Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Liderzy transportu publicznego wokół Krakowa: Zielonki i Wieliczka

infotrans
07.01.2024 15:09
0 Komentarzy

Prezentujemy rozwój transportu zbiorowego w Małopolsce na przykładzie dwóch podkrakowskich gmin – Zielonki i Wieliczki. To naszym zdaniem przykłady godne naśladowania.

Głównym celem tych projektów jest rozbudowa komunikacji zbiorowej na terenie gmin, aby w sposób maksymalnie komfortowy i szybki umożliwić mieszkańcom przemieszczanie się środkami transportu publicznego do pracy oraz szkoły.

Wielicka komunikacja

Rozwój Ekologicznego Transportu Publicznego można powiedzieć, że jest permanentny. Niedawno zakończyła się budowa parkingu w systemie Park&Ride w Kokotowie, uruchamiane są nowe linie – od września trzy są obsługiwane przez autobusy Wielickiej Spółki Transportowej i planowany jest zakup nowych autobusów elektrycznych.

-„Nasza komunikacja opiera się na trzech filarach: autobusach aglomeracyjnych łączących Wieliczkę i inne miejscowości z Krakowem; zielonych autobusach Wielickiej Spółki Transportowej stanowiących transport wewnątrz gminny oraz Autobusowych Liniach Dowozowych połączonych z transportem kolejowym. Ta dywersyfikacja gałęzi transportu jest modelowym przykładem organizacji komunikacji gminnej. Dziś już możemy powiedzieć, że przyjęte przez nas rozwiązania sprawdziły się i nadal będziemy je rozwijać. Należy tez dodać, że razem z rozwojem komunikacji, skorzystaliśmy z unijnego wsparcia na poprawę infrastruktury komunikacyjnej, a więc powstanie nowych lub modernizację starych ponad 100 przystanków autobusowych, budowę nowego dworca autobusowego oraz zaplecza dla autobusów. Po kilku latach inwestowania w komunikację, chce podkreślić, ze należy rozwijać komunikacje gminną, jest to oczekiwane społecznie i pozwala na wyrównywanie różnic społecznych – podkreślił Artur Kozioł Burmistrz Miasta i Gminy Wieliczka.

Pod kątem zakupu autobusów eklektycznych z III edycji programu „Zielony Transport Publiczny”, burmistrz zwrócił się niedawno do radnych z prośbą o wyrażenie zgody na zaciągnięcie pożyczki z Banku Gospodarstwa Krajowego.

Zaciągnięta pożyczka w kwocie 7 mln zł ma na celu sfinansowanie wkładu własnego Gminy Wieliczka. Spłata rat kapitału pożyczki nastąpi w latach 2025 – 203. Dodatkowo zakup 6 autobusów jest dofinansowany kwotą blisko 12 mln zł ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Ta inwestycja pozwoli też na szybszy rozwój transportu publicznego w Gminie Wieliczka. Aktualnie w Gminie Wieliczka funkcjonuje 12 linii autobusowych które docierają do każdej miejscowości w naszej gminie. Planuje się, że dzięki nabyciu nowy 6 pojazdów uda się zwiększyć ofertę przewozową Wielickiej Komunikacji Miejskiej tak aby była ona jeszcze bardziej atrakcyjna dla mieszkańców Wieliczki. Pozwoli to na dogęszczenie kursów już funkcjonujących linii i skonstruowanie rozkładów jazdy tak aby autobusy jeździły dużo częściej, czyli np. nie co godzinie ale w godzinach szczytu co 30 min.

Ponadto w związku z licznymi prośbami mieszkańców głównie wielickich sołectw o nowe połączenia komunikacyjne, planuje się uruchomić nowe linie autobusowe, dzięki którym z wielickiej mapy transportowej znikną białe plamy gdzie nie można było liczyć na transport publiczny.

Gmina Zielonki, w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, pozyskała kolejne środki na rozwój komunikacji
Gmina Zielonki, w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, pozyskała kolejne środki na rozwój komunikacji

Gmina Zielonki  

Gmina Zielonki, w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, pozyskała kolejne środki na rozwój komunikacji. Dzięki porozumieniu z gminami Michałowice oraz Wielka Wieś autobusy komunikacji wewnętrznej dotrą również do Górnej Wsi, Michałowic oraz Giebułtowa.

Od 2 stycznia 2024 na terenie gminy funkcjonuje 6 linii komunikacyjnych: W1, W2, W3, W4, W5 i W6. Korektom ulegają trasy linii W1, W2, W3 oraz wprowadzano nowe linie W4, W5 i W6.

Od nowego roku mieszkańcy mogą korzystać z sześciu linii:

  • Linia W1: Batowice Powstańców Wiadukt – Dziekanowice Batowice Ska – Bosutów Krakowska – Bosutów Kościuszki – Boleń Pętla – Boleń Jana Matejki – Boleń Jodłowa – Bibice Na Czekaj – Bibice Mokra – Bibice Rynek – Bibice Kościuszki – Węgrzce A1 – Węgrzce Centrum Medyczne;
  • Linia W2: Wola Zachariaszowska Pętla – Garlica Duchowna Rozjazd – Garliczka Chochół – Owczary Górna – Owczary Gajowa – Owczary Spacerowa – Owczary Pętla – Owczary Długa – Brzozówka Oskarówka – Brzozówka Ośrodek – Przybysławice I – Przybysławice III- Przybysławice II – Januszowice Młyńska – Korzkiew Botoja – Korzkiew Zamek – Grębynice Remiza – Grębynice Parkowa – Grębynice Mogiełki;
  • Linia W3: Zielonki Słoneczna – Zielonki Na Popielówkę – Zielonki Długopolska – Zielonki Szkoła – Zielonki Urząd Gminy – Zielonki Galicyjska – Zielonki Marszowiec Pętla – Bibice Cmentarz – Bibice Rynek – Bibice Kościuszki – Węgrzce A1 – Węgrzce Centrum Medyczne – Węgrzce Centrum – Węgrzce Błonie – Węgrzce Pętla;
  • Linia W4: Michałowice Kwiaty Polne – Michałowice Brzozowa – Michałowice Jana Pawła II – Michałowice Las Michałowski – Górna Wieś Pętla – Wola Zachariaszowska Słoneczna – Wola Zachariaszowska Szkoła – Garlica Duchowna Rozjazd – Garliczka Chochół – Garliczka Pogodna – Garliczka Gielniówka – Przybysławice I – Korzkiew Parking – Grębynice Remiza – Grębynice Pętla;
  • Linia W5: Batowice Powstańców Wiadukt – Batowice Spławy – Batowice Kapliczka – Dziekanowice Kapliczka – Dziekanowice Długa – Dziekanowice Batowice Ska – Węgrzce B1 – Węgrzce Sudół – Węgrzce B4 – Węgrzce Magiczne Wzgórze – Węgrzce Centrum Medyczne – Węgrzce A1 – Węgrzce Centrum – Węgrzce Błonie – Węgrzce Pętla;
  • Linia W6: Zielonki Szkoła – Zielonki Urząd Gminy – Zielonki Widokowa – Pękowice Błonia – Pękowice Ojcowska – Giebułtów Zespół Szkół – Giebułtów Kościół – Giebułtów Zarzecze – Trojanowice – Trojanowice Strugi – Trojanowice Krakowska – Trojanowice Pętla.

Co ważne, ceny biletów nie uległy zmianie: bilet jednorazowy ulgowy kosztuje 1 zł, a normalny 2 zł. Można zakupić bilet miesięczny na wszystkie linie: 20 zł za ulgowy oraz 40 zł za normalny. Z bezpłatnych przejazdów w komunikacji gminnej realizowanej na terenie gminy Zielonki będą mogły skorzystać m.in.: dzieci do 7 roku życia, uczniowie szkół podstawowych, dzieci z rodzin wielodzietnych, osoby powyżej 70 roku życia, osoby niepełnosprawne oraz posiadacze biletu metropolitalnego. Do przejazdów ulgowych będą upoważnione m.in.: młodzież ucząca się w szkołach średnich (do 24 roku życia), emeryci do ukończenia 70 roku życia, studenci. Powyżej prezentujemy mapę linii wewnętrznych gminy.

Gmina Zielonki, w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, pozyskała kolejne środki na rozwój komunikacji

Komentarze