MPK Kraków podsumował transportowo rok 2022: Trudny, ale daliśmy radę
Mimo wybuchu wojny w Ukrainie, rosnących kosztów energii i wysokiej inflacji, w 2022 roku MPK Kraków zrealizowało liczne inwestycje.
Zwiększyły one komfort pasażerów, a jednocześnie są odpowiedzią miejskiej spółki na zmiany klimatyczne.
Wodorowy start
Krakowski przewoźnik z uwagą obserwuje nowe rozwiązania w zakresie zeroemisyjnego zasilania autobusów. Stąd decyzja spółki o rozpoczęciu eksploatacji autobusów wodorowych. Już w czerwcu 2022 roku pasażerowie w Krakowie mogli podróżować autobusem wodorowym. Warto podkreślić, że Kraków to pierwsze polskie miasto, w którym zaczęła działać mobilna stacja Orlenu do tankowania wodoru. W planach MPK jest zakup nowych autobusów wodorowych oraz przebudowa i dostosowanie do ich obsługi zajezdni autobusowej w Płaszowie.
Równolegle firma skutecznie realizuje także wymagania ustawy o elektromobilności i zwiększa liczbę autobusów elektrycznych. W 2022 roku zostały podpisane umowy z dwoma producentami – firmą Solaris Bus & Coach oraz Irizar e-mobility, na dostawę w sumie 42 autobusów zasilanych energią elektryczną. Dzięki temu w 2023 roku krakowskimi ulicami będzie kursować już ponad 120 elektryków.
Tramwajowa kontynuacja
Rok 2022 to z pewnością bardzo intensywny czas jeżeli chodzi o wymianę taboru tramwajowego w Krakowie. Rozpoczęły się bowiem dostawy 60 tramwajów Lajkonik II. Te nowoczesne tramwaje kursują m.in. przez otwartą w sierpniu 2022 roku Trasę Łagiewnicką. Krakowski przewoźnik zdecydował także w mijającym roku o przeprowadzeniu wstępnych konsultacji rynkowych, których celem jest zamówienie kolejnych 60 nowoczesnych wagonów. Realizacja tych inwestycji pozwoli w ciągu czterech najbliższych lat na wycofanie z ruchu wszystkich tramwajów wysokopodłogowych.
MPK cały czas zwiększa także liczbę wagonów z klimatyzacją. Nie chodzi tylko o zakup nowych pojazdów, ale także montowanie systemu klimatyzacji w wagonach NGT6, które jej nie miały. Obecnie już 13 tych niskopodłogowych tramwajów posiada klimatyzację. W planach na 2023 rok jest zamontowanie tego systemu w kolejnych 11 wagonach NGT6.
Kolejną ważną inwestycją MPK – związaną z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii – jest realizacja przebudowy zajezdni tramwajowej w Nowej Hucie. Już w styczniu 2022 roku została tam oddana do użytkowania nowoczesna hala, na dachu której zostały zamontowane panele fotowoltaiczne. Dzięki ich powierzchni wynoszącej w sumie ok. 500 m² energia potrzebna do zasilania tej hali pochodzi z energii słonecznej.
W 2022 roku w Krakowie została wprowadzona numeracja wszystkich przystanków. Ta zmiana to spore ułatwienie w podróżowaniu i planowaniu przesiadek dla osób niewidomych i słabowidzących, które korzystają z aplikacji, a także dla turystów nie znających miasta.
Komunikacyjne wydarzenia
W mijającym roku krakowski przewoźnik nie pozostał obojętny na trudny los mieszkańców Ukrainy. W związku z wojną i problemami ukraińskich miast, Kraków przekazał Ukrainie w sumie sześć autobusów – pięć trafiło do Lwowa, a jeden do miasta Chmielnicki. Wszystkie po brzegi wypełnione darami mieszkańców Krakowa. W pomoc dla Ukrainy angażowali się także pracownicy MPK organizując zbiórki i pomagając segregować zebrane przez krakowian dary.
We wrześniu 2022 roku w Krakowie został zorganizowany 38. Krajowy Zjazd Komunikacji Miejskiej. Wzięli w nim udział przedstawiciele przedsiębiorstw komunikacyjnych, organizatorów transportu i firm z branży transportowej z całej Polski. Krajowe Zjazdy to najważniejsze dla branży transportu publicznego w Polsce spotkania, które odbywają się co dwa lata w różnych polskich miastach. Ważnym tematem krakowskiego zjazdu była m.in. obecna sytuacja ekonomiczna i jej wpływ na transport publiczny. Spotkania i rozmowy uczestników 38. Zjazdu Komunikacji Miejskiej dawały możliwość wymiany doświadczeń, a tym samym wypracowanie możliwych sposobów radzenia sobie z obecnymi wyzwaniami transportu miejskiego.
Podobnie jak w poprzednich latach MPK Kraków nagradzało także swoich długoletnich pracowników, a także osoby które wykazały się odwagą i empatią udzielając pomocy osobom, które jej potrzebowały. W sumie różnego rodzaju nagrody i wyróżnienia w 2022 roku trafiły do ponad 200 pracowników MPK.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze