Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MI: Dobre warunki rejestracji statków

infotrans
25.09.2009 11:21
0 Komentarzy

Jak informuje Polska Agencja Prasowa (PAP/www.pap.pl) – W ministerstwie infrastruktury przygotowywany jest projekt nowelizacji ustawy o pracy na morskich statkach handlowych – powiedziała wiceminister Anna Wypych-Namiotko, odpowiedzialna w tym resorcie za politykę morską.
Dodała, że przyszła ustawa, łącznie z ustawą o podatku tonażowym, stworzy dobre warunki rejestracji statków – takie, jakie funkcjonują w innych krajach. Wiceminister poinformowała, że projekt ma trafić do ustaleń międzyresortowych pod koniec roku, a w przyszłym roku wejść w życie. Z kolei ustawa o podatku tonażowym jest na ostatnim etapie notyfikacji w Komisji Europejskiej. 'Dopiero te dwie ustawy stworzą w Polsce warunki, jakie polscy armatorzy mają dzisiaj pod innymi banderami. Zamierzamy również uprościć zasady rejestrowania statków w polskich izbach morskich’ – powiedziała Wypych-Namiotko na konferencji prasowej. Według danych GUS, w 2008 r. polska morska i przybrzeżna flota transportowa liczyła 149 statków. Tylko 18 z nich pływało pod polską banderą. Pozostałe były zarejestrowane pod tzw. 'tanimi banderami’, czyli w krajach, które pobierają symboliczną opłatę za rejestrację. Państwa te nie nakładają na armatora obowiązku zapewnienia bezpieczeństwa na statku i spełnienia wymogów dotyczących ochrony socjalnej załogi. To powoduje, że utrzymanie takiej jednostki jest dla armatora kilkukrotnie tańsze niż zarejestrowanej w Polsce.
Tymczasem obowiązujące w Polsce przepisy podatkowe sprawiają, że rejestracja statków w naszym kraju jest dla armatorów nieopłacalna.
Również uposażenie marynarzy pracujących na statkach pod polską banderą jest niższe niż na polskich statkach zarejestrowanych na przykład na Cyprze czy Jamajce.
Wypych-Namiotko przypomniała, że rząd w zeszłym roku powołał międzyresortowy zespół ds. polityki morskiej. 'Wyszliśmy ze sprawami morskimi z resortu. Całokształt spraw dotyczących polityki i gospodarki morskiej nie może pozostawać w gestii tylko jednego ministerstwa, bez udziału resortu finansów, pracy i polityki społecznej, środowiska, gospodarki, czy rozwoju regionalnego’ – powiedziała. Dodała, że powstał też parlamentarny zespół ds. gospodarki morskiej, który będzie zajmował się tymi zagadnieniami w Sejmie i Senacie. Zdaniem wiceminister, wszystkie te zmiany doprowadzą do ożywienia gospodarki morskiej i będą wspierać przedsiębiorstwa, których działalność powiązana jest z portami i żeglugą, a także szkoły wyższe prowadzące kształcenie na kierunkach związanych z morzem.

Komentarze