Litwa uruchomiła eko licznik transportu publicznego w miastach. Szczegółowe dane
W dniu 5 sierpnia 2025 r. minister komunikacji Litwy, Eugenijus Sabutis, zaprezentował nową platformę informacyjną, która szczegółowo przedstawia stan transportu publicznego w poszczególnych miastach.
Dzięki niej mieszkańcy i samorządy mają dostęp do danych na temat taboru, przewozów, emisji CO₂ i dostępności pojazdów dla osób niepełnosprawnych. Czekamy na podobną inicjatywę w Polsce.
Rozkład jazdy:
- Jak nazywa się nowa litewska platforma informacyjna dotycząca transportu publicznego?
- Ile autobusów elektrycznych kursuje obecnie w Wilnie, Kownie i Kłajpedzie łącznie?
- Jaki cel w zakresie ekologizacji floty transportowej wyznaczyło sobie Wilno do 2030 roku?
Zmiany w toku
Minister komunikacji Litwy, Eugenijus Sabutis, po raz pierwszy publicznie i systemowo przedstawił pełen obraz litewskiego transportu publicznego. Przy tej okazji zaprezentował interaktywną mapę, która zawiera kluczowe dane: wiek i stan taboru autobusowego i trolejbusowego, liczbę przystanków, przewozy pasażerskie i poziom dostosowania pojazdów do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Z danych Ministerstwa Komunikacji wynika, że:
- W całej Litwie funkcjonuje ponad 1,3 tys. autobusów, kursujących między ok. 12,5 tys. przystankami.
- Pojazdy komunikacji publicznej pokonują rocznie 1,3 mld km.
- Rocznie przewożonych jest ponad 274 mln pasażerów.
- Średni wiek pojazdów to 11 lat, przy czym w niektórych rejonach eksploatowane są autobusy mające ponad 20 lat.
Wilno, Kowno i Kłajpeda dominują pod względem liczby pasażerów – to tam odbywa się aż 248 mln przewozów rocznie. Niestety, są to też regiony o największej emisji CO₂ (62 tys. ton). Na przeciwnym biegunie jest samorząd Druskieniki, który jako pierwszy w kraju wdrożył w 100% elektryczny tabor komunikacji miejskiej.
Elektryfikacja transportu
Obecnie autobusy elektryczne stanowią 20% całego taboru publicznego. W Wilnie, Kownie i Kłajpedzie kursuje 536 pojazdów elektrycznych, jednak 65% taboru nadal zasilanych jest olejem napędowym. Uruchomiona platforma: Interaktywna mapa transportu publicznego na Litwie pozwala:
- sprawdzić liczbę i stan pojazdów w każdym samorządzie,
- ocenić dostępność przystanków,
- analizować zasięg i jakość komunikacji publicznej.
Ministerstwo zapowiada coroczną aktualizację danych oraz rozwój nowego narzędzia: Indeksu Zrównoważonej Mobilności, który pomoże analizować efektywność i ekologiczną jakość transportu. Czekamy na podobną inicjatywę w Polsce.
Najważniejsze miasta w liczbach:
Wilno (Vilnius): tabor, elektryfikacja i plany rozwoju
- Tabor: ponad 279 elektrycznych trolejbusów (Solaris Trollino, Škoda 14Tr/15Tr, Škoda 32Tr SOR), ok. 177 sztuk w dni robocze. W 2023–2024 zakupiono 91 nowych Škoda 32Tr, które zastępują wiekowe Škoda 14Tr z lat 80‑tych
- W marcu 2025 wprowadzono do eksploatacji pierwszy autobus elektryczny Škoda
- wszystkie pojazdy publiczne zasilane energią elektryczną lub alternatywnymi paliwami już do 2030 r.
- Komunikacja obsługuje ok. 200 000 pasażerów dziennie
Kowno (Kaunas): rozwinięty system tramwajów i hybryd
- System transportu obejmuje 14 linii trolejbusowych oraz 43 autobusowe
- W Kownie kursują pierwsze hybrydowe autobusy MAN Lion’s City 12 (kontrakt z 2019 r.), które zastąpiły ponad połowę starszego taboru
- Miasto oferuje aplikację mobilną Žiogas, w tym bilet miesięczny elektroniczny: po przekroczeniu kwoty bazowej podróże są bezpłatne
Kłajpeda (Klaipėda): rozwój e-busów lokalnych
- W Kłajpedzie kursują lokalne autobusy elektryczne Dancer Bus produkcji litewskiej – używane od 2020 r. na wybranych trasach miejskich
- System zorientowany głównie na autobusy – trolejbusów brak.
- W planach e‑Ticket aplikacja i stale rozwijana sieć połączeń autobusowych
Stan transportu publicznego na Litwie – dane statystyczne
- W kraju zarejestrowanych jest ok. 8 055 autobusów i trolejbusów, z czego tylko 900 (ok. 11%) to pojazdy z alternatywnym napędem
- Łączna liczba przewożonych pasażerów to ponad 274 mln osób rocznie. Myśląc dystansowo – transport publiczny przejeżdża rocznie około 1,3 mld km
Komentarze