Ministerstwo Środowisko bada kierowców
Niemal co drugi kierowca korzystający z samochodu na krótkich dystansach chce przesiąść się do innego środka transportu. Takie deklaracje pojawiały się szczególnie często wśród osób mieszkających w miastach objętych kampanią Tydzień Zrównoważonego Transportu. Ministerstwo Środowiska koordynujące kampanię Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu sprawdziło w ogólnopolskich badaniach, co polscy kierowcy myślą np. o zamianie samochodu na transport publiczny. Okazuje się, że to nie ochrona środowiska jest najważniejsza przy podejmowaniu decyzji, chód znajduje się w czołówce listy. Większość kierowców wymienia korzyści zdrowotne (65%) oraz korzyści finansowe (57%). Pierwsze z nich szczególnie przemawiają do osób starszych, drugie natomiast są istotniejsze dla młodych kierowców –w wieku 18-39 lat. W ocenie badanych kierowców elementami kampanii Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu, które okazały się najskuteczniejsze, były reklamy radiowe oraz działania o charakterze lokalnym. Ponad połowa kierowców oceniła happeningi, festyny oraz darmowe przejazdy komunikacją miejską jako najbardziej przekonujące oraz najchętniej widziane w mieście. Co więcej, badani dostrzegają potrzebę wpierania takich działań przez władze samorządowe, a także lokalne przedsiębiorstwa transportowe i zakłady komunikacji miejskiej. Najbardziej pozytywnie nastawieni do kampanii, a jednocześnie najbardziej świadomi zagadnień związanych ze zrównoważonym transportem, są kierowcy z wyższym wykształceniem. Często wyrażają aprobatę dla pomysłów mających na celu zmniejszenie ruchu samochodowego w centrach miast na rzecz bardziej ekologicznych form transportu takich jak rowery, komunikacja publiczna, czy podróże piesze. Także kierowcy z dużych miast, liczących ponad 200 tysięcy mieszkańców, to osoby bardziej otwarte na rozwiązania mające na celu udrożnienie ruchu w miastach z jednej strony i promowanie zachowało pro-ekologicznych z drugiej.
W mniejszych miastach, gdzie być może niedrożność ruchu drogowego nie jest jeszcze takim problemem, pomysły takie jak specjalne pasy wyłącznie dla autobusów, czy wprowadzenie wyłącznie płatnych miejsc do parkowania zyskują mniej zwolenników. Przez ponad 60% respondentów, kampania Tydzień Zrównoważonego Transportu została oceniona jako dobra lub zdecydowanie dobra, a 80% uważa, że takich działań powinno być więcej. To pozytywna prognoza na przyszłość, dająca nadzieję, że pomimo silnego, emocjonalnego przywiązania do swoich aut, kierowcy widzą realne korzyści ze zmiany swoich nawyków na bardziej ekologiczne.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze