Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Lubelski ZTM chce przejąć system roweru miejskiego

infotrans
23.06.2022 20:00
0 Komentarzy

Na najbliższą sesję Rady Miasta Lublin skierowana zostanie propozycja zmiany uchwały w zakresie rozszerzenia kompetencji statutowych ZTM w Lublinie.

W proponowanej zmianie ZTM, który pełni w imieniu Gminy Lublin rolę organizatora i zarządcy komunikacji miejskiej (również gmin ościennych, które mają stosowne porozumienia w ww. zakresie), koordynowałby system Lubelskiego Roweru Miejskiego, jako uzupełnienie publicznego transportu zbiorowego.

Uzupełnienie systemu

– Rower miejski stanowi uzupełnienie systemu publicznego transportu zbiorowego oraz ekologiczną alternatywę dla samochodu. Lublin od zawsze stawia na ekologię i elektromobilność, a nasze działania mają na celu zachęcenie mieszkańców do zmiany niekorzystnych dla zdrowia przyzwyczajeń i wybrania alternatywnych, ekologicznych środków podróżowania. Proponowana zmiana zintegruje, śladem innych miast w Polsce, podsystem roweru miejskiego z komunikacją miejską. Możliwe będzie także rozważenie wprowadzenia bonusów dla pasażerów komunikacji miejskiej, którzy będą chcieli skorzystać także z Lubelskiego Roweru Miejskiego – mówi Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.

Do tego dochodzi fakt, że nowopowstałe obiekty typu węzły przesiadkowe czy zespoły przystanków przesiadkowych,  zarządzane przez ZTM, integrujące różnego rodzaju formy transportu zbiorowego, w tym komunikację miejską, posiadają w swym zakresie infrastrukturę rowerową. Zarówno na węzłach przesiadkowych jak i zespołach przystanków przesiadkowych zamontowane są stojaki rowerowe i zadaszone wiaty. Na węzłach przesiadkowych, które powstały w 7 różnych lokalizacjach w mieście, zamontowano 50 stojaków rowerowych. W ramach przebudowy zespołów przystanków przesiadkowych posadowiono, aż 138 stojaków rowerowych oraz 5 stacji naprawy rowerów. Z uwagi na to, również w aspekcie infrastrukturalnym, pozwoli to na lepszą koordynację obu elementów systemu, tj. komunikacji miejskiej i roweru miejskiego – informuje ZTM w Lublinie.

fot. UM Lublin

Lubelski Rower Miejski

W nowej odsłonie uruchomiono w czerwcu 2021 roku. Wówczas system przeszedł niemal całkowicie na obsługę mobilną. Terminale, choć pozostały w 20 lokalizacjach, nie są już konieczne do rozpoczęcia jazdy rowerem i zakończenia wypożyczenia. Wystarczy aplikacja, która posiada funkcje rezerwacji i postoju. Użytkownik ma możliwość zarezerwowania roweru, a postój umożliwia pozostawienie roweru bez konieczności zwrotu. W przypadku rezerwacji, wybrany rower czeka 30 minut, a jej koszt to 1 zł (bez abonamentu) lub 50 groszy (z abonamentem). Natomiast postój jest wliczany w czas wypożyczenia i nie jest traktowany jako zwrot roweru.

Infrastruktura systemu składa się z 700 rowerów, z czego 12 to rowery dziecięce oraz z 127 stacji (82 standardowych na terenie Lublina, 5 standardowych na terenie Świdnika, 2 dziecięcych w Lublinie, 38 pasywnych na terenie Lublina). Rowery są siedmiobiegowe, 26″ i wyposażone w nadajnik GPS. Rowery nie posiadają już elektrozamków, a ich pozostawienie jest możliwe w stacjach pasywnych. W przypadku rowerów dziecięcych, są one dalej zwracane za pomocą elektrozamka na dwóch dedykowanych stacjach.

System Lubelskiego Roweru Miejskiego przewiduje abonamenty dla stałych użytkowników. Do wyboru są trzy rodzaje: miesięczny w cenie 20 zł, kwartalny za 55 zł oraz sezonowy w kwocie 125 zł. W zależności od taryfy dostępnych jest od 25 do 175 godzin jazdy, naliczanych w trybie minutowym, wliczonych w cenę pakietu. Pozostali użytkownicy nie mogą skorzystać z opcji darmowego czasu wypożyczenia ani naliczania minutowego. Obowiązuje również opłata przy rejestracji konta – 20 zł. Nie zmienia to minimalnego stanu konta, który nadal wynosi 10 zł.

Pełna flota rowerów jest dostępna od kwietnia do końca października. W okresie zimowym, czyli od listopada do końca marca, nastąpi jej ograniczenie, poprzez pozostawienie w ruchu 210 rowerów 26″.

W 2021 r. łączna liczba wypożyczeń Lubelskiego Roweru Miejskiego przekroczyła 76 tys., natomiast ich łączny czas użytkowania wyniósł ponad 2 mln minut. Największe zainteresowanie rowerem odnotowano w lipcu. Wówczas było ponad 25 tys. wypożyczeń. Z kolei do najpopularniejszych stacji należały: ul. Nadbystrzycka – Politechnika Lubelska, ul. Piłsudskiego – MPWiK, Al. Racławickie – Rondo Krwiodawców oraz ul. Zamojska – Most Kultury.

Lubelski Rower Miejski wystartował we wrześniu 2014 roku, a od 2016 roku działa w systemie aglomeracyjnym. Operatorem Lubelskiego Roweru Miejskiego jest spółka Nextbike Polska.

Komentarze