkład jazdy:
- Jak nazywa się nowy system dynamicznej informacji pasażerskiej wdrożony w Nowym Dworze Mazowieckim?
- Ile nowych linii autobusowych uruchomiono w ramach Nowodworskiej Komunikacji Autobusowej?
- Jak nazywa się firma odpowiedzialna za obsługę nowych linii autobusowych?
Pierwsze podsumowanie NKA
Po miesiącu działania Nowodworska Komunikacja Autobusowa (NKA) zyskała nie tylko uznanie mieszkańców, ale też konkretne plany rozwoju. Podczas konferencji prasowej z udziałem m.in. Burmistrza Sebastiana Sosińskiego, Zastępcy Burmistrza Bartosza Rogińskiego, przedstawicieli operatora ABUS Sp. z o.o. oraz dostawcy systemu Time4BUS – GenesisMobo, podsumowano pierwsze efekty i zaprezentowano kierunek, w jakim będzie zmierzać transport publiczny w mieście.
– „Uruchomienie Nowodworskiej Komunikacji Autobusowej to oczekiwana przez mieszkańców zmiana. Chcemy, aby mieli dostęp do sprawnego, dostępnego, szybkiego i nowoczesnego transportu, który będzie realną alternatywą dla samochodu” – podkreślił Sebastian Sosiński.
W pierwszych tygodniach funkcjonowania autobusy kursowały nawet co 7 minut w godzinach szczytu, co stanowi dużą poprawę względem wcześniejszych rozwiązań. Linia N5, zaprojektowana z myślą o przesiadkach na pociągi Kolei Mazowieckich, cieszy się szczególnym zainteresowaniem. Wkrótce pojawią się dodatkowe kursy w weekendy, a rozkład jazdy ma być dostosowany do realnych potrzeb pasażerów.
Zmodernizowane trasy, niskopodłogowe autobusy z udogodnieniami dla osób z ograniczoną mobilnością oraz integracja z aplikacją Time4BUS pokazują, że projekt jest prowadzony świadomie i z myślą o przyszłości. Dominik Tomaszewski z GenesisMobo podkreślił, że system Time4BUS pozwala zarządzać całością przewozów – od tras, przez kursy, aż po informacje pasażerskie, a aplikacja daje mieszkańcom szybki i wygodny dostęp do danych w czasie rzeczywistym.
Z Time4BUS
Drugim kluczowym elementem zmian jest wdrożenie systemu Time4BUS, opracowanego przez firmę GenesisMobo. System został oficjalnie uruchomiony 25 sierpnia 2025 r. i obejmuje:
- zarządzanie rozkładami jazdy,
- generowanie kodów QR jako wirtualnych tablic odjazdów,
- udostępnienie bezpłatnej aplikacji mobilnej Time4BUS dla pasażerów.
„Wdrożony system Time4BUS z jego istotną częścią, czyli modułem rozkładu jazdy, pozwoli osobom odpowiedzialnym za komunikację miejską w Nowym Dworze Mazowieckim, skutecznie zarządzać każdym kawałkiem przewozów. Mówimy tu zarówno o trasach, kursach, całej pracy przewozowej, rozliczeniach, ale i statycznej informacji pasażerskiej” – podkreśla Dominik Tomaszewski, Kierownik Biura Promocji i Szkoleń firmy GenesisMobo&Time4BUS.
Dodatkowo aplikacja Time4BUS oferuje:
- aktualne odjazdy z wybranych przystanków lub całych linii,
- lokalizację autobusów w czasie rzeczywistym,
- dostęp do planu kursowania na 30 dni w przód,
- komunikaty o utrudnieniach i zmianach,
- planowanie podróży z uwzględnieniem preferencji pasażera.
Co ważne, aplikacja została dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – spełnia standard WCAG 2.1 i automatycznie integruje się z funkcjami udźwiękawiającymi smartfona (np. TalkBack, VoiceOver).
Co dalej?
W planach na najbliższe tygodnie są m.in.:
- korekty rozkładu jazdy linii N4 i N5,
- uruchomienie dedykowanej strony NKA na Facebooku,
- dalsza modernizacja przystanków (m.in. doświetlenia, nowe perony i wiaty),
- udostępnienie przestrzeni reklamowej w autobusach i na przystankach,
- rozmowy z gminami ościennymi o powołaniu związku komunikacyjnego.
Jak zapowiedział Kacper Pawelczyk, Inspektor ds. Transportu Publicznego, wdrażane zmiany będą kontynuowane przy zachowaniu dialogu z mieszkańcami. – „Dziękujemy za wszystkie zgłoszenia i uwagi. To właśnie one pomogą nam realnie dostosować NKA do potrzeb mieszkańców” – dodał.
Komentarze