Łódź myśli o pasażerach
Dobre informacje dla łódzkich pasażerów. W zimie w nowoczesnych tramwajach MPK będzie cieplej, a w lecie …chłodniej. Ponadto na trasy wyruszyły nowe pojazdy dostosowane do potrzeb osób niewidomych i niedowidzących. Te właśnie informacje przekazali podczas konferencji prasowej w dniu 16 listopada (czyli tuż przed wyborami samorządowymi): Łukasz Magin, wiceprezydent Łodzi oraz Stanisław Galia, prezes MPK-Łódź i Jan Mędrzak, dyrektor ds. eksploatacji spółki. Spotkanie odbyło się w niecodziennym miejscu, bo w Cityrunnerze stojącym w hali remontowej. Wiceprezydent Łukasz Magin zapewniał, że jeszcze przed latem przyszłego roku pojazdy te zostaną wyposażone w klimatyzację. Tym samym spełniony zostanie jeden z najczęściej powtarzających się postulatów pasażerów. W latach 2001-2002 MPK-Łódź kupiło w wiedeńskim oddziale koncernu Bombardier Transportation (BTA) 15 sztuk przegubowych, w pełni niskopodłogowych wagonów tramwajowych marki Cityrunner. Dwa pierwsze wagony zostały zmontowane w Wiedniu i w całości dostarczone do Łodzi, natomiast pozostałe były montowane w warsztatach łódzkiej Spółki. Były to i są jedne z najnowocześniejszych wagonów tramwajowych w skali światowej. W trakcie eksploatacji okazało się, że w okresie letnim, przy temperaturach powietrza przekraczających +25°C, system naturalnej i wymuszonej wentylacji przedziału pasażerskiego nie jest w stanie zapewnić podróżnym wystarczającego komfortu termicznego. Do przewoźników oraz władz miast wpływały od pasażerów liczne informacje na ten temat i prośby o zainstalowanie klimatyzacji. Wobec braku możliwości technicznych i finansowych poprawy komfortu termicznego pasażerów latem, władze Łodzi podjęły w ubiegłym roku decyzję o zaniechaniu eksploatacji tramwajów Cityrunner w dniach z przewidywaną temperaturą maksymalną powyżej +25°C. Ogólna koncepcja wdrożenia systemu klimatyzacji w tramwajach Citurynner powstała w Zakładzie Techniki MPK-Łódź. Podjęto niezobowiązujące rozmowy z producentami tego rodzaju urządzeń. Miały one na celu rozpoznanie rynku i przyniosły skutek w postaci proponowanych możliwych rozwiązań technicznych. W listopadzie zostanie ogłoszony przetarg na dostawcę urządzeń. Montaż i rozruch klimatyzacji w wagonach tramwajowych odbędzie się w warsztatach Zakładu Techniki MPK-Łódź.
Jak zapewnił dyrektor Jan Mędrzak, zostaną spełnione również zgoła odmienne postulaty pasażerów. Od najbliższego sezonu zimowego, ogrzewanie w pojazdach będzie włączane już, gdy temperatura spadnie do 0°C (dotychczas następowało to po osiągnięciu przez słupek rtęci -5 °C). Dyrektor Mędrzak zaprezentował także pierwszy tramwaj z mocowaniami do rowerów. Wraz z jego skierowaniem na trasę, rozpoczęło się zbieranie opinii pasażerów. Jeśli będą pozytywne, do wiosny znacznie więcej tramwajów będzie miało takie mocowania. Po pierwszych sygnałach wszystko wskazuje na to, że tak się stanie.
O wprowadzanych zmianach w łódzkiej komunikacji pozytywie wypowiada się także Polski Związek Niewidomych. –„Na trasy tramwajowe wyjechało kolejnych 11 pociągów tramwajowych dwu wagonowych, w pełni dostosowanych dla osób niewidomych i niedowidzących –podkreśla Stanisław Ząber z PZN Łódź. –Zwiększył się także o 25 nowych autobusów niskopodłogowych stan taboru w pełni przyjazny niewidomym. System działa bardzo poprawnie, Łódź, to jedno z niewielu miast, w którym jest najlepiej dostosowywana komunikacja miejska dla osób z ograniczoną sprawnością wzroku”–podkreśla Stanisław Ząber.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze