Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Mamy najnowszy projekt Strefy Czystego Transportu w Krakowie. Po konsultacjach

infotrans
27.02.2025 12:08
0 Komentarzy

Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie cały czas kontynuuje działania na rzecz poprawy jakości powietrza, wprowadzając nową wersję Strefy Czystego Transportu (SCT).

Jednocześnie 27 lutego o 16:00 zapraszamy na spotkanie poświęcone krakowskiej SCT w ramach cyklu „Porozmawiajmy o…”. Wydarzenie otworzą Maciej Piotrkowski (ZTP) i Beata Smolska (UMK), którzy przedstawią założenia i strategię miasta dotyczącą poprawy jakości powietrza. W debacie udział wezmą przedstawiciele Polskiego Alarmu Smogowego, ZTP oraz radni miejscy, reprezentując różne stanowiska w tej sprawie. Zainteresowani mogą się zarejestrować na wydarzenie tutaj 👉 https://forms.gle/3UBeuSUkmTQTLyjf7.

Rozkład jazdy:

  1. Od kiedy obowiązywać będą nowe wymagania dotyczące norm emisji spalin dla pojazdów w krakowskiej Strefie Czystego Transportu (SCT)?
  2. Jakie są stawki opłaty emisyjnej dla pojazdów spoza Krakowa, które nie spełniają wymagań SCT?
  3. W jaki sposób będzie kontrolowane przestrzeganie nowych przepisów SCT w Krakowie?
Strefa Czystego Transportu w Krakowie 2025. Propozycja projektu po zgłoszonych uwagach i opiniach krakowian
Strefa Czystego Transportu w Krakowie 2025. Propozycja projektu po zgłoszonych uwagach i opiniach krakowian

Wersja 2025

Kraków dąży do poprawy jakości powietrza poprzez sukcesywną redukcję emisji spalin. SCT ma ograniczyć obecność tlenków azotu (NO2), które odpowiadają za liczne choroby układu oddechowego. Wprowadzenie regulacji wpisuje się w szerszą strategię zrównoważonego transportu i zwiększenia komfortu życia mieszkańców. Stolica Małopolski zamierza stać się liderem w walce o czyste powietrze, a SCT jest jednym z kluczowych narzędzi w realizacji tego celu.

Po uwzględnieniu uwag mieszkańców oraz analizie zgłoszonych opinii, przedstawiono propozycję zmian w zakresie zasad funkcjonowania strefy. Nowa regulacja ma na celu redukcję emisji spalin i ograniczenie dostępu do miasta dla najbardziej zanieczyszczających pojazdów. Tym samym wymagania dla pojazdów w SCT Od 1 lipca 2025 roku pojazdy poruszające się po SCT będą musiały spełniać następujące kryteria:

  • Diesle: minimum rocznik 2014 lub norma emisji Euro 6,
  • Benzyna i LPG: minimum rocznik 2005 lub norma emisji Euro 4. Od 1 lipca 2030 roku zaostrzone zostaną wymogi dla pojazdów z silnikiem diesla – konieczny będzie rocznik 2018 lub norma emisji Euro 6dT.

Mieszkańcy Krakowa, którzy rozliczają tu podatki, zostaną objęci specjalnym okresem przejściowym – do 1 lipca 2030 roku będą mogli poruszać się swoimi pojazdami bez względu na spełnianie wymogów SCT. Wymogiem będzie jedynie rejestracja w automatycznym systemie.

Okres przejściowy i opłaty dla pojazdów spoza Krakowa Właściciele pojazdów spoza Krakowa, które nie spełniają wymagań SCT, będą mogli korzystać ze strefy po wykupieniu opłaty emisyjnej do 30 czerwca 2028 roku. Przewidziane stawki to:

  • 2,50 zł za godzinę,
  • 20 zł za dzień,
  • 500 zł za miesiąc.

Obszar SCT obejmie niemal całe miasto, z wyjątkiem terenów na wschód od drogi ekspresowej S7 oraz kluczowych arterii dojazdowych do szpitali i węzłów autostradowych.

Strefa Czystego Transportu w Krakowie 2025. Propozycja projektu po zgłoszonych uwagach i opiniach krakowian
Strefa Czystego Transportu w Krakowie 2025. Propozycja projektu po zgłoszonych uwagach i opiniach krakowian

Jaka kontrola?

Automatyzacja kontroli i identyfikacja pojazdów Kontrola przestrzegania nowych przepisów będzie odbywać się automatycznie na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP). System będzie weryfikował dane pojazdów, a dodatkowe uprawnienia (np. dla osób niepełnosprawnych) będą rejestrowane przez właścicieli w urzędzie miasta.

Wyjątki i specjalne uprawnienia Projekt przewiduje wyłączenia dla:

  • Pojazdów historycznych i zabytkowych (do 50 dni w roku),
  • Pojazdów specjalnych (np. dźwigi, campery, maszyny budowlane),
  • Organizacji non-profit działających na terenie Krakowa (do 30 czerwca 2028 roku),
  • Osób z niepełnosprawnościami posiadających kartę parkingową.

Więćej na Projekt Uchwały (166,84 KB)

Komentarze