Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MFiPR podsumowało półtrora roku z KPO: Umowy na 334 autobusy plus 2,6 mld zł na kolej

infotrans
25.06.2025 14:02
0 Komentarzy

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej przedstawiło aktualny stan inwestycji w transport publiczny w ramach Krajowego Planu Odbudowy.

Dokument ten zaprezentowany został członkom Rady Ministrów 25 czerwca 2025 r. przez minister Katarzynę Pełczyńską-Nałęcz.

Rozkład jazdy:

  1. Ile nisko- i zeroemisyjnych autobusów objęto finansowaniem w ramach KPO?
  2. Jaką kwotę przeznaczono na modernizację linii kolejowych w KPO?
  3. Ile umów podpisano z beneficjentami w ramach Krajowego Planu Odbudowy?
Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) to strategiczny program reform i inwestycji / fot. MFiPR
Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) to strategiczny program reform i inwestycji / fot. MFiPR

Autobusy plus kolej

Z danych opublikowanych przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej wynika, że transport publiczny i autobusy są istotnym komponentem Krajowego Planu Odbudowy (KPO), którego realizacja nabiera tempa. W ramach dotychczasowych umów podpisanych z beneficjentami 334 nisko- i zeroemisyjne autobusy zostały objęte finansowaniem, co oznacza realne wsparcie dla rozwoju zrównoważonego transportu miejskiego w Polsce.

To kluczowy krok w stronę dekarbonizacji flot komunikacji miejskiej, zwłaszcza że coraz więcej samorządów inwestuje w elektrobusy i systemy ładowania. Nowe pojazdy trafią do wielu polskich miast, podnosząc jakość usług transportowych i ograniczając emisje spalin w przestrzeni miejskiej. Autobusy nisko- i zeroemisyjne stanowią dziś jeden z priorytetowych kierunków inwestycji z funduszy unijnych w ramach odbudowy gospodarki po pandemii.

KPO wspiera również modernizację i rozwój transportu szynowego w miastach. Wsparcie dla zakupu nowoczesnego taboru tramwajowego oraz przebudowy torowisk i infrastruktury tramwajowej to kolejny element strategii zrównoważonego transportu. Finansowanie obejmuje także rozwój zajezdni i systemów zarządzania ruchem, co przekłada się na lepszą jakość usług i większą efektywność eksploatacyjną w transporcie miejskim.

Oprócz tego, na infrastrukturę transportową trafiły także inne środki: niemal 1,4 mld zł przeznaczono na pasażerski tabor kolejowy, a kolejne 1,2 mld zł na modernizację linii kolejowych. Z kolei ponad 724 mln zł trafiło na poprawę bezpieczeństwa transportu, w tym budowę i modernizację obwodnic.

Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) to strategiczny program reform i inwestycji
Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) to strategiczny program reform i inwestycji / fot. MFiPR

Strategiczny program reform

Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) to strategiczny program reform i inwestycji, dzięki któremu Polska ma otrzymać 59,8 mld euro, w tym 25,27 mld euro w postaci dotacji i 34,54 mld euro w formie preferencyjnych pożyczek. Do tej pory podpisano ponad 774 tysiące umów z beneficjentami, obejmujących łącznie ponad 121 mld zł, co stanowi 46,4 proc. całkowitej alokacji środków.

KPO w swojej strukturze wyraźnie wspiera rozwój ekologicznych i bezpiecznych rozwiązań w zakresie transportu publicznego, zarówno drogowego, jak i kolejowego. To pokazuje, że inwestycje w nowoczesne autobusy i elektryczne rozwiązania nie są jedynie lokalnymi projektami, ale częścią ogólnokrajowej strategii wspieranej przez fundusze unijne.

Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) to strategiczny program reform i inwestycj
Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) to strategiczny program reform i inwestycji

Komentarze