Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Lewica złożyła w Sejmie projekt o odbudowie polskiej kolei i transportu autobusowego

infotrans
25.09.2025 10:05
0 Komentarzy

Lewica złożyła 24 września w Sejmie projekt ustawy o odbudowie polskiej kolei i transportu autobusowego oraz o ratowaniu miejsc pracy na kolei towarowej.

Zakłada on m.in dostęp do powszechnego ogólnopolskiego biletu na wszystkie rodzaje transportu publicznego.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie główne zmiany w finansowaniu transportu publicznego zakłada projekt ustawy Lewicy i Ostatniego Pokolenia?
  2. Na czym miałby polegać Polski Bilet Powszechny i ile kosztowałby miesięczny przejazd transportem regionalnym w całym kraju?
  3. W jaki sposób projekt ustawy ma wspierać kolej towarową i przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu?
Klub Lewicy złożył w Sejmie projekt o odbudowie polskiej kolei i transportu autobusowego
Klub Lewicy złożył w Sejmie projekt o odbudowie polskiej kolei i transportu autobusowego

We współpracy ze stroną społeczną

Szefowa klubu Lewicy Anna Maria Żukowska podkreśliła na środowej konferencji prasowej, że złożony przez Lewicę projekt powstał we współpracy ze stroną społeczną, czyli z Ostatnim Pokoleniem.

Jak zaznaczyła, dotyczy on przeniesienia akcentu z finansowania dróg, z Funduszu Drogowego na finansowanie transportu szynowego. Drugim elementem projektu jest powszechny dostęp do ogólnopolskiego biletu na wszystkie rodzaje transportu publicznego - dodała.

- Chcemy zachęcić Polki i Polaków do tego, żeby przesiedli się ze swoich aut na transport zbiorowy po to, żeby ograniczyć emisję CO2, żeby ograniczyć ocieplanie się klimatu, który powoduje kryzysy - powiedziała Żukowska.

Obecna na konferencji Julia Kean z Ostatniego Pokolenia podkreśliła, że marszałek Sejmu Szymon Hołownia odmówił Ostatniemu Pokoleniu wstępu do Sejmu, gdzie miała odbyć się ta konferencja, bo - jak mówiła - „uznał nas za zagrożenie”. - Ale, to nie przeszkodzi nam w dalszej walce o naszą ustawę, o nasze transportowe postulaty - zapewniła.

Kean przekazała, że wraz z projektem ustawy Ostatnie Pokolenie wręczy też list marszałkowi Hołowni.

Ostatnie Pokolenie jest niepartyjnym ruchem społecznym, ale jesteśmy gotowi na współpracę z każdym środowiskiem, dla którego dobro wspólne jest ważne. Z naszymi postulatami zgłaszaliśmy się do wielu polityków, do premiera Tuska, do prezydenta Trzaskowskiego, do prezydenta Karola Nawrockiego i zostaliśmy zignorowani. Tym samym zignorowano miliony osób z małych miejscowości oraz wsi. Dopiero wicemarszałek Sejmu Włodzimierz Czarzasty i przewodnicząca KP Lewica Anna-Maria Żukowska potraktowali nasze postulaty poważnie. Spotkali się z nami i uzgodniliśmy wspólne złożenie ustawy – relacjonowała jedna z liderek Ostatniego Pokolenia podczas konferencji prasowej.

Co zawiera projekt?

Skokowe zwiększenie inwestycji w kolej i komunikację zbiorową poprzez przekazanie części środków z opłaty paliwowej na te cele.

  • Transport publiczny dostępny dla wszystkich. Z opłaty paliwowej obecnie finansujemy: 76,90% -Krajowy Fundusz Dróg
  • 19,45% – Fundusz Kolejowy,
  • 3,65% – Fundusz Autobusowy.

Po zmianach proponowanych przez Ostatnie Pokolenie będzie to:

  • 30% – Fundusz Kolejowy (wojewódzkie przewozy pasażerskie, infrastruktura lokalna – nie państwowa),
  • 15% – Fundusz Kolejowy (przewozy towarowe, bocznice, terminale, infrastruktura nieczynna),
  • 5% – Fundusz Kolejowy (linie obronne),
  • 50% – Fundusz Autobusowy.
  • Polski Bilet Powszechny Stworzenie wspólnego biletu miesięcznego za 50 zł na transport regionalny w całym kraju. Chcemy jednolitego systemu honorowania biletów. Dzięki integracji z aplikacją mObywatel będzie można łatwo go zakupić i okazać do kontroli.
  • Silna Kolej Towarowa Wykluczenie transportowe dotyka ponad 10 milionów osób i dzieli nasz kraj na Polskę A i B. Szczególnie dotyka małe ośrodki miejskie oraz wsie.. Brak transportu publicznego utrudnia dostęp do szkoły, pracy czy lekarza. W razie kryzysu czy wojny rozbudowana sieć kolejowa może zapewnić transport ciężkiego sprzętu, stali i innych strategicznych towarów niezbędnych dla produkcji i bezpieczeństwa.

To że musimy walczyć z kryzysem klimatycznym było i jest dla nas oczywiste. Ostatnie Pokolenie jako strona społeczna przygotowała ten projekt, a my jako Lewica dopracowaliśmy go do formy, która jest potrzebna do złożenia w parlamencie. Dzięki temu projektowi możemy walczyć z ocieplaniem się klimatu. Polska jest 5. gospodarką w UE i powinniśmy być w czołówce krajów, które prezentują ambitne rozwiązania. Nasza propozycja to nie jest zakaz jazdy samochodem, chociaż jesteśmy pewni, że Konfederacja tak go określi. Nie, nasz projekt ma ułatwić życie Polkom i Polakom, którzy nie będą musieli kupować osobnego biletu na różne koleje regionalne, czy też na Pendolino. Podobne rozwiązanie wprowadzili w Niemczech na okres wakacji, co oznacza, że jest to do zrobienia – mówiła przewodnicząca KP Lewica Anna-Maria Żukowska.

Komentarze