NIK: Ulgi wypłacane prawidłowo, ale bez kontroli
Kontrola pięciu przewoźników kolejowych i 16 przewoźnikówautobusowych wykazała, że większość z nich spełniała wymogi uprawniające douzyskania dopłat, czyli m.in. posiadała ważne licencje i zezwolenia nawykonywanie przewozów. NIK zwraca jednak uwagę na niewielką liczbę kontroliprzeprowadzonych przez urzędy marszałkowskie u części przewoźników autobusowychotrzymujących dopłaty.
NIK stwierdziła uchybienia tylko u jednego przewoźnikaautobusowego, który na jednej z obsługiwanych linii nie posiadał przez kilkamiesięcy odpowiedniego zezwolenia i w związku z tym nienależnie pobrał dopłatyw łącznej kwocie 14,3 tys. zł. Marszałkowi Województwa Dolnośląskiego, któryprzyznał przewoźnikowi tę kwotę, Izba poleciła odzyskanie nienależnieprzekazanych środków.
Kontrola przewoźników autobusowych wykazała równieżnieprawidłowe stosowanie przez jednego z nich kasy fiskalnej, niepozwalające narejestrację dwóch spośród ośmiu ustawowych ulg. W ocenie NIK, stwarzało toryzyko nieprawidłowego ewidencjonowania części sprzedaży biletów. W przypadkuczterech przewoźników stwierdzono zaniedbywanie przez nich obowiązkuinformowania pasażerów o cenach biletów, przysługujących ulgach oraz rozkładachjazdy.
W okresie objętym kontrolą badane urzędy marszałkowskieprzekazały przewoźnikom autobusowym środki w łącznej wysokości 436 mln zł. NIKzwróciła szczególną uwagę na niewielką liczbę kontroli przeprowadzanych przezdwa z czterech zbadanych urzędów marszałkowskich. W latach 2013-2014Kujawsko-Pomorski Urząd Marszałkowski skontrolował tylko czterech spośród 36przewoźników autobusowych, a Wielkopolski Urząd Marszałkowski – żadnego z 88przewoźników, pozostawiając tym samym prawidłowość wykorzystania większościprzekazanych środków bez należytej, bezpośredniej weryfikacji.
Kontrola NIK wykazała ponadto przypadki niedotrzymywaniaokreślonych w umowach z przewoźnikami terminów przekazywania dopłat (przezDolnośląski i Wielkopolski Urząd Marszałkowski) oraz dopuszczania przezDolnośląski Urząd Marszałkowski do nieterminowego składania wniosków przezprzewoźników, co prowadziło do występowania okresów bezumownych, wynoszących od24 do 35 dni, za które – pomimo braku umów – przewoźnicy otrzymywali dopłaty.Izba zwróciła również uwagę na zróżnicowane podejście urzędów marszałkowskichdo ujmowania wydatków z tytułu dopłat do ulgowych biletów w ewidencji księgoweji w sprawozdawczości budżetowej, wskazując na potrzebę podjęcia przez MinistraFinansów działań mających na celu doprowadzenie do jednolitego ujmowania tegorodzaju wydatków.
Kontrola finansowania ulg na przejazdy komunikacją kolejową,przeprowadzona u Ministra właściwego do spraw transportu oraz u pięciuprzewoźników kolejowych wykazała, że Minister terminowo i we właściwych kwotachprzekazał przewoźnikom należne dotacje, które wykorzystano zgodnie zprzeznaczeniem. Niewykorzystane kwoty dotacji zwrócono na rachunek Ministra,przy czym dwóch przewoźników w 2013 r. i trzech w 2014 r. dokonało zwrotu poustawowym terminie, co skutkowało zapłatą odsetek w łącznej wysokości 26,4 tys.zł.
W związku z wynikami kontroli NIK :
? wskazała napotrzebę podjęcia przez Ministra Finansów działań w celu jednolitego ujmowaniaprzez urzędy marszałkowskie wydatków z tytułu dopłat do ulgowych biletów wewidencji finansowo-księgowej, a w konsekwencji w sprawozdawczości budżetowej,
? skierowałado urzędów marszałkowskich wnioski o systematyczne, planowe działania kontrolneu przewoźników autobusowych oraz w trakcie przejazdów.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze