KZK GOP planuje rok
Prawie 628 mln złotych – takim budżetem w przyszłym roku dysponować będzie Komunikacyjny Związek Komunalny GOP. Planowane wpływy do kasy Związku są wyższe od tegorocznych o 16,5 procenta. Największy organizator komunikacji publicznej w województwie śląskim w nowym roku nadal zamierza dostosowywać linie komunikacyjne i jakość autobusów do wymagań i oczekiwań mieszkańców oraz przystępuje do wdrażania Śląskiej Karty Usług Publicznych, a także Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. W projekcie budżetu KZK GOP założono, że dochody z tytułu sprzedaży biletów w 2012 roku wyniosą ponad 262 mln złotych, a dotacje z gmin 288,5 mln złotych. Te ostatnie wzrosną o 9,8 procent, a bilety o około 7 procent (od 1.04.2012). Wyższe wpływy ze sprzedaży biletów będą związane nie tylko z podwyżką cen, ale również dzięki zmianom taryfowym, a także intensyfikacji kontroli biletowych oraz windykacji opłat dodatkowych. W sumie przyszłoroczne wydatki związku mają wzrosnąć o ponad 40 mln złotych. Ponad 24 mln więcej kosztować mają same przewozy. Kolejne 13,4 mln złotych to koszt realizacji ze środków własnych KZK GOP, projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Chodzi o Śląską Kartę Usług Publicznych oraz System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Na realizację obu projektów związek otrzyma dodatkowo w przyszłym roku z Unii Europejskiej odpowiednio 38 mln i 7,8 mln złotych. Plan finansowy KZK GOP zakłada również rezerwę w wysokości 5 mln złotych na ewentualne wyższe wydatki z powodu wzrostu cen paliw. Prawie 96 procent wydatków KZK GOP stanowią wydatki na komunikację. Pula ta w ostatnich latach rośnie znacznie szybciej niż inflacja. Przewodniczący KZK GOP, Roman Urbańczyk podkreśla, że dzieje się tak z dwóch powodów. Pierwszy dotyczy stawianych firmom przewozowym wyższych wymagań, dotyczących jakości autobusów. –„Kiedy domagamy się od przewoźników lepszych autobusów, oni spełniając to żądanie odpowiadają wyższymi cenami usług”–stwierdza przewodniczący Urbańczyk.
W tej chwili liczba nowoczesnych, niskopodłogowych autobusów, jeżdżących na zlecenie KZK GOP wynosi 567 sztuk, co stanowi 61 procent wszystkich autobusów. Autobusów starszego typu jest z kolei 363. Drugi powód rosnących szybko kosztów przewozowych, to inflacja, a przede wszystkim wzrost cen oleju napędowego, a w przypadku tramwajów energii elektrycznej. W 2012 roku Związek zamierza nadal prowadzić bieżące działania związane z optymalizacją oferty przewozowej, czyli zmieniać liczbę kursów oraz dostosowywać przebieg linii autobusowych i tramwajowych do rzeczywistych potrzeb mieszkańców. Tylko w tym roku KZK GOP wprowadził na wniosek miast, przewoźników i w wyniku własnych analiz ponad 180 zmian w rozkładach jazdy. Na zlecenie KZK GOP przewozy pasażerskie realizuje obecnie 30 firm przewozowych, wśród nich 5 to spółki komunalne. Związek przypomina, że na wielkość dotacji wpływa przede wszystkim wysokość wydatków na przewozy wynikająca z umów zawartych z firmami przewozowymi oraz wielkość dochodów ze sprzedaży biletów. Najwięcej dotacji dla KZK GOP wpłacą w przyszłym roku Katowice –ponad 65,5 mln złotych. Drugi na liście Sosnowiec ma przekazać prawie 38 mln złotych, a trzecia Dąbrowa Górnicza –niespełna 27 mln złotych. Najmniej do kasy KZK GOP będą musiały wpłacić: Imielin –533 tys. złotych oraz Sławków –prawie 800 tys. złotych.Przy opracowaniu plany finansowego związku uwzględniono zapowiadane w roku 2012 podwyżki cen wielu towarów i usług, które powodują wzrost kosztów komunikacji publicznej. I tak przyjęto założenie, że wydatki na usługi firm przewozowych wzrosną o około 3,2 procent, a koszty administracji o 2,8 procent.
