Mazowsze z budżetem 2026: Ponad 1,1 mld zł na transport publiczny, w tym przewozy autobusowe
16 grudnia 2025 roku radni województwa mazowieckiego przyjęli budżet na 2026 rok. Plan finansowy regionu opiewa na ponad 8,4 mld zł, a jednym z jego kluczowych filarów pozostaje transport publiczny.
Znaczące środki trafią zarówno na przewozy kolejowe realizowane przez Koleje Mazowieckie i WKD, jak i na drogi wojewódzkie oraz programy wspierające lokalną komunikację autobusową.
Rozkład jazdy:
- Ile środków Mazowsze przeznaczy w 2026 roku na transport publiczny i kolej?
- Jak brak „janosikowego” wpłynął na możliwości inwestycyjne regionu?
- Jakie miejsce transport zajmuje w długofalowych planach finansowych Mazowsza?
Transport publiczny w centrum budżetu regionu
Przyjęty budżet województwa mazowieckiego na 2026 rok został określony jako prorozwojowy, z wyraźnym naciskiem na transport publiczny, zdrowie, edukację i kulturę. Jak podkreślali przedstawiciele sejmiku, to właśnie komunikacja i mobilność mieszkańców są jednym z fundamentów rozwoju regionu.
„To jest budżet rozwoju Mazowsza. Najwięcej środków przeznaczymy na transport, zdrowie i sport, kulturę oraz edukację” – podkreśla Ludwik Rakowski, przewodniczący sejmiku województwa mazowieckiego.
Po stronie wydatków budżet zamyka się kwotą ponad 8,4 mld zł, z czego przeszło 3,2 mld zł stanowią środki inwestycyjne. Na sam transport – w tym kolej i drogi – przeznaczono jedne z najwyższych kwot w całym budżecie.
Kolej kluczowym elementem transportu publicznego
Szczególnie istotne z punktu widzenia pasażerów transportu publicznego są środki przeznaczone na przewozy kolejowe. W 2026 roku samorząd województwa mazowieckiego przeznaczy ponad 1,1 mld zł na dotacje dla Kolei Mazowieckich oraz Warszawskiej Kolei Dojazdowej. To jedna z największych pozycji w budżecie województwa, pokazująca znaczenie kolei regionalnej w codziennej komunikacji mieszkańców Mazowsza.
Jak zaznacza marszałek województwa Adam Struzik, sytuacja finansowa regionu w 2026 roku po raz pierwszy od lat pozwala na realne zwiększenie skali inwestycji.
„Po raz pierwszy od lat będziemy mieli dochody wyższe niż w tym roku. Wszystko dzięki temu, że nie będziemy płacić tzw. janosikowego. To pozwoli nam wygospodarować środki na inwestycje napędzające gospodarkę regionu” – mówi Struzik.
Dochody województwa w 2026 roku mają przekroczyć 6,1 mld zł, z czego ponad 5 mld zł pochodzić będzie z podatków PIT i CIT. To właśnie stabilne dochody umożliwiają utrzymanie wysokich dopłat do transportu publicznego.
Drogi wojewódzkie i komunikacja regionalna
Obok kolei istotnym elementem budżetu transportowego pozostają drogi wojewódzkie. W 2026 roku Mazowsze przeznaczy na ich budowę, modernizację, przebudowę i utrzymanie ponad 1,6 mld zł, w tym 974,2 mln zł na inwestycje oraz przeszło 561 mln zł na remonty i bieżące utrzymanie.
„Tradycyjnie największą pozycją w budżecie będzie dofinansowanie do dróg wojewódzkich” – podkreśla Rafał Rajkowski, wicemarszałek województwa mazowieckiego.
Środki te mają kluczowe znaczenie również dla regionalnej komunikacji autobusowej, która w wielu subregionach Mazowsza pozostaje podstawowym środkiem transportu publicznego dla pasażerów.
Przewozy autobusowe
W związku z dużym zainteresowaniem, ale także koniecznością zapewnienia mobilności mieszkańców województwa radni zdecydowali o kontynuacji finasowania przewozów autobusowych. Transport zbiorowy ma bezpośredni wpływ na poprawę dostępności usług publicznych, edukacyjnych, zdrowotnych i społecznych, zwłaszcza na terenach, które zaliczane są do obszarów tzw. wykluczenia komunikacyjnego. Ponowne uruchomienie 10 linii autobusowych nastąpi na terenach:
- Żuromin–Poniatowo–Lutocin–Łukomie–Babiec Piaseczny–Sierpc;
- Żuromin–Chamsk–Sadłowo–Bieżuń–Rościszewo–Sierpc;
- Żuromin–Zielona–Kuczbork–Lipowiec Kościelny–Turza–Mława;
- Sokołów Podlaski–Emilianów–Kostki–Dybów–Kosów Lacki–Treblinka–Małkinia Górna;
- Ceranów–Kosów Lacki–Poniatowo–Treblinka–Małkinia Górna;
- Węgrów (dworzec autobusowy)–Liw–Grębków–Trzebucza–Milew–Mroczki–Kałuszyn–Mrozy;
- Liw–Grębków–Gałki–Sionna–Mingosy–Kotuń;
- Skrzyńsko–Przysucha (dworzec autobusowy)–Chlewiska–Szydłowiec;
- Przytyk–Domaniów–Potkanna–Wieniawa;
- Omięcin–Zaborowie–Łaziska–Orońsko–Helenów–Ruda Wielka.
Znaczenie transportu publicznego w polityce finansowej Mazowsza potwierdza także Wieloletnia Prognoza Finansowa do 2038 roku. Na szeroko rozumiany transport zaplanowano w niej aż 14,8 mld zł, z czego ponad 4,1 mld zł ma trafić na drogi wojewódzkie. To pokazuje, że zarówno kolej, jak i infrastruktura drogowa pozostaną priorytetem regionu w kolejnych latach.
Naszym zdaniem
Budżet Mazowsza na 2026 rok jasno pokazuje, że transport publiczny – w szczególności kolej regionalna realizowana przez Koleje Mazowieckie i WKD – pozostaje jednym z kluczowych obszarów odpowiedzialności samorządu województwa. Skala dopłat do przewozów kolejowych oraz wysoki poziom inwestycji drogowych potwierdzają konsekwencję w prowadzeniu polityki transportowej, która od lat opiera się na rozwoju komunikacji zbiorowej jako podstawy mobilności mieszkańców regionu.



Komentarze