Na wrocławskie Swojczyce autobusy i tramwaje pojadą wydzielonym TAT. W 2026?
30 sierpnia Urząd Miejski we Wrocławiu przekazał, że rozpoczyna procedury przetargowe związane z kolejną inwestycją w transport publiczny, która ułatwi mieszkańcom wschodnich osiedli dojazd do centrum.
Chodzi o przebudowę i budowę infrastruktury drogowo-torowej. Wybudowane zostanie blisko 2 km nowego torowiska, jedna nowa pętla tramwajowa na Swojczycach, a istniejąca pętla tramwajowo-autobusowa na Sępolnie zostanie przebudowana.
Spis treści:
- Jakie elementy infrastruktury drogowo-torowej zostaną wybudowane lub przebudowane w ramach inwestycji na wschodnich osiedlach Wrocławia?
- Jakie ekologiczne rozwiązania zostaną zastosowane w ramach nowej inwestycji transportowej we Wrocławiu?
- Kiedy planowane jest zakończenie prac związanych z inwestycją w transport publiczny na Swojczycach i Sępolnie?
Czas na wschód
Wrocław wybudował już TAT na zachodzie Wrocławia i buduje na południu.
-„Teraz kolej na wschodnie rozwijające się osiedle. Pierwszy krok już zrobiliśmy budując nowe mosty Chrobrego wraz z torowiskiem tramwajowym. Teraz przed nami inwestycja, która pozwoli przedłużyć trasę tramwajową z Sępolna o blisko dwa kilometry na Swojczyce, a także rozbudować infrastrukturę drogową i podziemną. Zgodnie zapowiedzią w wakacje rozpoczynamy kolejny etap działania proceduralnego przy tym zadaniu. Wysyłamy w piątek dokumentację do dziennika urzędowego Unii Europejskiej, kilka dni potem przetarg pojawi się na stronie Wrocławskich Inwestycji – powiedział Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.
To będzie bardzo duże zadanie infrastrukturalne obejmujące przebudowę i budowę infrastruktury drogowo-torowej. Wybudowane zostanie blisko 2 km nowego torowiska, jedna nowa pętla tramwajowa na Swojczycach, a istniejąca pętla tramwajowo-autobusowa na Sępolnie zostanie przebudowana.
Powstanie 14 przystanków w tym: tramwajowo-autobusowe podwójne – 8, dwustronny – 1 szt., tramwajowe 2 szt., autobusowe 3 szt. Żeby tramwaj mógł pojechać na Swojczyce wybudowana zostanie nowa stacja prostownikowa i kilometry sieci trakcyjnej oraz jej zasilania.
Wydzielony pas
-„Tramwaj i autobus będą poruszały się głownie wydzielonym korytarzem komunikacyjnym. Podczas tej inwestycji zastosujemy rozwiązania ekologiczne pozwalające na wprowadzenie elementów zielonych w infrastrukturę przystankową oraz będziemy retencjonować wody gruntowe – wyjaśnia Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji.
Pętla na Swojczycach będzie zielona. Zostanie obsadzona wewnątrz drzewami. W środku pętli tramwajowej teren będzie m.in. zagospodarowany jako zbiornik rozsączająco-odparowujący w formie meandrującego rowu. Zieleń i retencję w różnym zakresie wprowadzimy także na przystanki komunikacji miejskiej. Ciekawym zastosowaniem będą zielone dachy wiat, na których ułożone zostaną maty rozchodnikowe. Powstaną muldy chłonne. Posadzonych będzie około 380 drzew m.in. klony, lipy, sosny czy topole, a także dziesiątki tysięcy krzewów. Niektóre drzewa, które mogłyby zagrozić sieciom podziemnym zostaną posadzone w specjalnych modułach antykompresyjnych wraz z systemem napowietrzająco-nawadniającym.
– W ramach inwestycji przebudowywana będzie duży fragment ulicy Swojczyckiej i odcinek ulicy Mickiewicza prowadzący od pętli do nowych mostów Chrobrego, powstanie nowy łącznik z Marco Polo na wysokości ulicy Mydlanej. Inwestycja obejmie ingerencję w 7 skrzyżowań. W sumie przebudowane zostanie blisko 1,8 km jezdni, powstanie 2,7 km nowych dróg dla rowerów, ok. 6 km nowych chodników – wylicza Andrzej Biegus, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji.
Park and ride
Wybudowany zostanie park and ride wraz z jezdnią manewrową. Parking pomieści 166 aut w tym miejsca dla osób z niepełnosprawnościami i dla aut elektrycznych. Nawierzchnia parkingu zaprojektowana jest jako przepuszczalna. W ramach inwestycji powstaną także parkingi rowerowe.
Zadanie obejmie także bardzo duży zakres przebudowy, rozbudowy i budowy infrastruktury podziemnej, a także nadziemnej.
Przewidzieliśmy budowę prawie 380 latarni oświetleniowych, budowę kliku kilometrów sieci wodociągowej wraz z przewiertem pod kanałami przeciwpowodziowym i nawigacyjnym na Odrze. Czeka nas przebudowa i budowa kilkunastu kilometrów sieci energetycznej niskiego oraz średniego napięcia. Budowa kanalizacji sanitarnej i deszczowej, przebudowa sieci gazowej, telekomunikacyjnej.
Planuje się, że wykonawca będzie miał 24 miesiące na wykonanie prac od momentu podpisania umowy, czyli przy „pomyślnych wiatrach” ta inwestycja może zamknąć sie na koniec 2026 roku.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze