TransInfo|Infotrans|Kontrakty|MIR: Kontrakty Terytorialne – odpowiedzialność rządu i samorządów za rozwój regionów
MIR: Kontrakty Terytorialne – odpowiedzialność rządu i samorządów za rozwój regionów
infotrans
06.03.2015 19:49
0 Komentarzy
MIR: Kontrakty Terytorialne – odpowiedzialność rządu i samorządów za rozwój regionów
Wspólna odpowiedzialność rządu i samorządów za rozwój regionów w Polsce to główny cel Kontraktów Terytorialnych – mówił w środę w Sejmie wiceszef MIR Zbigniew Rynasiewicz. Dodał, że inwestycje w nich zawarte będą premiowane w konkursach o dofinansowanie unijne.
Kolejne stacje metra w stolicy, a w innych regionach autostrady, linie kolejowe i energetyczne – to niektóre z wartych dziesiątki miliardów złotych inwestycji, które będą realizowane w latach 2014-2020 w ramach Kontraktów Terytorialnych. To umowy zawarte pomiędzy rządem a samorządami ws. finansowania kluczowych przedsięwzięć w regionach.
W Sejmie Rynasiewicz przedstawił, na wniosek klubu PO, informację bieżącą ws. kontraktów terytorialnych zawartych przez MIR z samorządami wojewódzkimi.
Wcześniej przedstawiciel wnioskodawców Marek Łapiński (PO) wyjaśniał, że kontrakt terytorialny to „narzędzie, które koordynuje politykę rozwoju pomiędzy rządem a samorządem i wskazuje inwestycje realizowane w województwach z wykorzystaniem środków europejskich, rządowych oraz regionalnych”. Ocenił, że z sukcesem zakończył się „trudny proces” negocjacji kontraktów terytorialnych.
Łapiński zwrócił uwagę, że samorządy województw zabiegały głównie o zrealizowanie przez rząd dróg ekspresowych, ale także dużych inwestycji kolejowych. „Każdy kontrakt terytorialny uwzględnia specyfikę regionu – społeczną, gospodarczą, geograficzną i demograficzną” – zaznaczył. Dodał, że w kontraktach są również zapisane przedsięwzięcia realizowane w sektorze badawczo-rozwojowym czy polityce miejskiej oraz związane z rewitalizacją.
Łapiński przypomniał, że umowy te, zawarte pomiędzy rządem a samorządami, opiewają łącznie na ponad 400 mld zł. Dodał, że są to zarówno pieniądze unijne, jak i krajowe.
Wiceszef MIR podkreślił z kolei, że dzięki kontraktom zwiększy się rola regionów w kreowanie polityki rozwoju. Jak mówił, w nowej perspektywie unijnej ponad 40 proc. pieniędzy z polityki spójności będzie w dyspozycji samorządów, czyli ponad 31 mld euro. Chodzi – jak mówił – o tworzenie „wspólnej odpowiedzialności rządu i samorządów terytorialnych za właściwy rozwój poszczególnych regionów w Polsce”.
„Kontrakty mają charakter ramowy. Wynika to w dużej mierze z faktu, iż szczegółowy zakres oraz koszty wielu inwestycji w momencie ich zawarcia nie były jeszcze znane” – wyjaśnił. Wówczas – jak mówił – projekty były w fazie przygotowawczej lub koncepcyjnej. Dodatkowo wtedy nie było jeszcze decyzji Komisji Europejskiej zatwierdzającej regionalne programy operacyjne (RPO), czyli plany wydawania unijnych pieniędzy w latach 2014-2020 dla województw.
Rynasiewicz dodał, że „fakt ujęcia danego przedsięwzięcia w kontrakcie jest premiowany w konkursach”(o dofinansowanie unijne – PAP).
Jak mówił, kluczowa teraz jest kwestia pieniędzy z budżetu państwa na realizację regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020. Wyjaśnił, że środki z budżetu państwa będą wspierały przedsięwzięcia z Europejskiego Funduszu Społecznego, inwestycje rewitalizacyjne, finansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz inne projekty realizowane w ramach RPO.
Poinformował, że zapotrzebowanie na pieniądze z budżetu państwa na finansowanie wkładu krajowego w ramach RPO w latach 2014-2020 jest szacowane na ok. 1 mld 400 mln euro.
Na lata 2014-2020 Polska ma do wykorzystania 82,5 mld euro z unijnej polityki spójności. To więcej niż w poprzedniej perspektywie 2007-2013. Wówczas było to ok. 68 mld euro.
W nowej perspektywie UE wsparcie funduszy unijnych obejmie te dziedziny, które najbardziej przyczyniają się do wzrostu gospodarczego, zwiększenia zatrudnienia i modernizacji gospodarki.
Kolejne stacje metra w stolicy, a w innych regionach autostrady, linie kolejowe i energetyczne – to niektóre z wartych dziesiątki miliardów złotych inwestycji, które będą realizowane w latach 2014-2020 w ramach Kontraktów Terytorialnych. To umowy zawarte pomiędzy rządem a samorządami ws. finansowania kluczowych przedsięwzięć w regionach.
Wcześniej przedstawiciel wnioskodawców Marek Łapiński (PO) wyjaśniał, że kontrakt terytorialny to „narzędzie, które koordynuje politykę rozwoju pomiędzy rządem a samorządem i wskazuje inwestycje realizowane w województwach z wykorzystaniem środków europejskich, rządowych oraz regionalnych”. Ocenił, że z sukcesem zakończył się „trudny proces” negocjacji kontraktów terytorialnych.
Łapiński zwrócił uwagę, że samorządy województw zabiegały głównie o zrealizowanie przez rząd dróg ekspresowych, ale także dużych inwestycji kolejowych. „Każdy kontrakt terytorialny uwzględnia specyfikę regionu – społeczną, gospodarczą, geograficzną i demograficzną” – zaznaczył. Dodał, że w kontraktach są również zapisane przedsięwzięcia realizowane w sektorze badawczo-rozwojowym czy polityce miejskiej oraz związane z rewitalizacją.
Łapiński przypomniał, że umowy te, zawarte pomiędzy rządem a samorządami, opiewają łącznie na ponad 400 mld zł. Dodał, że są to zarówno pieniądze unijne, jak i krajowe.
Wiceszef MIR podkreślił z kolei, że dzięki kontraktom zwiększy się rola regionów w kreowanie polityki rozwoju. Jak mówił, w nowej perspektywie unijnej ponad 40 proc. pieniędzy z polityki spójności będzie w dyspozycji samorządów, czyli ponad 31 mld euro. Chodzi – jak mówił – o tworzenie „wspólnej odpowiedzialności rządu i samorządów terytorialnych za właściwy rozwój poszczególnych regionów w Polsce”.
„Kontrakty mają charakter ramowy. Wynika to w dużej mierze z faktu, iż szczegółowy zakres oraz koszty wielu inwestycji w momencie ich zawarcia nie były jeszcze znane” – wyjaśnił. Wówczas – jak mówił – projekty były w fazie przygotowawczej lub koncepcyjnej. Dodatkowo wtedy nie było jeszcze decyzji Komisji Europejskiej zatwierdzającej regionalne programy operacyjne (RPO), czyli plany wydawania unijnych pieniędzy w latach 2014-2020 dla województw.
Rynasiewicz dodał, że „fakt ujęcia danego przedsięwzięcia w kontrakcie jest premiowany w konkursach”(o dofinansowanie unijne – PAP).
Jak mówił, kluczowa teraz jest kwestia pieniędzy z budżetu państwa na realizację regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020. Wyjaśnił, że środki z budżetu państwa będą wspierały przedsięwzięcia z Europejskiego Funduszu Społecznego, inwestycje rewitalizacyjne, finansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz inne projekty realizowane w ramach RPO.
Poinformował, że zapotrzebowanie na pieniądze z budżetu państwa na finansowanie wkładu krajowego w ramach RPO w latach 2014-2020 jest szacowane na ok. 1 mld 400 mln euro.
Na lata 2014-2020 Polska ma do wykorzystania 82,5 mld euro z unijnej polityki spójności. To więcej niż w poprzedniej perspektywie 2007-2013. Wówczas było to ok. 68 mld euro.
W nowej perspektywie UE wsparcie funduszy unijnych obejmie te dziedziny, które najbardziej przyczyniają się do wzrostu gospodarczego, zwiększenia zatrudnienia i modernizacji gospodarki.
„
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
Więcej z Działu Pasażer
Bilety Kolei Małopolskich do kupienia w aplikacji Jakdojade
Pasażerza darmo
04.03.2025
MZK Toruń i 265 nowych kasowników w całej flocie. Od Mera Systemy
Pasażerza darmo
04.02.2025
R&G wdrożyło Portal Pasażera w autobusach MZK Przemyśl
Pasażerza darmo
02.02.2025
Więcej z Działu Prawo
MI: Marszałkowie z nową rolą w noweli Funduszu Autobusowego (FRPA)
Prawoza darmo
28.02.2025
Warszawa: Pasażerka czekała na autobus. Wjechała w nią przyczepa
Prawoza darmo
04.01.2025
Marek Rutka wyróżniony za zasługi dla transportu publicznego
Prawoza darmo
22.12.2024
Więcej z Działu Przewoźnicy
Z biletem ŁKA zwiedzisz łódzkie atrakcje. Ze zniżką
Przewoźnicyza darmo
05.09.2024
Nie żyje Anna Reising, prezes MPK Tarnów
Przewoźnicyza darmo
08.08.2024
MZK Ostrów Wlkp. przewiezie bezpłatnie dzieci podczas wakacji
Przewoźnicyza darmo
26.06.2024
Więcej z Działu Producenci
Enika i Medha łączą siły
26.01.2024
Nowe produkty GMV zaprezentowane na IT Trans ’22
Producenciza darmo
24.05.2022
Komentarze