Mobilis walczy w gigantycznym przetargu na obsługę transportu publicznego w Wilnie
Miał byś wielki sukces – jest batalia prawna. W cieniu największego w historii przetargu na usługi transportu publicznego w Wilnie toczy się intensywny spór sądowy.
Choć początkowo uwagę przyciągała litewska firma Transrevis, to kluczowym graczem w tej batalii okazuje się Mobilis – polski przewoźnik, znany z działalności w Warszawie, Krakowie i Bydgoszczy. To właśnie Mobilis zakwestionował niektóre z najistotniejszych zapisów przetargu, uruchamiając debatę o uczciwości i równym dostępie do rynku transportowego w krajach UE.
Rozkład jazdy:
- Jakie zarzuty wobec warunków przetargu w Wilnie zgłosiła firma Mobilis?
- Jakie decyzje podjęły litewskie sądy w sprawie przetargu i skargi Mobilisu?
- Dlaczego przetarg w Wilnie ma strategiczne znaczenie dla miasta i organizatora transportu?
Mobilis idzie do sądu
Pod koniec czerwca 2025 roku Sąd Okręgowy w Szawlach przyznał rację Mobilisowi – częściowo uznając jego roszczenia wobec warunków przetargu jako zasadne. Przewoźnik wskazywał, że w dokumentacji znalazły się zapisy niezgodne z prawem:
- możliwość jednostronnego zwiększania przez gminę limitu kilometrów nawet o 30% lub jego zmniejszenia o 15%,
- wadliwy model indeksacji kosztów energii, który całkowicie przenosi ryzyko giełdowe (Nord Pool) na operatora.
To nie były tylko techniczne zarzuty – w ocenie sądu, te warunki mogłyby faktycznie ograniczać konkurencję i destabilizować finansowo wykonawców, zwłaszcza w kontekście dynamicznych zmian na rynku energii.
Cios w prestiż miasta i organizatora
Choć przetarg – wart potencjalnie setki milionów euro – miał ruszyć w maju, został początkowo wstrzymany decyzją Sądu Okręgowego w Poniewieżu na wniosek Transrevis. Później, w lipcu, Sąd Apelacyjny uchylił tę decyzję, co teoretycznie umożliwia dalsze procedowanie przetargu. Jednak sprawa nie została zakończona – spory merytoryczne, w tym skarga Mobilisu, wciąż toczą się przed sądem.
Miasto Wilno i jego jednostka „Judu” próbują przekonywać, że przetarg ma strategiczne znaczenie dla stolicy – chodzi o zakup usług i pojazdów do obsługi 28 mln kilometrów rocznie, w tym 327 nowych autobusów elektrycznych.
Mobilis, działający w strukturach izraelskiej grupy Egged, to jeden z niewielu przewoźników z Polski aktywnie uczestniczących w zagranicznych rynkach usług publicznych. Jego decyzja o wystąpieniu na drogę sądową w obronie zasad równej konkurencji to przykład aktywnego uczestnictwa polskich firm w kształtowaniu zasad przetargów publicznych poza granicami kraju.
„Sytuacja, w której gmina jednostronnie może zmienić zakres świadczeń, bez odpowiedniej ochrony interesu wykonawcy, to ryzyko, którego nie można ignorować – zwłaszcza przy tak dużej skali projektu,” komentują przedstawiciele branży.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze