Nowela o transporcie publicznym w sejmowej komisji. Pierwsze czytanie
13 czerwca w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.
Miało to miejsce podczas połączonego posiedzenia sejmowych Komisji: Infrastruktury oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Wiceminister Weber – w uzasadnieniu projektu – wyjaśnił, że dotyczy on kwestii związanych z rozwojem transportu zbiorowego, m.in. autobusowego oraz kolejowego.
FRPA plus
Wiceminister infrastruktury Rafał Weber, uzasadniając we wtorek w Sejmie rządowy projekt noweli ustawy o publicznym transporcie zbiorowym poinformował, że m.in. podnosi on od 2024 r. o 200 mln zł środki Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.
-„Zapadła decyzja, żeby te wszystkie projekty ustawy scalić i w ramach jednego projektu i jednej ścieżki legislacyjnej (…) kwestię rozwoju tych trzech gałęzi transportu uregulować” – powiedział.
Wiceminister Weber poinformował, że projekt ustawy zakłada zwiększenie Funduszu rozwoju przewozów autobusowych (FRPA) z obecnych 800 mln zł do 1 mld zł od początku 2024 roku.
-„W tej chwili samorządy blisko 6,5 tys. linii komunikacyjnych, które są dofinansowane z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, te linie są dofinansowane w ramach 885 wniosków. Pula 800 mln zł, która jest zapewniona na ten rok jest wyczerpana w znacznym stopniu – 777 mln zł zaangażowanych, także do dyspozycji pozostało niespełna 23 mln zł.” – powiedział wiceszef resortu infrastruktury.
Weber ocenił, że pierwsze półrocze 2023 pokazuję, że „ten kto miał zorganizować takie przewozy, już je zorganizował”, ale można spodziewać się kolejnych wniosków.
-„Musimy być przygotowani na większe zainteresowanie w roku 2024. (…) Zwiększamy środki Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o 200 mln zł, także od zeszłego roku miliard złotych na organizacje autobusowego transportu zbiorowego” – dodał.
Wiceszef resortu infrastruktury tłumaczył, że projekt zakłada również utrzymanie obowiązującego maksymalnego dofinansowania do wozokilometra w wysokości 3 zł.
-„To dofinansowanie przyjęło się, one jest też taką zachętą do tego, żeby organizować linie użyteczności publicznej i dlatego na tym poziomie chcemy je utrzymać już w sposób ciągły” – zaznaczył.
Dłuższe umowy
Dodał, że kolejna istotna kwestia, która ma regulować nowela to możliwość zawierania między wojewodą, a organizatorem transportu zbiorowego oprócz rocznych umów na dofinansowanie z FRPA, także możliwość zawierania takich umów wieloletnich na okres nie dłuższy niż 10 lat.
-„To również element takiej stałej zachęty do tego, żeby złożyć wnioski na tym jednym wniosku organizować (…) przez kolejne lata transport zbiorowy czy to na obszarze gminy, czy powiatu, czy województwa” – wyjaśniał.
Jak wynika z danych resortu infrastruktury, zainteresowanie samorządów uruchamianiem połączeń z dofinansowaniem z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych rośnie z roku na rok. O ile w 2019 r. dofinansowanych zostało 1228 linii komunikacyjnych kwotą 10 mln zł, w 2020 r. przewozy z dofinansowaniem wykonywane były na 2834 liniach, które zostały dofinansowane kwotą 139 mln zł. W 2021 r. dopłatą objęto w skali kraju 4371 linii, a kwota dopłaty przekazana organizatorom wynosiła 358 mln zł. W 2022 r. dopłatą objęto 5705 linii komunikacyjnych, a wnioskowana przez organizatorów kwota dopłaty z FRPA to ponad 631 mln zł.
Rafał Weber dodał, że kolejna kwestią, która znalazła się w projekcie nowelizacji jest utrzymanie dotychczasowych zasad rynku przewozu osób w tym systemu zezwoleń na wykonywanie takich przewozów w Krajowym Transporcie Drogowym.
cześć kolejowa
W projekcie nowelizacji znalazły się również regulacje dotyczące przewozów kolejowych – m.in. w czasie stanu wyjątkowego, stanu wojennego, stanu klęski żywiołowej oraz stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii – w celu usuwania ich skutków – zarządca infrastruktury kolejowej będzie mógł nie pobierać części opłaty podstawowej, związanej z rodzajem wykonywanych przewozów oraz opłaty rezerwacyjnej za niewykorzystanie przydzielonej zdolności przepustowej lub będzie mógł pobierać opłatę podstawową obniżoną o nie więcej niż 50 proc. wysokości.
Zgodnie z projektem, zarządca infrastruktury kolejowej za utracone przychody ma otrzymać finansowanie z budżetu państwa.
Na koniec posiedzenia, posłowie jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali projekt rządowej nowelizacj
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze