Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowela o transporcie publicznym w sejmowej komisji. Pierwsze czytanie

infotrans
13.06.2023 18:02
0 Komentarzy

13 czerwca w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.

Miało to miejsce podczas połączonego posiedzenia sejmowych Komisji: Infrastruktury oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Wiceminister Weber  – w uzasadnieniu projektu  – wyjaśnił, że dotyczy on kwestii związanych z rozwojem  transportu zbiorowego, m.in. autobusowego oraz kolejowego.

FRPA plus

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber, uzasadniając we wtorek w Sejmie rządowy projekt noweli ustawy o publicznym transporcie zbiorowym poinformował, że m.in. podnosi on od 2024 r. o 200 mln zł środki Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.

-„Zapadła decyzja, żeby te wszystkie projekty ustawy scalić i w ramach jednego projektu i jednej ścieżki legislacyjnej (…) kwestię rozwoju tych trzech gałęzi transportu uregulować” – powiedział.

Wiceminister Weber poinformował, że projekt ustawy zakłada zwiększenie Funduszu rozwoju przewozów autobusowych (FRPA) z obecnych 800 mln zł do 1 mld zł od początku 2024 roku.

-„W tej chwili samorządy blisko 6,5 tys. linii komunikacyjnych, które są dofinansowane z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, te linie są dofinansowane w ramach 885 wniosków. Pula 800 mln zł, która jest zapewniona na ten rok jest wyczerpana w znacznym stopniu – 777 mln zł zaangażowanych, także do dyspozycji pozostało niespełna 23 mln zł.” – powiedział wiceszef resortu infrastruktury.

Weber ocenił, że pierwsze półrocze 2023 pokazuję, że „ten kto miał zorganizować takie przewozy, już je zorganizował”, ale można spodziewać się kolejnych wniosków.

-„Musimy być przygotowani na większe zainteresowanie w roku 2024. (…) Zwiększamy środki Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o 200 mln zł, także od zeszłego roku miliard złotych na organizacje autobusowego transportu zbiorowego” – dodał.

Wiceszef resortu infrastruktury tłumaczył, że projekt zakłada również utrzymanie obowiązującego maksymalnego dofinansowania do wozokilometra w wysokości 3 zł.

-„To dofinansowanie przyjęło się, one jest też taką zachętą do tego, żeby organizować linie użyteczności publicznej i dlatego na tym poziomie chcemy je utrzymać już w sposób ciągły” – zaznaczył. 

Dłuższe umowy

Dodał, że kolejna istotna kwestia, która ma regulować nowela to możliwość zawierania między wojewodą, a organizatorem transportu zbiorowego oprócz rocznych umów na dofinansowanie z FRPA, także możliwość zawierania takich umów wieloletnich na okres nie dłuższy niż 10 lat.

-„To również element takiej stałej zachęty do tego, żeby złożyć wnioski na tym jednym wniosku organizować (…) przez kolejne lata transport zbiorowy czy to na obszarze gminy, czy powiatu, czy województwa” – wyjaśniał.

Jak wynika z danych resortu infrastruktury, zainteresowanie samorządów uruchamianiem połączeń z dofinansowaniem z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych rośnie z roku na rok. O ile w 2019 r. dofinansowanych zostało 1228 linii komunikacyjnych kwotą 10 mln zł, w 2020 r. przewozy z dofinansowaniem wykonywane były na 2834 liniach, które zostały dofinansowane kwotą 139 mln zł. W 2021 r. dopłatą objęto w skali kraju 4371 linii, a kwota dopłaty przekazana organizatorom wynosiła 358 mln zł. W 2022 r. dopłatą objęto 5705 linii komunikacyjnych, a wnioskowana przez organizatorów kwota dopłaty z FRPA to ponad 631 mln zł.

Rafał Weber dodał, że kolejna kwestią, która znalazła się w projekcie nowelizacji jest utrzymanie dotychczasowych zasad rynku przewozu osób w tym systemu zezwoleń na wykonywanie takich przewozów w Krajowym Transporcie Drogowym.

cześć kolejowa

W projekcie nowelizacji znalazły się również regulacje dotyczące przewozów kolejowych – m.in. w czasie stanu wyjątkowego, stanu wojennego, stanu klęski żywiołowej oraz stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii – w celu usuwania ich skutków – zarządca infrastruktury kolejowej będzie mógł nie pobierać części opłaty podstawowej, związanej z rodzajem wykonywanych przewozów oraz opłaty rezerwacyjnej za niewykorzystanie przydzielonej zdolności przepustowej lub będzie mógł pobierać opłatę podstawową obniżoną o nie więcej niż 50 proc. wysokości.

Zgodnie z projektem, zarządca infrastruktury kolejowej za utracone przychody ma otrzymać finansowanie z budżetu państwa.

Na koniec posiedzenia, posłowie jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali projekt rządowej nowelizacj

Komentarze