MI: Mamy nowy projekt ustawy o PTZ! Z szansą na 2022 [FILM]
24 czerwca w Warszawie odbył się III. Kongres Organizatorów i Operatorów Publicznego Transportu Miejskiego, zorganizowany przez Izbę Gospodarczą Komunikacji Miejskiej.
W tym bardzo ważnym spotkaniu dla komunikacyjnej branży głos zabrał Marcin Przychodzki, dyrektor Departamentu Prawnego w Ministerstwie Infrastruktury, który potwierdził, że rząd pracuje nad nowelizacją ustawy o Publicznym Transporcie Zbiorowym (PTZ).
Będzie nowela!
Na samym początku warto podkreślić, że Izbie udało się zebrać przedstawicieli ważnych instytucji, którzy w najbliższym czasie będą mieli realny wpływ na obraz naszej branży. W tym kontekście kluczowe było wystąpienie przedstawiciela Ministerstwa Infrastruktury, który przedstawił stanowisko w sprawie kierunków zmian w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym. I tutaj mamy prawdziwą bombę, gdyż Marcin Przychodzki potwierdził, że istnieje kolejny projekt PZT, który wkrótce trafi do społecznych konsultacji. To oznacza, że jest szansa na jego uchwalenie przez rząd jeszcze w tym roku i start od 1 stycznia 2022 r. O ile oczywiście będzie polityczna wola…
Pan mecenas poinformował, że jest już gotowy zarówno kolejny projekt nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym (czternasty), jak i projekt nowelizacji ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.
Na razie przedstawiciel Ministerstwa nie podał bliższych szczegółów noweli, ale fakt, że zgadzał się on w kluczowych kwestiach ze swoimi przedmówcami: Marcinem Maciochą z IGKM, Marcinem Wołkiem z Uniwersytetu Gdańskiego i Marcinem Gromadzkim z PTC, bardzo dobrze rokuje – szczególnie w zakresie merytorycznej zawartości projektu.
-„Prelegent zdradził, że zmiany z pewnością powinny iść w kierunku zwiększenia stopnia zorganizowania rynku przewozów. Wg Pana Mecenasa optymalny byłby jeden organizator w jednym województwie – plus ewentualnie dodatki organizatorzy w metropoliach – co miałoby zapewnić jeden spójny system transportowy w postaci jednego rozkładu jazdy, jednego biletu kolejowo-autobusowo-miejskiego, z dopłatą do tego modelu ze środków centralnych. Ta ostatnia część wypowiedzi, czyli finansowanie centralne przewozów, szczególnie powinna nas cieszyć – podsumowuje wystąpienie przedstawiciela rządu Marcin Gromadzki, prezes Public Transport Consulting.
Front FRPA
Marcin Przychodzki zapowiedział także równoległą nowelizację Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych (także ze prognozowanym startem od 1 stycznia 2022r.), który ma działać w wieloletniej perspektywie (a więc również po 2028 r.) i jest już zgoda na to Ministra Finansów. To m.in. oznacza:
- utrzymanie stawki dopłaty 3 zł do wzkm;
- wydłużenie umów powyżej roku
- preferowanie samorządów, które już uczestniczą w tym projekcie.
Więcej szczegółów można znaleźć w naszej transmisji on-line z I części Kongresu:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze