Minister Finansów: Zerowy VAT na transport publiczny będzie wtedy, jak znajdą się środki
Do Sejmu trafiła poselska interpelacja Grzegorza Macko w sprawie planów wprowadzenia zerowej stawki VAT na transport publiczny zgodnie z wyborczym zobowiązaniem zawartym w pakiecie „100 konkretów na pierwsze 100 dni rządów!”.
Poseł przypomniał, że w ramach wspomnianego pakietu obecna koalicja rządząca zobowiązała się do wprowadzenia zerowej stawki VAT na transport publiczny. W swoim piśmie Grzegorz Macko zwrócił się z pytaniem o dotychczas podjęte działania w tej sprawie oraz harmonogram prac legislacyjnych zmierzających do realizacji tej obietnicy.
Rozkład jazdy:
- Kto złożył interpelację w sprawie wprowadzenia zerowej stawki VAT na transport publiczny?
- Jakie usługi transportowe są obecnie objęte obniżoną stawką VAT według Ministerstwa Finansów?
- Kiedy rząd planuje powrócić do analizy możliwości wprowadzenia zerowego VAT na transport pasażerski?
Kiedy zerowy VAT?
Odpowiedzi na interpelację udzielił podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Jarosław Neneman, który przypomniał, że obecnie obniżoną stawką VAT objęte są: międzymiastowy kolejowy transport pasażerski, lądowy transport pasażerski miejski i podmiejski, usługi taksówek i pozostały transport lądowy pasażerski oraz pasażerski transport morski i przybrzeżny, pasażerski transport wodny śródlądowy i pasażerski transport lotniczy.
-„Zmiany w zakresie obniżenia stawki VAT na transport pasażerski będą mogły zostać wdrożone, jak tylko znajdzie się przestrzeń w budżecie do ich sfinansowania” – poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman.
Mimo to wiceminister Neneman potwierdził, że rząd rozważa obniżenie stawki VAT z 8 proc. do 0 proc. na wybrane usługi transportu pasażerskiego.
Jednocześnie zaznaczył, że taka zmiana miałaby bezpośredni wpływ na finanse państwa, dlatego konieczne jest jej szczegółowe przeanalizowanie. Ocenie podlegać będzie m.in. zakres proponowanych zmian, potencjalne korzyści dla przewoźników, pasażerów i samorządów, a także skutki finansowe dla budżetu państwa – zarówno po stronie dochodów, jak i wydatków.
-„W szczególności ta ostatnia kwestia ma istotne znaczenie wobec dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości gospodarczej i społecznej, która realnie przekłada się na stan budżetu państwa i możliwości finansowania kluczowych obszarów działania państwa” – podkreślił Neneman.
„Powyższe oznacza, że zmiany w zakresie obniżenia stawki VAT na transport pasażerski będą mogły zostać wdrożone, jak tylko znajdzie się przestrzeń w budżecie do ich sfinansowania” – skwitował wiceminister.
Jedyna nowość w tej sprawie, która wynika z tej interpelacji, to data – rząd ma ponownie zająć się sprawą obniżonej stawki podatki VAT na transport publiczny przy konstrukcji założeń budżetowych na 2026 r.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze