Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Opole podsumowało rok 2021: Wracają pasażerowie!

infotrans
22.01.2022 17:00
0 Komentarzy

Miejski Zakład Komunikacyjny w Opolu przewiózł w 2021 r. prawie 13 mln pasażerów i przejechał 5 mln 700 tys. kilometrów.

Generalnie miniony rok był dla opolskiej spółki bardzo intensywny i wymagający, a najważniejsze wydarzenia to przygotowanie pod elektryfikację taboru i zorganizowany (po raz pierwszy) Dzień Otwarty Zajezdni MZK,

Najnowsze dane

W 2021 roku kursy MZK były obsługiwane przez 94 autobusy, za których sterami zasiadało ponad 180 kierowców (w tym 23 panie). Z przejazdów skorzystało prawie 13 mln pasażerów (a dokładniej 12 mln 950 tys. osób). To wzrost w stosunku do 2020 roku o ponad pół miliona – rok wcześniej było ich 12 mln 400 tys. osób. Brawo!

-„W zeszłym roku przejechaliśmy ponad 5 mln 700 tys. kilometrów (5 748 027km). W porównaniu z rokiem wcześniejszym, to wzrost o prawie 50 tys. wozokilometrów. Zużyliśmy do tego ponad 2 mln 300 tys. litrów paliwa. Jeździliśmy na 23 liniach publicznych oraz 4 specjalnych (szkolnych). Łącznie wykonaliśmy 418 798 kursów. Sprzedaliśmy ponad 3 miliony 780 tysięcy sztuk biletów (3 788 686 szt). To o ponad 800 tys. więcej niż w 2020 roku. W 2021 pasażerowie najczęściej sięgali po bilety jednorazowe miejskie – aż 3 624 626 razy . Bilety miejskie okresowe były kupowane przez naszych pasażerów 54 967 razy. Sprzedaliśmy 106 135 jednorazowych biletów pozamiejskich, a okresowych pozamiejskich prawie 3 tysiące (2 958) – informuje MZK.

Idzie elektryczność

W 2021 roku rozpoczęto także inwestycje pod elektryfikację taboru. Pierwsze roboty zostały przeprowadzone na terenie zajezdni, a związane były z budową infrastruktury do ładowania elektrycznych autobusów – to przygotowanie specjalnego obiektu, w którym będzie znajdował się transformator obsługujący stacje ładowania, a także przeprowadzenie wykopów, aby móc przeprowadzić okablowanie zasilające ładowarki. Przypomnijmy, że w pierwszej połowie tego roku przyjadą do Opola pierwsze zeroemisyjne autobusy. W ramach realizacji projektu „Elektromobilne Opole Etap 1” firma odbierze 5 pierwszych „elektryków” marki Solaris, które będą jeździły na linii okólnej 25. Koszt inwestycji to ponad 21 mln zł, z czego 14 mln pochodzi z dofinansowania Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Faktem stało się też dofinansowanie zakupu kolejnych 9 w pełni zeroemisyjnych autobusów (w ramach Zielonego Transportu Publicznego). W planie jest nie tylko zakup nowych autobusów, ale także budowa infrastruktury do ładowania. 4 dwustanowiskowe stacje będą znajdować się w zajezdni, a ładowarka pantografowa (do szybkiego ładowania) na przystanku Pużaka-Pętla. Elektryfikacji będą podlegać linie: 3 oraz 11. Koszt tej inwestycji to prawie 34 mln zł. Dofinansowanie, z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, wynosi prawie 20 mln.

Miękkie działania

Wśród najważniejszych wydarzeń minionego roku znalazł się Dzień Otwarty Zajezdni MZK. Impreza, która odbyła się w październiku, przyciągnęła do naszej bazy miłośników i zainteresowanych komunikacją miejską nie tylko z Opola, ale także z dalszych zakątków kraju (byli z nami m.in. goście ze Szczecina czy Zielonej Góry). Kilka tysięcy osób zwiedziło zajezdnię, przyjrzało się m.in. pracy kierowców, dyspozytorów i mechaników, a także zobaczyło jak wygląda przygotowanie autobusu do wyjazdu na trasę.

W 2021 roku firma zgarnęła tez kilka nagród.

-„Zajęliśmy II miejsce w corocznym rankingu przewoźników „Strefy Gospodarki” Dziennika Gazety Prawnej (wyprzedziły nas tylko warszawskie Miejskie Zakłady Autobusowe Sp. z o.o. oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Sp. z o. o. w Tychach – 1 miejsce zajęły ex aequo). Otrzymaliśmy też „Opolską Nagrodę Jakości” przyznawaną przez kapitułę konkursową przy Opolskiej Izbie Gospodarczej – podkreśla Zakład.

Na koniec też ważna informacja. W ubiegłym roku MZK Opole zadebiutowało w mediach społecznościowych – na Facebooku i Instagramie. Zgodnie z hasłem – być bliżej klienta.

Komentarze