MZK Jastrzębie-Zdrój vs. Wodzisław: Bez dopłat nie będzie autobusów
27 sierpnia 2025 r. Międzygminny Związek Komunikacyjny z Jastrzębia-Zdroju postawił sprawę jasno: jeśli Wodzisław Śląski nie zacznie płacić za kursujące przez jego teren autobusy, linie MZK zostaną wycofane.
Sprawa wróciła podczas ostatniego posiedzenia Zgromadzenia Związku, podczas którego podpisano umowę na zakup autobusów elektrycznych od Solarisa. Równolegle podjęto temat transportu publicznego na terenie Wodzisławia Śląskiego, który mocno skomplikował sie po decyzji przekazania obsługi wodzisławskiej komunikacji miejskiej w ręce powiatu. Od stycznia 2026 roku. .
Rozkład jazdy:
- Jakie ultimatum wobec Wodzisławia Śląskiego postawił Międzygminny Związek Komunikacyjny i z czego ono wynika?
- Od kiedy i na jakich zasadach Powiat Wodzisławski ma przejąć organizację komunikacji miejskiej w Wodzisławiu Śląskim?
- Ile nowych autobusów (elektrycznych i spalinowych) zasili flotę MZK w wyniku podpisanych kontraktów i przetargów w 2025 roku?
Propozycja odrzucona
Najnowsze ultimatum MZK to efekt decyzji Rady Miejskiej Wodzisławia Śląskiego, która kilka tygodni temu odrzuciła propozycję przystąpienia do MZK i przekazania organizacji lokalnej komunikacji Związkowi. W zamian miasto zadeklarowało chęć stworzenia wspólnego modelu z Powiatem Wodzisławskim, opierając przyszły system transportu na własnej organizacji.
Choć analiza przygotowana przez MZK wykazała, że współpraca z Związkiem byłaby tańsza dla obu stron, radni pozostali nieugięci. Obecnie powiat i miasto samodzielnie realizują swoje połączenia, a Wodzisław nie partycypuje w kosztach kursujących przez jego teren linii MZK.
Według Grzegorza Dulemby, przewodniczącego Zarządu MZK i wiceprezydenta Jastrzębia-Zdroju, sytuacja ta prowadzi do niesprawiedliwego obciążenia finansowego pozostałych gmin należących do MZK.
-„Wszystkie gminy członkowskie ponoszą solidarnie koszty wozokilometrów. Nie możemy nadal finansować przejazdów przez miasto, które nie chce się do nich dokładać – podkreślił Dulemba. Wyraźnie zasugerował, że jeśli sytuacja się nie zmieni, Wodzisław zniknie z rozkładów jazdy MZK.
Decyzja Wodzisławia o opuszczeniu struktur MZK wejdzie w życie z początkiem 2026 roku, a nowy model organizacyjny ma opierać się na partnerstwie z Powiatem Wodzisławskim. Powiat już teraz planuje przejęcie koordynacji transportu od 1 stycznia 2026 r., przy wsparciu finansowym miasta.
Zakupowe tło
Podczas gdy trwa spór o przyszłość komunikacji w Wodzisławiu, Międzygminny Związek Komunikacyjny dynamicznie inwestuje w nowy tabor. 24 czerwca podpisano umowę na dostawę 10 elektrycznych autobusów marki Solaris, które będą obsługiwać głównie Jastrzębie-Zdrój. Wartość kontraktu wynosi 33.579.000 PLN, a jego przedmiotem – poza samymi pojazdami – jest również infrastruktura ładowania, w tym pięć stacjonarnych ładowarek podwójnych, stacja transformatorowa, mobilna ładowarka 40kW oraz szybka stacja pantografowa. Autobusy 12-metrowe pomieszczą około 75 pasażerów i na jednym ładowaniu przejadą nawet 300 km.
W sierpniu Związek rozstrzygnął kolejny przetarg – tym razem na cztery dodatkowe elektrobusy oraz dwie mobilne ładowarki, również marki Solaris. Ich zakup za 12.890.400 PLN sfinansowano z oszczędności z poprzedniego etapu inwestycji. Nowe pojazdy trafią na linie w całym obszarze działania MZK do końca 2026 roku. Wkład własny w tym przypadku pokrywa cały Związek.
Do tego dochodzi zakup 10 konwencjonalnych autobusów MAN Lion’s City 12, z silnikami spełniającymi najnowsze normy emisji spalin. Pojazdy wyposażone są w systemy bezpieczeństwa, blokady alkoholowe, monitoring 360°, systemy kontroli pożarowej i układy wspomagające kierowcę. Zakupione przez spółkę Międzygminna Komunikacja Autobusowa (MKA), obsłużą nie tylko Jastrzębie, ale i inne gminy należące do MZK.
Dzięki tym inwestycjom, po drogach regionu jeździć będzie już 24 nowe autobusy – 14 elektrycznych i 10 MAN-ów – wszystkie spełniające wysokie standardy techniczne, ekologiczne i bezpieczeństwa.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze