Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nie milknie spór ZTP Kraków – Rewizor. W tle spora kara dla kontrolerów biletów

infotrans
25.07.2023 11:03
0 Komentarzy

Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie na drodze sądowej dochodzi wypłaty odszkodowania od firmy kontrolującej bilety Rewizor z Gdyni.

To 7 mln zł za niewywiązywanie się spółki z umowy jeszcze w trakcie jej trwania plus 4 mln zł to kwota, jaką ZTP zażądał za zerwanie umowy. „Złożyliśmy już do sądu dokumenty w tej sprawie” – powiedział Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego. Ale i Rewizor ma roszczenia pieniężne wobec ZTP. Szach i mat?

nagłe zerwanie

Firma Rewizor zajmowała się kontrolą biletów w Krakowie od marca 2022 r. Nagle 30 czerwca 2023 r. zerwała umowę z miastem. Wcześniej w czerwcu miasto ogłosiło, że też będzie prowadzić kontrole biletów i rozpoczęło rekrutację na własnych kontrolerów, którzy mieli prowadzić kontrole uzupełniające kontrole firmy Renomy.

W związku z zerwaniem umowy przez Rewizora, od początku lipca kontrole w tramwajach i autobusach prowadzi tylko ZTP. Rekrutacja na kontrolerów ZTP wciąż trwa. Obecnie pracuje 44 rewizorów. Miasto zakłada, że docelowo zatrudni 100.

Od początku miesiąca rewizorzy nałożyli prawie 1,4 tys. kar dla gapowiczów za brak ważnego biletu. Przeprowadzili ponad 10 tys. kontroli. Kiedy Rewizor sprawdzał ważność biletów, miesięcznie nakładanych było 9-10 tys. kar. Rewizor miesięcznie musiał zrealizować co najmniej 27 tys. kontroli.

Sebastian Kowal zapytany, czy miasto odnotowuje mniejsze wpływy z kar dla gapowiczów, odpowiedział: „Będziemy robić wszystko, żeby liczba kontroli była taka, jak wcześniej”. Podkreślił, że to dopiero początek kontroli prowadzonych przez ZTP.

Pracownik ZTP przedstawił też dane ze sprzedaży biletów za pośrednictwem aplikacji internetowej w czasie od 1 do 15 czerwca i od 1 do 15 lipca. Podkreślił, że różnica w zyskach jest niewielka. Od 1 do 15 czerwca sprzedano prawie 1,1 mln biletów za prawie 3 mln 782 tys. zł. W analogicznym czasie w lipcu sprzedano prawie 978 tys. biletów za kwotę 3 mln 736 tys. zł. Miasto szacuje, że w 2023 r. osiągnie 380 mln zł ze sprzedaży biletów MPK.

fot. MPK Kraków

Z drugiej strony

Druga strona tego trwającego od dawna konfliktu również zgłasza roszczenia pieniężne.

-„Nasze noty księgowe wobec ZTP opiewają na 2,7 mln zł ze względu na utracone przychody. Nie byliśmy w stanie wystawić odpowiedniej liczby wezwań, bo nasi pracownicy zamiast prowadzić kontrole, musieli zjeżdżać z rejonów, by wymienić baterie w sprzęcie” – mówił w czerwcu rzecznik spółki Piotr Wieczorek zarzucając ZTP, że nie zapewniał kontrolerom odpowiednich urządzeń do sprawdzania biletów.

Według Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej zadłużenie Polaków z tytułu jazdy komunikacją miejską bez ważnego biletu wynosi prawie 500 mln zł. Tylko w marcu 2022 r. Kraków czekał na 41 mln zł nieuregulowanych kar za jazdę na gapę.(PAP)

Komentarze