Kukiz`15 o znowelizowanej ustawie o ptz
21 lipca parlamentarzyści wysłuchali sprawozdania Komisji Infrastruktury o senackim projekcie ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym (druki nr 716 i 725).
Tego samego dnia nowelizacja została przyjęta przez Sejm. W ramach obrad, Sejm uchwalił, że w dyskusji nad tym punktem wysłucha 5-minutowych oświadczeń w imieniu klubów i koła. W imieniu Klubu Poselskiego Kukiz?15 głos zabrał poseł Krzysztof Sitarski:
-„Panie Marszałku! Wysoka Izbo! W imieniu Klubu Poselskiego Kukiz?15 przypadł mi zaszczyt przedstawienia stanowiska klubu wobec senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.
Projekt wpłynął do Sejmu 8 lipca, a 7 dni później został skierowany do komisji w celu pierwszego czytania. Trzeba, zatem omówić zmiany proponowane w ustawie z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym. Art. 78 ust. 1 i 2. Przewoźnicy świadczący usługi regularnego transportu osób mogą je wykonywać do końca 2017 r., z uwzględnieniem faktu, iż termin upływu ważności zezwoleń na przewóz osób też zostaje przesunięty o rok względem obecnych przepisów. Zmiany w art. 80, 81, 82, 85, 87 i 90 dotyczą tego, że przedsiębiorca wykonujący przewóz otrzymuje rekompensatę za przewozy objęte taryfikatorem ulg. Rozwiązanie to jest korzystne dla pasażerów, m.in. dla studentów. Finansowanie ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego będzie odbywało się w oparciu o przepisy dotychczasowe. Prawo do rekompensaty z tytułu stosowania ulg należy się tylko operatorom. Zmiana terminu obowiązywania ustawy o rok daje możliwość jednostkom samorządu terytorialnego m.in. na przeprowadzenie przetargów na realizację transportu zbiorowego obywateli. I tutaj nasuwają się pytania:
Które linie komunikacji publicznej będą klasyfikowane, jako przeznaczone do ulgowych przejazdów? Można też zapytać, ilu przewoźników podpisze umowy z organizatorem, czyli, mówiąc krótko, z samorządem, na przewozy. Co stanie się z niezabezpieczonymi zapotrzebowaniem na przewozy drogowe i kolejowe w poszczególnych gminach i powiatach? Nowelizacja ustawy wymaga kompleksowej rewizji zapisów. Potrzeba jasnych przepisów, które określą sposób finansowania linii deficytowych i dyskontowania przychodów z linii rentownych, pomogą zapewnić komunikację do małych ośrodków miejskich, słabo zurbanizowanych, dopuszczą małych przewoźników do obsługi przewozów dotowanych przez samorząd. Tutaj należy wspomnieć, że mali przewoź- nicy często walczą o przetrwanie na rynku przewozów, wymagane są tu odpowiednie świadectwa kwalifikacji, odpowiednia kadra, również w małych firmach, odpowiednie zaplecze, też transportowe.
To wszystko składa się na to, że mali przewoźnicy jednak powinni mieć tutaj też wsparcie, przynajmniej ustawowe. Klub Kukiz?15 jest za dalszym procedowaniem nad ustawą w parlamencie. Jesteśmy przeciw opieszałości w kwestii przewozów publicznych i wzywamy Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa do unormowania tej sytuacji. Na inwestycje infrastrukturalne w drogi, kolej, nawet lotniska transferowane są olbrzymie środki finansowe. Jest także próba przywrócenia żeglugi śródlądowej. Transport publiczny na ten moment w wielu rejonach Polski jednak kuleje, brakuje organizacji, elastyczności, komunikacji i zróżnicowania połączeń. Tylko duże ośrodki miejskie, takie jak Warszawa, mają zróżnicowaną ofertę komunikacji publicznej. Należałoby się tutaj spytać: Co z resztą Polski? Czy można ten element po prostu przełożyć na mniejsze miejscowości? Dziękuję.”
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze