Legnica: Mostostal Kraków wybuduje centrum przesiadkowe. Za ponad 35 mln zł
4 września 2025 roku Legnica rozstrzygnęła postępowanie i wybrała wykonawcę multimodalnego centrum przesiadkowego.
Zwyciężyła oferta Mostostal Kraków o wartości 35 485 262,61 PLN brutto. To nieco ponad 1 mln zł więcej niż zakładany budżet miasta, jednak inwestycja została uznana za priorytetową i decyzja o podpisaniu umowy zapadła.
Rozkład jazdy:
- Kto został wybrany wykonawcą budowy multimodalnego centrum przesiadkowego w Legnicy i jaka jest wartość kontraktu?
- Jakie elementy infrastruktury obejmuje inwestycja przy dworcu PKP?
- Kiedy planowane jest zakończenie prac nad centrum przesiadkowym?
Zaprojektuj i wybuduj
Budowa centrum przesiadkowego przy dworcu PKP to jedno z najważniejszych przedsięwzięć komunikacyjnych w Legnicy. Inwestycja powstanie w formule „zaprojektuj i wybuduj” na podstawie programu funkcjonalno-użytkowego. Celem jest integracja różnych form transportu: kolejowego, autobusowego miejskiego i regionalnego, przewozów prywatnych, rowerów, taksówek oraz transportu indywidualnego.
Zakres prac obejmuje budowę około 100 miejsc parkingowych dla samochodów, rowerów i autobusów, peronów, zatok, stacji ładowania pojazdów elektrycznych oraz pętli autobusowej z przystankami. Powstaną też odnowione pawilony usługowe przy ul. Kolejowej, przeznaczone na obsługę pasażerów, zaplecze techniczne i socjalne. Zmodernizowane zostaną ulice Kartuska, Dworcowa i Konduktorska – ta ostatnia przekształci się w szlak pieszo-rowerowy.
Plan przewiduje uspokojenie ruchu samochodowego i nadanie priorytetu komunikacji publicznej w rejonie dworca. Architektura ma nawiązywać do lat 30. XX wieku – m.in. przez wiaty przystankowe – a dodatkową atrakcją centrum będzie odrestaurowany tramwaj przygotowany przez MPK Legnica. Zakończenie prac przewidziano na 2027 rok.
Przypomnijmy, że 27 czerwca 2025 roku unieważniono pierwsze postępowanie. Wtedy wpłynęła tylko jedna oferta – konsorcjum PTB Wrocław i Budrim Kunice – opiewająca na 39 237 000 PLN brutto, czyli o blisko 5 mln zł więcej niż założony budżet.
Analiza ofert
Do drugiego postępowania wpłynęły trzy oferty:
- Mostostal Kraków – 35 485 262,61 PLN brutto (28 844 127 PLN netto),
- Eurobud Kępno – ok. 36 000 000 PLN brutto (29 268 293 PLN netto),
- Konsorcjum PTB Wrocław + Budrim Kunice – ok. 37 816 000 PLN brutto (30 746 341 PLN netto).
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 34 366 116 PLN brutto (27 936 680 PLN netto). Ostatecznie miasto zgodziło się zwiększyć środki, by sfinalizować wybór wykonawcy. Decyzja o wyborze Mostostalu Kraków została podjęta w oparciu o kryteria:
- ✅ Cena brutto – 60%
- ✅ Doświadczenie zespołu projektowego – 20%
- ✅ Czas realizacji etapu projektowego – 20%
Szczegóły techniczne
Zamawiający wskazał, że centrum ma zapewnić pełną integrację transportu z dostępnością dla osób z niepełnosprawnościami. Wyposażone będzie w system informacji pasażerskiej, stacje ładowania pojazdów elektrycznych oraz bezpieczne miejsca dla rowerów. Kluczowe jest także dostosowanie układu drogowego do uspokojenia ruchu i zapewnienia priorytetu dla transportu zbiorowego.
Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie: SWZ – eZamówienia
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze