Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MI: Mamy nowy projekt ustawy o PTZ! Z szansą na 2022 [FILM]

infotrans
24.06.2021 16:12
0 Komentarzy
24 czerwca w Warszawie odbył się III. Kongres Organizatorów i Operatorów Publicznego Transportu Miejskiego, zorganizowany przez Izbę Gospodarczą Komunikacji Miejskiej.

W tym bardzo ważnym spotkaniu dla komunikacyjnej branży głos zabrał Marcin Przychodzki, dyrektor Departamentu Prawnego w Ministerstwie Infrastruktury, który potwierdził, że rząd pracuje nad nowelizacją ustawy o Publicznym Transporcie Zbiorowym (PTZ).

Będzie nowela!

Na samym początku warto podkreślić, że Izbie udało się zebrać przedstawicieli ważnych instytucji, którzy w najbliższym czasie będą mieli realny wpływ na obraz naszej branży. W tym kontekście kluczowe było wystąpienie przedstawiciela Ministerstwa Infrastruktury, który przedstawił stanowisko w sprawie kierunków zmian w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym. I tutaj mamy prawdziwą bombę, gdyż Marcin Przychodzki potwierdził, że istnieje kolejny projekt PZT, który wkrótce trafi do społecznych konsultacji. To oznacza, że jest szansa na jego uchwalenie przez rząd jeszcze w tym roku i start od 1 stycznia 2022 r. O ile oczywiście będzie polityczna wola…

Pan mecenas poinformował, że jest już gotowy zarówno kolejny projekt nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym (czternasty), jak i projekt nowelizacji ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.

Na razie przedstawiciel Ministerstwa nie podał bliższych szczegółów noweli, ale fakt, że zgadzał się on w kluczowych kwestiach ze swoimi przedmówcami: Marcinem Maciochą z IGKM, Marcinem Wołkiem z Uniwersytetu Gdańskiego i Marcinem Gromadzkim z PTC, bardzo dobrze rokuje – szczególnie w zakresie merytorycznej zawartości projektu.

-„Prelegent zdradził, że zmiany z pewnością powinny iść w kierunku zwiększenia stopnia zorganizowania rynku przewozów. Wg Pana Mecenasa optymalny byłby jeden organizator w jednym województwie – plus ewentualnie dodatki organizatorzy w metropoliach – co miałoby zapewnić jeden spójny system transportowy w postaci jednego rozkładu jazdy, jednego biletu kolejowo-autobusowo-miejskiego, z dopłatą do tego modelu ze środków centralnych. Ta ostatnia część wypowiedzi, czyli finansowanie centralne przewozów, szczególnie powinna nas cieszyć – podsumowuje wystąpienie przedstawiciela rządu Marcin Gromadzki, prezes Public Transport Consulting.

Front FRPA

Marcin Przychodzki zapowiedział także równoległą nowelizację Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych (także ze prognozowanym startem od 1 stycznia 2022r.), który ma działać w wieloletniej perspektywie (a więc również po 2028 r.) i jest już zgoda na to Ministra Finansów. To m.in. oznacza:

  • utrzymanie stawki dopłaty 3 zł do wzkm;
  • wydłużenie umów powyżej roku
  • preferowanie samorządów, które już uczestniczą w tym projekcie.

Więcej szczegółów można znaleźć w naszej transmisji on-line z I części Kongresu:

Komentarze