Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Mieszkańcy Olsztyna zadowoleni z komunikacji publicznej

infotrans
05.02.2018 09:55
0 Komentarzy

Rosnąca liczbasamochodów w polskich miastach wymusza rozwiązania przenoszące ciężarkomunikacji z transportu indywidualnego na zbiorowy – stwierdza prezydentOlsztyna Piotr Grzymowicz.

Zachłystując się wolnością, zachłysnęliśmy się takżemożliwością posiadania samochodu, co wydaje się zrozumiałe dla indywidualnychpotrzeb mieszkańców, ale dość zabójcze dla miast, a zwłaszcza ich centrów.Ratunkiem jest równoważenie form transportu i staramy się o to także wOlsztynie, budując sieć tramwajową i buspasy oraz wprowadzając inteligentnesterowanie ruchem (ITS), z preferencją dla komunikacji zbiorowej – uważa Grzymowicz.

Prezydent podaje, że w tym kontekście oczywiście interesująnas opinie osób korzystających z komunikacji publicznej. Z pewnością jedną zpodpowiedzi jest rosnąca liczba pasażerów – tylko tramwaje przewożą 20 tysięcypasażerów dziennie. Żeby jednak lepiej poznać opinie użytkowników, Zarząd DrógZieleni i Transportu (ZDZiT) porozumiał się z Katedrą Bezpieczeństwa i PorządkuPublicznego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego wsprawie badania satysfakcji pasażerów komunikacji miejskiej w Olsztynie. Przeprowadzonymiw maju ubiegłego roku badaniami objęto ponad cztery tysiące pasażerów. WynikiPrezydent otrzymał kilkanaście dni temu,w połowie stycznia.

Konkluzja jest więcej niż dobra. Wygląda na to, żepasażerowie są grupą mieszkańców z całą pewnością zadowolonych ze zmian i zorganizacji transportu publicznego w naszym mieście. Ankieterzy pytali o: czasdojazdu, komfort, bezpieczeństwo, przystanki i ich dostępność, oczekiwania naprzyszłość. O organizacji transportu miejskiego wypowiada się dobrze lub bardzodobrze prawie 71 proc. respondentów. Jako przeciętny ocenia go blisko 25 proc.,a źle lub bardzo źle – tylko niewiele ponad cztery procent!

We wszystkich wskaźnikach oceny dobre i bardzo dobrezdecydowanie przewyższały oceny negatywne, a najmniejsza różnica zdań dotyczyłapunktualności. Mieszkańcy cenią sobie bezpieczeństwo (2659 wskazań „bardzodobrze” i „dobrze” – 154 wskazania „bardzo źle i źle”) oraz komfortpodróżowania (odpowiednio – 2265/283). Pozytywnie też oceniają zmiany worganizacji, będące skutkiem przywrócenia tramwajów („dobrze” – 2216, „źle” –180). Całkiem przyzwoicie oceniana jest również jakość informowania pasażerów ipraca kierujących pojazdami.

Interesujące są preferencje oczekiwań pasażerów wobeckomunikacji miejskiej. Jak nietrudno się domyślić, najistotniejszą dlapasażerów jest punktualność (78 proc. wskazań) oraz czas podróży ( 75 proc.).Co ciekawe, cena biletu jest dopiero na piątym miejscu.

Dobra ocena komunikacji miejskiej przez pasażerów znajdujepotwierdzenie także we wcześniejszych badaniach, prowadzonych w ramachOlsztyńskiego Panelu Obywatelskiego. Rzecz jasna, nigdy nie jest tak dobrze,żeby nie mogło być jeszcze lepiej, dlatego do tych wyników podchodzę zdystansem.

Przestawianie „zwrotnicy” w rozwiązaniach komunikacyjnychOlsztyna jest procesem trudnym i żmudnym. Jego zasadniczy etap zakończy siędopiero po zbudowaniu drugiej nitki tramwajowej i zmodernizowaniu olsztyńskichulic, na których trwają jeszcze prace. Do tego etapu trzeba wliczyć także noweścieżki rowerowe i rozbudowę ITS-u. To wszystko jeszcze przed nami, ale cieszymnie, że te działania są akceptowane przez pasażerów – stwierdza Grzymowicz.


Komentarze