Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Kraków, Tramwaje Śląskie i MPK Wrocław wygrywają konkurs CUPT!

infotrans
26.04.2023 19:26
0 Komentarzy

26 kwietnia Centrum Unijnych Projektów Transportowych przedstawiło wyniki konkursu na zakup nisko- i zeroemisyjnych środków komunikacji miejskiej.

W konkursie złożono 12 wniosków na zakup taboru autobusowego nisko- i zeroemisyjnego, czyli z napędem elektrycznym, wodorowym lub gazowym (LNG i CNG) oraz taboru tramwajowego i trolejbusowego. Do ścisłego finału dostało się siedem projektów z całej Polski. Niestety, przy budżecie 150 mln zł Centrum Unijnych Projektów Transportowych do finansowania wybrało tylko trzech przewoźników. Szczęśliwcy to MPK Kraków, Tramwaje Śląskie i MPK Wrocław.

Pięć miesięcy

Ocena wniosków zabrała CUPT prawie pół roku, a biorąc pod uwagę zamieszanie, jakie ten konkurs wywołał na rynku przetargów autobusowych powstaje pytanie, czy od razu nie można było przyjąć założenia, że w konkursie mogą brać tylko wnioski dotyczące refinansowania zakończonych już inwestycji?  Wtedy byłoby przejrzyściej, prościej i od samego początku dokładnie byłby sprecyzowany efekt finalny, czyli ostateczny wybór komisji konkursowej.

Jak wynika ze strony Centrum, cały budżet  – łącznie 150 mln zł  – trafi tylko do trzech przewoźników. Trio szczęśliwców to:   

  • Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie z projektem „Zakup niskopodłogowego taboru tramwajowego w celu usprawnienia i poprawy jakości komunikacji zbiorowej w Krakowie – część III” i z wnioskiem o dotację 71 106 920,00 zł. Przyznane dofinansowanie to 52 422 940,25 / 62%;
  • Tramwaje Śląskie z projektem „Zintegrowany Projekt modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego – etap IV” i z wnioskiem o dotację 29 155 000,00 21 zł. Przyznane dofinansowanie to 494 262,77 / 62%;
  • Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu z projektem „Dostawa 19 szt. wieloczłonowych, całkowicie niskopodłogowych tramwajów jednokierunkowych dla MPK Sp. z o.o. we Wrocławiu” i z wnioskiem o dotację 3 199 350,00 76 082 796,99 / 62%.

Łączna wartość tych projektów to blisko 295 mln zł, a przyznane dofinansowanie – 150 mln zł.

fot. CUPT

Poza podium

Cztery kolejne projekty, które uzyskały wymaganą liczbę punktów niestety nie otrzymały dofinansowania z uwagi na szczupłość środków jakimi dysponował CUPT. Do ich wyboru zabrakło 119 673 888,50 zł. Na taką łączną sumę opiewały projekty złożone przez:

  • Gdańskie Autobusy i Tramwaje z projektem „Zakup 11 dwukierunkowych tramwajów niskopodłogowych i 3 autobusów elektrycznych typu mini wraz ze stacjami ładowania przez Gdańskie Autobusy i Tramwaje” i z wnioskiem o dotację 70 725 950,00 zł;
  • Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie z wnioskiem Poprawa jakości transportu miejskiego w Warszawie poprzez zakup nowego taboru zasilanego paliwem CNG i z wnioskiem o dotację 39 774 900,00 zł;
  • Miejski Zakład Komunikacyjny w Jeleniej Górze z projektem Zakup autobusów elektrycznych wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania dla jeleniogórskiej komunikacji miejskie i z wnioskiem o dotację 6 535 488,50;
  • Miejski Zakład Komunikacji w Koninie z projektem „Autobusy wodorowe dla Konina – Zielonego Miasta Energii” i z wnioskiem o dotację 2 637 550,00.  

Dalsze informacje na temat samego konkursu na https://www.cupt.gov.pl/konkurs/zakonczone/dzialanie-11-4-transport-miejski-2/

Komentarze