Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kujawsko-pomorskie podsumowało transport publiczny 2024: Kolej plus autobusy

infotrans
23.01.2025 10:02
0 Komentarzy

W ubiegłym roku transport publiczny w województwie kujawsko-pomorskim w 2024 roku przeszedł znaczącą transformację, z dużym naciskiem na rozwój kolei, połączeń autobusowych.

Osiągnięcia te są wynikiem konsekwentnej polityki inwestycyjnej władz województwa i dostosowywania oferty do potrzeb mieszkańców.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie nowe połączenia kolejowe wprowadzono w województwie kujawsko-pomorskim w 2024 roku?
  2. Ile środków przeznaczono na zakup nowoczesnych pociągów i ekologicznych autobusów?
  3. Jakie zmiany wprowadzono w transporcie autobusowym, aby poprawić dostępność komunikacyjną w regionie?
Fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKP
Kujawsko-pomorskie podsumowuje transportowo rok 2024 / Fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKP

Kolej 2024

W sektorze kolejowym wprowadzono nowe połączenia, takie jak wakacyjny pociąg Rybitwa na trasie Toruń-Kołobrzeg, który przewiózł 8 tysięcy pasażerów, czy Barnim z Bydgoszczy do Szczecina, współfinansowany przez kilka województw. W odpowiedzi na potrzeby mieszkańców rozszerzono rozkłady jazdy, dodając m.in. sobotnie kursy z Torunia do Jabłonowa Pomorskiego czy nowe połączenia w Ostaszewskiej Strefie Ekonomicznej.

W październiku 2024 roku podpisano porozumienie dotyczące remontu linii kolejowej Aleksandrów Kujawski-Ciechocinek, która zostanie oddana do użytku w 2025 roku. Dodatkowo, zakupiono siedem nowoczesnych pociągów od bydgoskiej Pesy za 240 mln zł, a także 25 autobusów elektrycznych i 15 hybrydowych za 91 mln zł w ramach KPO.

Do jednorazowego biletu aglomeracyjnego BiT City dla Bydgoszczy i Torunia, dołączył bilet WiT City dla Włocławka i Torunia. Pozwala on na przejazd pociągami Polregio oraz na korzystanie z autobusów i tramwajów przez godzinę po przyjeździe do jednego z tych miast. Miesięczny bilet odcinkowy daje możliwość nieograniczonego przemieszczania się komunikacją miejską przez cały miesiąc, po uprzednim wskazaniu odpowiedniej linii autobusowej lub tramwajowej.

Fot. Tomasz Czachorowski/eventphoto.com.pl dla UMWKP
Kujawsko-pomorskie podsumowuje transportowo rok 2024 / Fot. Tomasz Czachorowski/eventphoto.com.pl dla UMWKP

Autobusy 2024

Transport autobusowy został wzmocniony uruchomieniem ośmiu nowych linii, zwiększając ich liczbę do 68. Na ich utrzymanie przeznaczono ponad 18 mln zł. Wprowadzono również nowe bilety aglomeracyjne WiT City dla Włocławka i Torunia, integrujące komunikację kolejową, autobusową i tramwajową.

Do tego samorząd województwa kupuje 25 elektrycznych i 15 hybrydowych autobusów niskopodłogowych, które będą obsługiwać linie międzymiastowe w naszym regionie. Środki, 91 mln złotych, pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy (KPO), udało nam się je pozyskać w ramach konkursu o dofinansowanie inwestycji transportowych.

– Jesteśmy największym beneficjentem konkursu KPO o dofinansowanie inwestycji w zero- i niskoemisyjny autobusowy transport zbiorowy. To duży sukces. Po inwestycjach w tabor kolejowy i miejski transport publiczny w całym regionie przystępujemy do wymiany autobusów obsługujących połączenia międzymiastowe. Rola tego segmentu pasażerskiego transportu zbiorowego w niwelowaniu zjawiska wykluczenia transportowego jest nie do przecenienia – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.

Pojazdy będą komfortowe, oczywiście klimatyzowane i dostępne dla osób z niepełnosprawnościami ruchowymi, wyposażone w elektroniczny system informacji pasażerskiej, bezprzewodowy internet i dodatkowy niezależny system ogrzewania. Każdy będzie zabierać na pokład 50 osób.

Trwają dwa postępowania przetargowe (łącznie nasze zamówienie jest obecnie w tej dziedzinie największym w kraju), które wyłonią producentów/dostawców; otwarcie ofert nastąpi jeszcze w listopadzie. Zakładamy, że wszystkie pojazdy będą obsługiwać utrzymywane przez samorząd województwa połączenia autobusowe w naszym regionie (to łącznie 68 linii) najpóźniej w połowie 2026 roku.

Fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKP
Kujawsko-pomorskie podsumowuje transportowo rok 2024: / Fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKP

W liczbach:

  • Prawie 8 mln przewiezionych pasażerów przez koleje regionalne
  • 6,2 mln kilometrów przejechanych przez pociągi w 2024 roku
  • 218 mln zł wydanych na transport kolejowy w 2024 roku (w tym rekompensaty dla Arrivy i Polregio oraz koszty dostępu do infrastruktury kolejowej i opłaty dworcowe – 31,3 milionów zł)
  • 240 mln zł zakontraktowanych na zakup siedmiu pociągów
  • 68 linii utrzymywanych przez samorząd województwa linii autobusowych
  • ponad 18 mln zł wydanych na przewozy autobusowe w 2024 roku
  • 91 mln zł pozyskanych na zakup 40 ekologicznych autobusów

Jak widać, w 2024 roku kolej regionalna przewiozła prawie 8 mln pasażerów, pokonując 6,2 mln kilometrów. Na transport kolejowy wydano 218 mln zł, a autobusowy został dofinansowany kwotą 18 mln zł.

Porównując dane z lat 2022-2023, widoczny jest stały wzrost liczby pasażerów w transporcie publicznym. W 2023 roku z usług kolei w Polsce skorzystało 374,4 mln pasażerów, co stanowiło wzrost o 9,4% w stosunku do 2022 roku, osiągając najwyższy wynik od 1999 roku. W województwie kujawsko-pomorskim inwestycje w modernizację infrastruktury i zakup nowoczesnego taboru również wpłynęły na poprawę dostępności i komfortu podróży.

Komentarze