Przyszłoroczny budżet KZK GOP zawiera znaczące środki na inwestycje. Przewodniczący Roman Urbańczyk podkreśla, że inwestycje te będą finansowane nie z kredytów, lecz ze środków własnych KZK GOP oraz dzięki dotacjom z Unii Europejskiej. –Pozwolą one poprawić punktualność kursowania pojazdów komunikacji miejskiej oraz usprawnią system informacji pasażerskiej –stwierdził przewodniczący Urbańczyk. Dodał, że dzięki Śląskiej Karcie Usług Publicznych płatności bezgotówkowe, obecnie tak rozpowszechnione w punktach handlowych, będą również możliwe w urzędach i jednostkach miejskich oraz za przejazdy komunikacją miejską, a nawet za parkowanie.
I słów kilka o wpływach z biletów. W przyszłorocznym budżecie KZK GOP wydatki na przewozy w porównaniu z kończącym się rokiem będą wyższe o ponad 24 mln złotych. Największe dochody KZK GOP uzyskuje ze sprzedaży biletów jednorazowych. Generują one prawie 48 procent wszystkich przychodów z tytułu sprzedaży biletów. Pozycję drugą zajmują bilety miesięczne (41-42 procent). Resztę przychodów zapewniają bilety wieloprzejazdowe (10-11 procent). W ramach obecnej struktury sprzedaży prawie 60 procent dochodów uzyskiwanych jest ze sprzedaży biletów normalnych. Pasażerowie stale korzystający z komunikacji miejskiej nabywają najczęściej bilety miesięczne. Liczba przejazdów na tych biletach nie jest limitowana, co sprawia, że przejazdy biletem miesięcznym są najbardziej korzystne cenowo. Z szacunków KZK GOP wynika, że opłata za jeden przejazd wykonana na bilecie wieloprzejazdowym jest obecnie o około 70 procent niższa od opłaty za jeden przejazd opłacony biletem jednorazowym (cena biletu jednorazowego –2,8 zł). Rocznie KZK GOP sprzedaje około 60 –62 mln sztuk biletów jednorazowych. 60 procent z nich, to bilety ulgowe. Niestety, z każdym rokiem spada ilość sprzedawanych biletów. W okresie trzech lat liczba tzw. przejazdów w gminach KZK GOP zmalała o ponad 12 procent. W 2008 roku ich liczbę szacowano na poziomie około 356 mln, w 2009 roku na ok. 348 mln, w 2010 roku – ok. 330 mln przejazdów, a w obecnym roku było ich około 311 mln. Największy, ponad 28-procentowy spadek sprzedaży odnotowano w grupie biletów miesięcznych.
Mniejsza liczba tzw. przewozów, ma związek ze stałym spadkiem liczby mieszkańców. W ciągu ostatnich 8 lat w gminach KZK GOP ubyło ponad 80 tysięcy osób. Ten spadek szczególnie widoczny jest w grupie wiekowej do 19 roku życia. Z kolei z roku na rok rośnie liczba seniorów, a to oznacza wzrost liczby osób uzyskujących uprawnienia do przejazdów bezpłatnych. To z kolei odbija się na wielkości dochodów z tytułu sprzedaży biletów. Ale spadku ilości przewozów nie da się tylko i wyłącznie „zrzucić”na spadek liczby mieszkańców. –„Ten spadek, to również efekt łatwiejszego dostępu mieszkańców województwa śląskiego do samochodów osobowych”–uważa przewodniczący KZK GOP, Roman Urbańczyk. O ile jeszcze w 2003 roku na 1000 mieszkańców śląskiego przypadało nieco ponad 290 samochodów, o tyle 7 lat później, w 2010 roku, już ponad 440. –„Ten wzrost oznacza dla nas niestety utratę części pasażerów, którzy byli naszymi stałymi klientami i do tego klientami nie korzystającymi z żadnych ulg”–wyjaśnia przewodniczący związku. KZK GOP ma świadomość, że mieszkańcy korzystający z usług komunikacji miejskiej oczekują podniesienia standardu podróżowania między innymi poprzez zwiększenie prędkości podróżowania, jakości i czystości pojazdów. Aby zaspokoić potrzeby pasażerów KZK GOP systematycznie zwiększa wymagania wobec przewoźników.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze