Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kto dostarczy Tramwajom Warszawskim nowe tablice SIP? Sprawdzamy SWZ

infotrans
17.03.2023 18:01
0 Komentarzy

Na przystankach tramwajowych w Warszawie pojawi się więcej tablic z informacją pasażerską. Przybędzie ich nawet 101 sztuk (88 sztuk obejmuje zamówienie podstawowe i 13 sztuk to prawo opcji).

Tramwaje Warszawskie szukają wykonawcy, który wyposaży przystanki w te udogodnienia. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem to tablice zostaną oddane do użytku w ciągu 15 miesięcy od daty zawarcia umowy.

Etapy zamówienia

Inwestycja będzie realizowana w trzech etapach, z czego:

  • etap 1 – obejmuje wykonanie infrastruktury elektroenergetycznej wraz z fundamentami dla tablic,
  • etap 2 – to dostawa, montaż i uruchomienie tablic SIP („etap 2.1”) oraz utrzymanie i obsługa serwisowa tablic, w okresie obowiązywania gwarancji, („etap 2.2”),
  • etap 3 – świadczenie napraw pozagwarancyjnych w okresie obowiązywania gwarancji.

Do obowiązków wykonawcy będzie należała m.in. dostawa, instalacja i uruchomienie nowych dwustronnych tablic SIP. Wszystkie dostarczone tablice SIP muszą być fabrycznie nowe, wykonane nie wcześniej niż w IV kwartale 2022 roku. Ze względów wizualnych, wykonawca musi zastosować jednolitą stylistykę tablic SIP (w tym rozmieszczenie wszystkich elementów informacyjnych) dopasowaną do tablic już eksploatowanych przez zamawiającego. Tablice SIP muszą być zamontowane na konstrukcji wsporczej (jeden słup/maszt) w sposób wskazany przez zamawiającego, przy czym dolna krawędź tablicy musi znajdować się na wysokości 2,5 m (+/– 0,05 m) nad peronem. Konstrukcje będą wyposażone w zabezpieczenie przeciw ptakom montowane na górnej części obudowy tablicy i górnej części belki podtrzymującej tablicę. Na tablicach musi być wyświetlany aktualny czas – w dodatkowym polu na zegar.

fot. Tramwaje Warszawskie

Informacje z tablic

Tablice będą przekazywały takie informacje jak:

  • oznaczenie linii,
  • kierunek jazdy,
  • informację o pojazdach niskopodłogowych w postaci piktogramu wózka inwalidzkiego,
  • prognozę odjazdu – czas pozostały do odjazdu tramwaju, z dokładnością do jednej minuty – co najmniej 3 znaki alfanumeryczne, z wyrównaniem do prawego marginesu kolumny z czasem do odjazdu,
  • informację o typie prognozy,
  • informację o zlokalizowaniu tramwaju w strefie przystankowej,
  • informację o zlokalizowaniu tramwaju na platformie przystankowej,
  • komunikaty specjalne dotyczące wystąpienia sytuacji awaryjnej na trasie (np. awarii zasilania sieci trakcyjnej, zdarzeń z udziałem pojazdów, itp.) oraz inne zaprogramowane do wyświetlania w zdefiniowanym terminie informacje.

Informacje mają być wyświetlane przez diody w kolorze białym.

Tramwaje Warszawskie wymagają, aby tablice SIP były wyposażone w system nagłaśniający umożliwiający przekazywanie kompletnej informacji głosowej o treści informacji wyświetlanych na tablicy.

Lista przystanków, na których pojawią się nowe tablica jest pokaźna. W sumie tablice zyskają aż 52 zespoły przystankowe i minimum 88 przystanków (plus 13, gdy zrealizowana zostanie opcja).

Zamawiający zaplanował otwarcie ofert na dzień 12 kwietnia. Do kryteriów oceny ofert należą: cena (90%),  powłoka antygraffiti/antyplakatowa (2%), gwarancja (8%).

Plus e-papier

To nie jedyny rodzaj tablic z informacją pasażerską na przystankach tramwajowych w Warszawie. Tramwajarze zamontowali także e-papierowe rozkłady jazdy. To pierwsze e-papierowe rozkłady jazdy w Polsce – z dynamiczną informacją, podłączone do zaawansowanego systemu prognozującego, kiedy przyjedzie tramwaj. Działają on-line w kilku miejscach Warszawy – obecnie trwają ich testy.

Pierwsze dwa e-papierowe rozkłady uruchomione zostały na przystankach tramwajowych przy Muzeum Powstania Warszawskiego. Kolejne znalazły się w przy placu Zawiszy, przy stacji Metro Marymont i na przystanku Dworzec Gdański.

Każdy z nich składa się z dwóch części – na pierwszej jest rozkład jazdy linii tramwajowych z godziną i minutą odjazdu kolejnego składu. Przypomina zwykłą wydrukowaną kartkę, jaką widzimy na przystankach. Na drugiej części jest dynamiczna informacja – za ile minut rzeczywiście przyjadą następne tramwaje i w jakiej kolejności. Ta informacja jest odświeżana co kilkanaście sekund.(PAP)

Komentarze