Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Gorzów Wlkp. organizuje komunikacyjny piknik. 28 lipca

infotrans
25.07.2024 18:02
0 Komentarzy

W niedzielę 28 lipca na terenie Miejskiego Zakładu Komunikacji w Gorzowie Wlkp. odbędzie się piknik z okazji 125-lecia gorzowskich tramwajów.

Organizatorzy przygotowali moc atrakcji dla całych rodzin – poinformował Dariusz Wieczorek z Wydziału Promocji i Informacji Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp.

Spis treści:

  1. Kiedy odbędzie się piknik z okazji 125-lecia gorzowskich tramwajów?
  2. Jakie atrakcje przygotowali organizatorzy pikniku dla uczestników?
  3. Jakie informacje na temat historii gorzowskich tramwajów można znaleźć w książce wydanej z okazji 125-lecia tej formy komunikacji?
W niedzielę jubileuszowy piknik w Miejskim Zakładzie Komunikacji w Gorzowie. / fot. UM Gorzów
W niedzielę jubileuszowy piknik w Miejskim Zakładzie Komunikacji w Gorzowie. / fot. UM Gorzów

125 lat

„125 lat komunikacji tramwajowej w Gorzowie mija w poniedziałek (29 lipca), w przeddzień tej rocznicy, korzystając z dnia wolnego, organizujemy jubileuszowy piknik, na który serdecznie wszystkich zapraszam. Obiecuję, że pokażemy wszystko, czym dysponujemy” – zapewnił prezes gorzowskiego MZK Roman Maksymiak.

W programie pikniku m.in.: show akrobatyczny, widowisko teatralne, animacje dla dzieci i dla całych rodzin, zajęcia dla dzieci i młodzieży oraz przeciąganie tramwaju Twist przez strongmana. Gorzowski Ośrodek Technologiczny zorganizuje dla dzieci warsztaty naukowe.

Organizatorem pikniku są miasto Gorzów i Miejski Zakład Komunikacji. Impreza odbędzie się na terenie zajezdni MZK przy ul. Kostrzyńskiej od godz. 14 do 18; będzie można na nią dojechać darmową linią specjalną BIS obsługiwaną tego dnia przez zabytkowe tramwaje.

Podczas pikniku odbędzie się projekcja filmu o historii gorzowskich tramwajów. Będzie też okazja, by nabyć książkę wydaną z okazji 125-lecia tej formy komunikacji w Gorzowie Wlkp. Osoba, która wchodząc na piknik, otrzyma identyfikator z numerem 000125, dostanie to wydawnictwo w prezencie.

W niedzielę jubileuszowy piknik w Miejskim Zakładzie Komunikacji w Gorzowie. / fot. UM Gorzów
W niedzielę jubileuszowy piknik w Miejskim Zakładzie Komunikacji w Gorzowie. / fot. UM Gorzów

gorzowska historia

Z tejże książki można się dowiedzieć, że historia miejskich tramwajów w Landsbergu (obecnie Gorzów Wlkp.) sięga 1896 r., kiedy ówczesne władze miasta rozpoczęły rozmowy w tej sprawie. 29 lipca 1899 r. otwarto ruch na trzech liniach. Trasy były jednotorowe z mijankami. Do obsługi linii zamówiono w fabryce Herbrand w Kolonii 10 wagonów silnikowych.

W kolejnych latach sieć tramwajowa była rozbudowywana. W 1926 r. dzięki nowemu mostowi na Warcie możliwe stało się przedłużenie trasy z Rynku na Zamoście do mostu na Kanale Ulgi i ulicy Kobylogórskiej (wówczas Kanalbrücke). Na potrzeby nowej trasy sprowadzono wówczas z Düsseldorfu sześć nowych wagonów silnikowych, z których trzy przebudowano następnie na doczepne.

W 1943 r. w mieście uruchomiono trolejbusy, które w zamierzeniu miały zastąpić wyeksploatowane tramwaje, ale brak odpowiedniej liczby pojazdów sprawił, że ruch tramwajowy nadal był utrzymywany w relacji Rynek – ul. Kobylogórska.

Po zakończeniu wojny w mieście zdecydowano się zlikwidować trakcję trolejbusową i przywrócić kursowanie tramwajów na wszystkich trasach. Majątek poniemiecki przejęło Zjednoczenie Energetyczne Okręgu Poznańskiego, które w oparciu o ocalały tabor 1 maja 1947 r. przywróciło kursowanie tramwajów.

Zły stan infrastruktury sprawił jednak, że w grudniu 1948 r. wstrzymano kursowanie tramwajów. Miasto powołało wówczas Zakład Komunikacji Miejskiej, zainwestowało w tabor i 31 grudnia 1949 r. tramwaje wróciły na gorzowskie tory.

W niedzielę jubileuszowy piknik w Miejskim Zakładzie Komunikacji w Gorzowie. / fot. UM Gorzów
W niedzielę jubileuszowy piknik w Miejskim Zakładzie Komunikacji w Gorzowie. / fot. UM Gorzów

wejście w XXI wiek

Dekada lat 50. minionego wieku przyniosła budowę nowej linii do Zakładów Włókien Chemicznych „Stilon” w 1952 r., przedłużonej trzy lata później do elektrowni przy ulicy Walczaka. Do tego wyeksploatowane, przedwojenne wagony zastąpiły pierwsze fabrycznie nowe wagony rodziny 4N, produkowane w Chorzowie.

W latach 60. XX wieku zajezdnia przy ulicy Składowej była już za mała i zapadła decyzja o budowie nowej. Ta została oddana do użytku w 1972 r. przy ul. Kostrzyńskiej i funkcjonuje do dziś. W tym samym okresie rozbudowano sieć tramwajową i skierowano do ruchu nowe szybkobieżne wagony 105N oraz przegubowe 102Na.

W latach 90. MZK kupił używane wagony z niemieckiego Kassel. Mimo swojego wieku były one wówczas wciąż w dobrym stanie i kilka z nich nadal jest używanych.

Na początku XXI wieku podjęto decyzję o modernizacji całej sieci tramwajowej i zakupie nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów Pesa 2015N Twist. Do obsługi czterech linii tramwajowych MZK ma 14 wagonów niskopodłogowych Pesa 2015N, sześć przegubowych 6EGTW oraz dwa przegubowe 6ZGTW.(PAP)

W niedzielę jubileuszowy piknik w Miejskim Zakładzie Komunikacji w Gorzowie. / fot. UM Gorzów
W niedzielę jubileuszowy piknik w Miejskim Zakładzie Komunikacji w Gorzowie. / fot. UM Gorzów

Komentarze