Nowela ustawy o PTZ z definicją wykluczenia komunikacyjnego. Dlaczego to ważne?
W projekcie nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym ma znaleźć się definicja wykluczenia komunikacyjnego.
Według zapowiedzi takie działania mają pomóc w uporządkowaniu pojęć i ułatwieniu identyfikacji obszarów wymagających wsparcia transportowego.
Rozkład jazdy:
- Jak ma nazywać się nowy fundusz wspierający transport publiczny?
- Ilu kursów dziennie ma wymagać ustawa na każdej dofinansowanej linii?
- Kto ma zostać integratorem przewozów w województwach według projektu ustawy?
Zmiany legislacyjne
O podjęcie pilnych działań na rzecz przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu dzieci i młodzieży zabiegała Rzeczniczka Praw Dziecka.
W odpowiedzi resort infrastruktury zapowiedział zgłoszone zmiany legislacyjne. Nowelizacja ustawy o publicznym transporcie zbiorowym i definicja wykluczenia komunikacyjnego ma pomóc w ułatwieniu identyfikacji obszarów wymagających wsparcia transportowego.
W projekcie przewidziano wprowadzenie definicji „wykluczenia komunikacyjnego”, co ma na celu uporządkowanie pojęć i ułatwienie identyfikacji obszarów wymagających wsparcia transportowego. Marszałkowie województw zostaną ustanowieni integratorami przewozów w swoich regionach. Nowe przepisy wprowadzają także możliwość realizacji transportu na żądanie, co stanowi odpowiedź na potrzeby mieszkańców terenów o szczególnej specyfice demograficznej. Takie przewozy będą realizowane w gminach, na obszarach o niskim zaludnieniu, dla pasażerów najbardziej narażonych na wykluczenie komunikacyjne, np. dla osób starszych, poddawanych długotrwałemu leczeniu, dzieci i młodzieży, na określonej trasie.
Co dalej?
„Marszałkowie województw zostaną ustanowieni integratorami przewozów w swoich regionach, co umożliwi lepsze koordynowanie działań w zakresie transportu zbiorowego” – zapowiedział Stanisław Bukowiec
Nowe przepisy wprowadzają także możliwość realizacji transportu na żądanie, co stanowi odpowiedź na potrzeby mieszkańców terenów o szczególnej specyfice demograficznej. Takie przewozy będą realizowane w gminach, na obszarach niskim zaludnieniu, w razie potrzeby, dla pasażerów najbardziej narażonych na wykluczenie komunikacyjne, np. dla osób starszych, poddawanych długotrwałemu leczeniu, dzieci i młodzieży, na określonej trasie.
Istotną zmianą ma te z być przekształcenie „Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej” w „Fundusz przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu”.
Projekt zakłada również ustalenie minimalnych standardów dostępności publicznego transportu zbiorowego w zakresie przebiegu linii komunikacyjnych. Na poziomie ustawowym określone zostaną minimalne standardy dla połączeń. Zakłada się, że każda linia komunikacyjna dofinansowana z Funduszu przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu będzie obsługiwana co najmniej trzema parami kursów dziennie – porannym, południowym i wieczornym – również w weekendy i dni ustawowo wolne od pracy. Publiczny transport zbiorowy powinien zapewniać co najmniej połączenia pomiędzy miastem będącym siedzibą wojewody i sejmiku województwa a 3 miejscowościami będącymi siedzibami władz powiatów w danym województwie, a także połączenia między siedzibami gmin wchodzących w skład powiatu a siedzibą jego władz.
Zmodyfikowana zostanie również kolejność pierwszeństwa w uzyskiwaniu dopłat z Funduszu. Nowa hierarchia obejmuje w kolejności: województwo, związek powiatowo-gminny, związek powiatów, związek międzygminny, powiat oraz gminę. Więćej na https://brpd.gov.pl/wp-content/uploads/2025/08/odpowiedz-Ministra-Infrastruktury-na-Wystapienie-Rzecznika-Praw-Dziecka-z-dnia-2-czerwca-2025-r.-dot.-wykluczenia-komunikacyjnego-dzieci-i-mlodziezy.pdf
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze