Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

NIK: Ulgi wypłacane prawidłowo, ale bez kontroli

infotrans
18.04.2016 07:16
0 Komentarzy

Kontrola pięciu przewoźników kolejowych i 16 przewoźnikówautobusowych wykazała, że większość z nich spełniała wymogi uprawniające douzyskania dopłat, czyli m.in. posiadała ważne licencje i zezwolenia nawykonywanie przewozów. NIK zwraca jednak uwagę na niewielką liczbę kontroliprzeprowadzonych przez urzędy marszałkowskie u części przewoźników autobusowychotrzymujących dopłaty.

NIK stwierdziła uchybienia tylko u jednego przewoźnikaautobusowego, który na jednej z obsługiwanych linii nie posiadał przez kilkamiesięcy odpowiedniego zezwolenia i w związku z tym nienależnie pobrał dopłatyw łącznej kwocie 14,3 tys. zł. Marszałkowi Województwa Dolnośląskiego, któryprzyznał przewoźnikowi tę kwotę, Izba poleciła odzyskanie nienależnieprzekazanych środków.

Kontrola przewoźników autobusowych wykazała równieżnieprawidłowe stosowanie przez jednego z nich kasy fiskalnej, niepozwalające narejestrację dwóch spośród ośmiu ustawowych ulg. W ocenie NIK, stwarzało toryzyko nieprawidłowego ewidencjonowania części sprzedaży biletów. W przypadkuczterech przewoźników stwierdzono zaniedbywanie przez nich obowiązkuinformowania pasażerów o cenach biletów, przysługujących ulgach oraz rozkładachjazdy.

W okresie objętym kontrolą badane urzędy marszałkowskieprzekazały przewoźnikom autobusowym środki w łącznej wysokości 436 mln zł. NIKzwróciła szczególną uwagę na niewielką liczbę kontroli przeprowadzanych przezdwa z czterech zbadanych urzędów marszałkowskich. W latach 2013-2014Kujawsko-Pomorski Urząd Marszałkowski skontrolował tylko czterech spośród 36przewoźników autobusowych, a Wielkopolski Urząd Marszałkowski – żadnego z 88przewoźników, pozostawiając tym samym prawidłowość wykorzystania większościprzekazanych środków bez należytej, bezpośredniej weryfikacji.

Kontrola NIK wykazała ponadto przypadki niedotrzymywaniaokreślonych w umowach z przewoźnikami terminów przekazywania dopłat (przezDolnośląski i Wielkopolski Urząd Marszałkowski) oraz dopuszczania przezDolnośląski Urząd Marszałkowski do nieterminowego składania wniosków przezprzewoźników, co prowadziło do występowania okresów bezumownych, wynoszących od24 do 35 dni, za które – pomimo braku umów – przewoźnicy otrzymywali dopłaty.Izba zwróciła również uwagę na zróżnicowane podejście urzędów marszałkowskichdo ujmowania wydatków z tytułu dopłat do ulgowych biletów w ewidencji księgoweji w sprawozdawczości budżetowej, wskazując na potrzebę podjęcia przez MinistraFinansów działań mających na celu doprowadzenie do jednolitego ujmowania tegorodzaju wydatków.

Kontrola finansowania ulg na przejazdy komunikacją kolejową,przeprowadzona u Ministra właściwego do spraw transportu oraz u pięciuprzewoźników kolejowych wykazała, że Minister terminowo i we właściwych kwotachprzekazał przewoźnikom należne dotacje, które wykorzystano zgodnie zprzeznaczeniem. Niewykorzystane kwoty dotacji zwrócono na rachunek Ministra,przy czym dwóch przewoźników w 2013 r. i trzech w 2014 r. dokonało zwrotu poustawowym terminie, co skutkowało zapłatą odsetek w łącznej wysokości 26,4 tys.zł.

W związku z wynikami kontroli NIK :

? wskazała napotrzebę podjęcia przez Ministra Finansów działań w celu jednolitego ujmowaniaprzez urzędy marszałkowskie wydatków z tytułu dopłat do ulgowych biletów wewidencji finansowo-księgowej, a w konsekwencji w sprawozdawczości budżetowej,

? skierowałado urzędów marszałkowskich wnioski o systematyczne, planowe działania kontrolneu przewoźników autobusowych oraz w trakcie przejazdów.


Komentarze