Nowoczesna o znowelizowanej ustawie o ptz
21 lipca parlamentarzyści wysłuchali sprawozdania Komisji Infrastruktury o senackim projekcie ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym (druki nr 716 i 725).
Tego samego dnia nowelizacja została przyjęta przez Sejm. W ramach obrad, Sejm uchwalił, że w dyskusji nad tym punktem wysłucha 5-minutowych oświadczeń w imieniu klubów i koła. W imieniu klubu Nowoczesna głos zabrał poseł Mirosław Suchoń:
-„Dziękuję bardzo. Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Mam przyjemność przedstawić w imieniu Klubu Poselskiego Nowoczesna stanowisko w sprawie senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, druk nr 716, oraz sprawozdania komisji, druk nr 725. Szanowni Państwo! Projekt przedmiotowej ustawy, jak wskazują wnioskodawcy, ma na celu przesunięcie o rok terminu wejścia w życie niektórych przepisów ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym.
Ponadto przewiduje on zmiany w przepisach przejściowych do tej ustawy polegające na konsekwentnym przedłużeniu bądź przesunięciu obowiązywania odpowiednich regulacji o rok. Zgodnie z informacją przedstawioną w przedłożeniu oraz podczas posiedzenia komisji pomimo 6-letniego vacatio legis niektórych przepisów zarówno organizatorzy publicznego transportu zbiorowego, jak i przewoźnicy świadczący przewozy pasażerskie zgłaszają wątpliwości, co do możliwości wywiązania się z zadań nałożonych na jednostki samorządu terytorialnego w zakresie organizowania publicznego transportu zbiorowego.
Ponadto, co również wskazywali wnioskodawcy, wejście w życie z dniem 1 stycznia 2017 r. określonych przepisów spowoduje, że pasażerowie potencjalnie mogą stracić dostęp do biletów ulgowych. Byłby to efekt słabego przygotowania samorządów do realizacji nałożonych na nie obowiązków. Niestety, zarówno w przypadku transportu drogowego, jak i kolejowego większość jednostek samorządu nie dokonała wyboru operatorów publicznego transportu zbiorowego, czyli tego komponentu transportowego, w którym będą zapewnione ulgi. Natomiast przewoźnicy komercyjni, którzy nie będą otrzymywali rekompensaty z tytułu stosowania ustawowych ulg, przestaną je po prostu oferować. I to, co zazwyczaj cechuje samorządy, czyli pewna sprawność w działaniu, tutaj jakoś niestety nie zafunkcjonowało, choć trzeba uczciwie zauważyć, że jest grupa jednostek samorządu terytorialnego, która sobie z tym niełatwym zadaniem poradziła, i dziś, kiedy debatujemy o zmianie tych przepisów, należy tę sprawność oczywiście docenić.
Tak, więc biorąc pod uwagę stanowisko przedstawione przez wnioskodawców oraz oczekiwany efekt uchwalenia projektu ustawy, należy go ocenić pozytywnie. Chcę tu zauważyć, że przy okazji różnych konsultacji społecznych i spotkań z obywatelami, które Nowoczesna prowadzi systematycznie w całej Polsce, ujawnił się bardzo ważny problem społeczny związany właśnie z przepisami tej ustawy. Otóż spowoduje ona pozbawienie możliwości podróżowania niektórymi środkami komunikacji np. młodzież dojeżdżającą na studia ? chodzi oczywiście o podróże z odpłatnością ulgową. Mówimy tutaj o przewozach, które będą wykonywane na zasadach komercyjnych, gdzie nie ma możliwości stosowania ulg. To, niestety, w istotny sposób zmienia na niekorzyść poziom dostępu do usług transportowych dla znaczącej grupy społecznej. Przepisy te mogą przyczynić się do pogłębienia wykluczenia transportowego mieszkańców wielu różnych miejscowości w całej Polsce. To bardzo niepokojące sygnały.
Dlatego uważamy, iż należy niezwłocznie podjąć inicjatywę ustawodawczą, której efektem będzie zmiana przepisów na takie, które zapobiegną wykluczeniu transportowemu osób właśnie z tych zagrożonych terenów. Potrzebna jest także zmiana przepisów mająca na celu umożliwienie przejazdów na studia wszystkimi środkami komunikacji z zastosowaniem przysługujących obecnie ulg ustawowych. To są bardzo ważne postulaty, dlatego, szanowni państwo, oczekujemy od rządu przedstawienia stosownych propozycji ustawowych właśnie odpowiadających na te problemy, które coraz częściej są zgłaszane przez coraz większą grupę świadomych tych problemów osób. Szanowni Państwo! W związku z przedstawionym przeze mnie stanowiskiem informuję, iż Klub Poselski Nowoczesna udzieli poparcia przedmiotowemu projektowi ustawy. Dziękuję bardzo.”
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze