Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MIiR: 7 lat minister i wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej – podsumowanie

infotrans
19.09.2014 17:24
0 Komentarzy

Obejmując w 2007 r. resort rozwoju regionalnego minister Elżbieta Bieńkowska zapowiadała, że mottem ministerstwa będzie „faster, fewer, better”–szybsze wdrażanie funduszy unijnych, mniej procedur i efektywne inwestowanie. 7 lat jej rządów jako Ministra Rozwoju Regionalnego oraz Ministra Infrastruktury i Rozwoju to m.in. pełne wykorzystanie środków UE na lata 2004-2006, efektywne zainwestowanie puli na lata 2007-2013, przygotowanie nowej perspektywy oraz kontynuacja i rozpoczęcie ważnych inwestycji infrastrukturalnych. Polska jako pierwsza przesłała do Komisji Europejskiej (KE) Umowę Partnerstwa (UP – dokument pokazujący jak będziemy inwestować fundusze unijne) i jako trzecia wynegocjowała jej treść. 13 września weszła w życie tzw. ustawa wdrożeniowa, która pozwala realizować to, co zapisano w UP. Negocjacje programów operacyjnych są zaawansowane. W najbliższych tygodniach Rada Ministrów ma przyjąć kontrakty terytorialne (zawierają uzgodnione przez rząd i województwa najważniejsze cele i inwestycje). Później nastąpi ich podpisanie przez rząd i samorządy województw. Stan przygotowań do nowej perspektywy pozytywnie oceniła Najwyższa Izba Kontroli.
Choć pieniądze te można inwestować do końca 2015 r., wszystkie środki zostały już zakontraktowane, a beneficjenci wystąpili o refundację 209 mld zł, czyli ¾dostępnej dla Polski puli. Fundusze przyniosły wymierne efekty –m.in. powstanie ponad 11 tys. km dróg (w tym 1,4 tys. dróg ekspresowych i autostrad), prawie 23,5 tys. km sieci kanalizacyjnej, modernizację i utworzenie blisko 1,8 tys. laboratoriów badawczych oraz założenie własnej firmy przez ponad 200 tys. osób. Najwięcej środków przeznaczono na transport. Największą część alokacji wykorzystały firmy (33 proc.) i samorządy (30 proc.). Polska uniknęła recesji, nawet w najbardziej kryzysowych latach, gdy wszyscy pozostali członkowie UE odnotowali spadek PKB. Pierwsze zadania Elżbiety Bieńkowskiej, po objęciu funkcji ministra jesienią 2007 r. to zamknięcie perspektywy 2004-2006 oraz uruchomienie funduszy na lata 2007-2013, których start był wówczas nieprzygotowany. Wszystkie środki ze starego rozdania zostały wykorzystane. W ciągu kilku miesięcy udało się zatwierdzić wszystkie programy operacyjne na lata 2007-2013, zbudować system instytucji, które te pieniądze inwestowały, zrobić przegląd projektów kluczowych i wskazać te, które były niewłaściwie przygotowane, a przez to bez szans na realizację, uporządkować otoczenie prawne i wydać wytyczne umożliwiające przygotowanie inwestycji zgodnie z prawem unijnym (polskie prawo środowiskowe było wtedy niedostosowane do unijnego), uprościć procedury i zapewnić beneficjentom szerszy dostęp do zaliczek.
Do 2009 r. istniało kilkadziesiąt rożnych strategii rozwoju kraju, które nie współgrały ze sobą, bądź były nieaktualne. Powstał czytelny system oparty na strategiach długo- (do 2030 r.) i średniookresowej (do 2020 r.) oraz zgodnych z nimi 9. strategiami sektorowymi. Byłe MRR przygotowało strategię średniookresową, Krajową Strategię Rozwoju Regionalnego (jedna ze strategii sektorowych) oraz nadającą temu systemowi wymiar przestrzenny –Koncepcję Przestrzennego Zagospodarowania Kraju.
MIiR przyjęło zmiany do Programu Budowy Dróg Krajowych, które umożliwiają rozpoczęcie budowy kolejnych 700 km dróg. Powstaną autostrady, drogi ekspresowe i obwodnice miast za ponad 31 mld zł. Na liście inwestycji na nową perspektywę finansową UE znajduje się już 1560 km dróg za ponad 72 mld zł.Od utworzenia MIiR oddano do ruchu 100 km autostrad i 112 km dróg ekspresowych, w tym kluczowych odcinków A1 łączących stolicę z Trójmiastem. Zdecydowano też o odstąpieniu od rozbudowy manualnego, opartego o bramki, systemu poboru opłat i rozpoczęto prace nad systemem, który będzie bardziej przyjazny dla kierowców.
Wprowadzono nowoczesne metody zarządzania projektami i wzmocniono nadzór nad inwestycjami. Dzięki temu realizacja kontraktów przebiega sprawniej, co przekłada się na rekordową wysokość środków wydatkowanych na inwestycje kolejowe –5,3 mld zł w 2013 r. i ok. 7 mld zł w planie na 2014 r. Zgodnie z zapisami UP, na kolej z nowej puli funduszy unijnych ma trafić ok. 42 mld zł (80 proc. wzrost w stosunku do perspektywy 2007-2013).
12 września 2014 r. podpisano nowy układ zbiorowy w Przedsiębiorstwie Porty Lotnicze (PPL). Dokument uprościł procedury i organizację pracy w firmie oraz dał pracownikom przejrzyste zasady pracy i wynagradzania. W MIiR przygotowany został też projekt ustawy o komercjalizacji PPL.
MIiR opracowuje, w porozumieniu z samorządami, organizacjami pozarządowymi i ekspertami, Krajową Politykę Miejską (rządowa wizja rozwoju miast) oraz Narodowy Plan Rewitalizacji (odpowiedź na problemy obszarów zdegradowanych). Projekt KPM niebawem trafi do formalnych konsultacji i uzgodnień, które poprzedzają przyjęcie dokumentu przez Radę Ministrów. W przypadku NPR gotowe są już założenia planu. Będzie on uwzględniał też środki unijne –w latach 2014-2020 na działania rewitalizacyjne trafi ok. 25 mld zł.
Dużym wyzwaniem było połączenie dwóch ministerstw w jeden organizm. Dzięki zmianom kadrowym i organizacyjnym MIiR jest teraz sprawnie działającym resortem.

Komentarze