Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ministerstwie Klimatu chce wesprzeć budowę stacji ładowania i zakup e-ciężarówek

infotrans
01.05.2024 13:01
0 Komentarzy

Głównym wyzwaniem na drodze do przyśpieszenia rozwoju elektromobilności w Polsce i w Europie będzie rozwój infrastruktury paliw alternatywnych.

Dlatego nasz kraj negocjuje z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym środki dla firm na dofinasowanie zakupu elektrycznych aut ciężarowych. Taka informację przekazał dyrektor departamentu elektromobilności i gospodarki wodnej w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Szymon Byliński. Dodał, że chodzi o ponad 1 mld zł. To nie jest temat bezpośrednio powitamy z autobusami, ale pośrednio tak. Jak rusza e-ciężarówki rusza też i e-autokary.

cele AFIR

Przypomniał, że niedawno weszło w życie unijne rozporządzenie o rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na Polskę cele związane z rozwojem stacji ładowania pojazdów elektrycznych, stacji tankowania wodorem.

„Będziemy musieli zaplanować i wybudować stacje, przede wszystkim szybkiego ładowania dla pojazdów osobowych. Oceniamy tę liczbę na około 160 lokalizacji, ale jednocześnie będziemy musieli budować stacje ładowania pojazdów ciężarowych” – podał Byliński, dodając, że w przypadku punktów tankowania wodorem mowa jest o 37 lokalizacjach.

Dyrektor departamentu elektromobilności i gospodarki wodnej w Ministerstwie Klimatu i Środowiska podkreślił, że rozbudowa infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych rodzi zapotrzebowanie na duże moce w systemie elektroeneretycznym. „Co z kolei spowoduje konieczność rozwoju elektroenergetycznych sieci dystrybucyjnych i będzie to w najbliższych latach największym wyznawaniem, by skoordynować rozwój sieci elektroenegetycznych z rozwojem stacji ładowania, a jednocześnie wspierać stronę popytową tzn. zwiększyć liczbę pojazdów elektrycznych na polskich drogach” – wskazał Byliński. Stwierdził, że w tym celu potrzebna będzie pomoc polskim przedsiębiorcom transportowym w zakupie pojazdów zero czy niskoemisyjnych.

„Negocjujemy właśnie z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym środki na wsparcie finansowe dla firm do zakupu elektrycznych samochodów ciężarowych. Chodzi o fundusze wynoszące ponad 1 mld zł. Rozmowy trwają. Mam nadzieję, że w tym roku uda się takie programy przygotować” – poinformował dyrektor. „Jednocześnie z Funduszu Modernizacyjnego chcielibyśmy przeznaczyć około 2 mld zł na wsparcie dla stacji ładowania elektrycznych pojazdów ciężarowych” – dodał.

unijne środki

Zauważył, że infrastruktura ładowania dla samochodów osobowych ciągle się rozbudowuje.

– „Przeznaczyliśmy teraz 800 mln zł na budowę stacji do ładowania samochodów osobowych. Cała pula pieniędzy została wykorzystana, więc te stacje powstaną. Jest Fundusz CEF (Instrument Łącząc Europę – PAP) prowadzony przez KE. W zeszłym tygodniu Orlen otrzymał środki na budowę stacji tankowania wodorem” – przypomniał Byliński.

Z kolei – jak mówił – w ramach Funduszu Spójności i Programu FEniKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat) są pieniądze, które można przeznaczyć na inwestycje w energetyczne sieci dystrybucyjne.

Jak podsumował Byliński, na rozwój elektromobilności potrzebne są „znaczne środki” zarówno na rozwój stacji ładowania jak i dofinasowanie do zakupu samochodów elektrycznych. „Nie chciałbym wskazywać konkretnych kwot, ale to może być od 3 do 6 mld zł” – wyliczył, zaznaczając, że transformacja energetyczna obejmie różne sektory gospodarki. Jego zdaniem dofinansowanie dla nich trzeba będzie ułożyć uwzględniając priorytety.

Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) w 2023 r. w Polsce zarejestrowano 19 612 nowych, całkowicie elektrycznych samochodów osobowych (BEV – Battery Electric Vechicles) i użytkowych (o ponad połowę więcej niż w 2022 r.). Udział BEV na polskim rynku wzrósł z 2,7 proc. w 2022 r. do 3,6 proc. w roku 2023.

PSPA podało, że rok 2023 zamknięto wynikiem 5933 ogólnodostępnych punktów (3282 stacji ładowania pojazdów elektrycznych) łącznie funkcjonujących w Polsce. Stowarzyszenie zwróciło uwagę, że to oznacza, że polska sieć infrastruktury jest obecnie o 37 proc. większa niż pod koniec 2022 r. i o 106 proc. większa niż pod koniec roku 2021. W grudniu 2023 r. 26 proc. łącznej liczby punktów stanowiły szybkie ładowarki prądu stałego (DC), zaś 74 proc. – prądu przemiennego (AC). Dodano, że na koniec 2022 r. ta proporcja wynosiła 23 proc. (DC) do 77 proc. (AC). W 2023 r. w Polsce zainstalowano 1513 nowych punktów ładowania. (PAP)

Komentarze