NIK krytycznie o przebudowie ronda Kaponiera
Na chaos organizacyjny i brak kompletnej dokumentacjiwskazała Najwyższa Izba Kontroli po skontrolowaniu przebudowy najważniejszegowęzła komunikacyjnego w Poznaniu ? ronda Kaponiera. Skala zaniedbań, jakprzekazano PAP, uzasadnia zawiadomienie prokuratury.
Poza prokuraturą, NIK o skali zaniedbań przy przebudowie mapowiadomić także rzecznika dyscypliny finansów publicznych. W ocenie Izby,opóźnienia w pracach budowlanych nie wynikają z przyczyn leżących po stroniewykonawcy robót.
Prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak komentując wynikikontroli przyznał, że pokazuje ona błędy popełnianie na różnych etapachrealizacji inwestycji, w szczególności w zakresie projektowania.
Przebudowa Kaponiery rozpoczęła się w sierpniu 2011 r.Termin zakończenia prac wielokrotnie przesuwano, według obecnych informacji,oddanie obiektu do użytkowania ma nastąpić z końcem września tego roku.
?Chaos organizacyjny,brak kompletnej dokumentacji projektowej, nieskuteczny nadzór oraz niewłaściweprzygotowanie jednostek miejskich przyczyniły się do opóźnień oraz doniekontrolowanego wzrostu planowanego kosztu inwestycji? – podał we wtorek NIKw komunikacie prasowym.
Jak poinformowano, wyniki kontroli wskazują, że inwestycjabyła źle przygotowana. Zarząd Dróg Miejskich nierzetelnie przeprowadziłpostępowanie na opracowanie dokumentacji projektowej dotyczącej tej inwestycji.Spowodowało to, że w oparciu o niekompletną i formalnie nieodebranądokumentację projektową przedstawiono w specyfikacji istotnych warunkówzamówienia wykaz prac, które miały zostać wykonane w ramach przebudowyKaponiery? ? podała Izba.
NIK wskazał, że w wykazie prac nie został uwzględniony m.in.remont mostu Uniwersyteckiego, mimo że już 10 lat temu jego stan techniczny niebył dobry. Według Izby ?późniejsze zlecenie przebudowy mostu Uniwersyteckiegooraz przebudowy węzła rozjazdowego na moście Teatralnym, w trakcie realizacjiinwestycji, nastąpiło z naruszeniem przesłanek udzielania zamówień z wolnejręki, określonych w ustawie +prawo zamówień publicznych+?.
Kolejne nieprawidłowości, na jakie wskazała NIK, dotyczątakże samego przebiegu robót budowlanych. Według raportu, tempo prac izmieniający się koszt inwestycji ? ze 150 mln zł do 359 mln zł ? przełożyły siębezpośrednio na termin zakończenia prac ? planowy czas realizacji z listopada2013 r. kilkukrotnie był przesuwany.
?W ocenie NIK UrządMiasta Poznania nie sprawował skutecznego nadzoru nad przebiegiem inwestycji.NIK wskazuje, że dokumenty, którymi dysponowali urzędnicy nie odzwierciedlałyobrazu rzeczowego i finansowego zaawansowania robót. Brakowało w nich informacjio istotnych problemach pojawiających się w toku inwestycji, z których większośćmiała wpływ na wzrost wydatków Miasta? ? podano.
Z wyników kontroli wynika też, że obowiązujące w UrzędzieMiasta Poznania regulacje, dotyczące monitorowania zaawansowania realizacjizadań inwestycyjnych były niespójne i nie były w pełni przestrzegane. „Conajmniej do końca 2014 r. sporządzane na ich podstawie informacje nie pozwalaływyciągnąć jednoznacznych wniosków niezbędnych do celów związanych zzarządzaniem środkami finansowymi na inwestycję? ? podano.
NIK wskazał także, że spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie,która od lipca 2014 roku do lipca 2015 r. pełniła funkcję inwestora zastępczegoprzy przebudowie ronda, również nie była wystarczająco przygotowana do wykonywaniaobowiązków.
?Do czasu zakończenia kontroli NIK, spółka nie zapewniłaprzekazania wykonawcy kompletnej dokumentacji. W konsekwencji, doprowadzono dopowstania i nawarstwienia się nierozwiązanych problemów. Wynikały one międzyinnymi z braku formalnego potwierdzenia konieczności wykonanianieprzewidzianych robót, oraz z braku umownego określenia zasad ich realizacji?? podano w komunikacie. W ocenie NIK, opóźnienia w pracach budowlanych niewynikają z przyczyn leżących po stronie wykonawcy robót.
Odnosząc się do informacji NIK prezydent miasta JacekJaśkowiak przyznał, że kontrola wykazała „błędy popełnianie na różnychetapach realizacji inwestycji, w szczególności w zakresie projektowania”.Jak stwierdził, mając wszelkie potrzebne dane już na etapie projektowaniaprzebudowy Kaponiery, nie zaprojektowano jednocześnie przebudowy mostuUniwersyteckiego. „Przy takim sposobie prowadzenia inwestycji powstałyproblemy nie tylko z terminem jej zakończenia, ale także z wyższymi niżzakładano kosztami” – podkreślił w komunikacie.
Jaśkowiak został prezydentem miasta w 2014 roku, już wtrakcie trwania inwestycji. Jak stwierdził we wtorek, rezultat kontroli NIKpotwierdza zasadność podjętych przez nowe władze miasta decyzji kadrowych -zarówno w spółce Poznańskie Inwestycje Miejskie, jak i w Zarządzie DrógMiejskich.
„Potwierdza również trafność diagnozy formułowanejprzeze mnie w czasie kampanii wyborczej, że jedną z największych słabościprezydentury mojego poprzednika był nieprofesjonalny sposób realizacji procesówmiejskich inwestycji. Nie potrafię odpowiedzieć na pytanie, czy popełnionebłędy to nieudolność i brak kompetencji, czy świadome działanie, którego celembyło preferowanie w tym procesie inwestycyjnym określonych podmiotów” -stwierdził Jaśkowiak.
Kontrola NIK przeprowadzona została równolegle w UrzędzieMiasta Poznania, Zarządzie Dróg Miejskich oraz w Poznańskich InwestycjachMiejskich. Ze względu na czas trwania, kontrola nie objęła działań podjętych wub. roku przez prezydenta Poznania, które miały usprawnić przebieg realizacjiinwestycji.
Przebudowa Kaponiery rozpoczęła się w sierpniu 2011 r. Doczerwca 2012 r. zostały wykonane prace budowlane na odcinku od mostu Dworcowegodo ulicy Bukowskiej. Drugi etap, na odcinku od mostu Uniwersyteckiego do mostuTeatralnego wraz z przebudową przejścia podziemnego, rozpoczął się 11 sierpnia2012 r.
Zakończenie robót budowlanych planowane jest na koniecsierpnia 2016 r., natomiast oddanie obiektu do użytkowania 30 września 2016r.(PAP)
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze