Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Wrocław wyda prawie pół miliarda na tramwaje, zajezdnie i przystanki

infotrans
09.07.2021 14:00
0 Komentarzy
Pozytywna decyzja dwóch banków – Pekao SA oraz PKO BP – zapewniła MPK Wrocław finansowanie zwrotne w wysokości 457,1 mln złotych na realizację programu inwestycyjnego realizowanego w latach 2021-2025.

Cała kwota przeznaczona zostanie na realizację ambitnego planu inwestycyjnego, który poprawi standard komunikacji miejskiej we Wrocławiu.

zewnętrzne finansowanie

-„Komunikacja miejska jest priorytetem dla prezydenta Wrocławia Jacka Sutryka. Od początku jego kadencji pojawiło się we Wrocławiu 200 nowych autobusów, podpisaliśmy umowę na 46 nowych tramwajów, a 42 tramwaje poszły do modernizacji. To także 80 milionów rocznie na TORYwolucję, czyli program radykalnej poprawy stanu wrocławskich torowisk – wylicza Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław. – Cieszę się, że jesteśmy wiarygodnym i ważnym partnerem dla instytucji bankowych. Teraz, dzięki zapewnieniu finansowania zewnętrznego, możemy realizować kolejne ambitne zadania inwestycyjne, takie jak np. modernizacja naszych zajezdni tramwajowych, czy zakup kolejnych nowych tramwajów – dodaje.

Pieniądze o których mowa, będą pochodziły z emisji obligacji. MPK Wrocław zainwestuje je w całości w poprawę jakości komunikacji miejskiej i nie zostaną one wydane na bieżące funkcjonowanie spółki.

Wizualizacja Moderusa Gammy Dla Wroclawia
Wizualizacja Moderusa Gammy Dla Wroclawia 1

Inwestycyjny zakres

Dzięki tym środkom MPK sfinansuje m.in.:

  • zakup dodatkowych 21 klimatyzowanych i niskopodłogowych Moderusów Gamma (tramwaje kupione w ramach umowy z września 2020 roku na 25 sztuk z opcją dokupienia 21 kolejnych wagonów),
  • trwającą modernizację Protramów 205 WrAs i Skód 16T,
  • modernizację dwóch zajezdni tramwajowych – Borek i Ołbin – tak aby mogły pomieścić większą liczbę wagonów,
  • remonty stacji prostownikowych,
  • przyszły zakup nowych tramwajów, które mają zastąpić najstarsze wagony typu 105N/NWr.

Te inwestycje są konieczne, bowiem MPK dąży do radykalnej poprawy standardu komunikacji miejskiej poprzez poprawę infrastruktury torowej, zakup nowych pojazdów oraz modernizację zajezdni.

Zajezdnia Borek
Zajezdnia Borek

Finansowanie zwrotne

To dość często wykorzystywana formą pozyskiwania pieniędzy na inwestycje wśród spółek kapitałowych (takich jak MPK Wrocław). Wieloletnie finansowanie ze strony banków świadczy o ich pozytywnym odbiorze obecnej i przyszłej kondycji finansowej wrocławskiego przewoźnika.

-„Oznacza to również, że instytucje finansowe w trakcie szczegółowej oceny sytuacji finansowej spółki MPK Wrocław korzystnie oceniły jej zdolność i wiarygodność kredytową – ocenia Remigiusz Arendarski, dyrektor finansowy MPK Wrocław.

I dodaje: – Warto podkreślić, że mieliśmy możliwość skorzystania z różnych form finansowania zewnętrznego np. poprzez kredyt czy emisję obligacji. Z uwagi, że już wcześniej stosowaliśmy emisję obligacji wybraliśmy to rozwiązanie. Pozwala nam ono dogodnie dostosować terminy wykupu obligacji do możliwości finansowych spółki – wyjaśnia Arendarski.

Komentarze