Krok w kierunku integracji komunikacyjnej MZK Jastrzębie z Powiatem Wodzisławskim
7 listopada w Starostwie Powiatowym w Wodzisławiu Śląskim podpisano porozumienie, które w efekcie ma doprowadzić do integracji linii autobusowych, obniżenia kosztów komunikacji i jej usprawnienia, na czym skorzystać mają pasażerowie.
To krok w kierunku powstania analiza różnych możliwości organizacji i finansowania rozwiązań organizacji publicznego transportu zbiorowego na obszarze całego Powiatu Wodzisławskiego z uwzględnieniem istniejących systemów komunikacji zbiorowej.
Spis treści:
- Jaki jest główny cel porozumienia podpisanego w Starostwie Powiatowym w Wodzisławiu Śląskim?
- Kto podpisał porozumienie w imieniu Międzygminnego Związku Komunikacyjnego w Jastrzębiu-Zdroju?
- Kiedy planowane jest zakończenie opracowania analizy modeli organizacji transportu zbiorowego?
Pierwszy krok
7 listopada ze strony Powiatu Wodzisławskiego porozumienie podpisali: starosta Leszek Bizoń i wicestarosta Barbara Chrobok, ze strony miasta Wodzisław Śl. prezydent Mieczysław Kieca, a ze strony Międzygminnego Związku Komunikacyjnego w Jastrzębiu-Zdroju – członkowie zarządu Związku, tj. wiceprezydent Jastrzębia-Zdroju Grzegorz Dulemba oraz dyrektor biura MZK Grażyna Kuczera.
-„Cieszę się, że po kilku miesiącach starań, dzięki zaangażowaniu pracowników Biura MZK i otwartości naszych partnerów, udało się dojść do porozumienia. Wspólne zlecenie analizy to bardzo ważny początek działań na rzecz usprawnienia komunikacji miejskiej w regionie przy współpracy Wodzisławia Śląskiego i władz Powiatu Wodzisławskiego – mówi Grażyna Kuczera.
Zgodnie z umową MZK zleci firmie zewnętrznej przeprowadzenie analizy różnych modeli funkcjonowania transportu zbiorowego na terenie naszego powiatu, gdzie – pomijając Komunikację Miejską Rybnik, docierającą do północnych miast powiatu – występuje trzech głównych organizatorów przewozów pasażerskich, tj. MZK, Starostwo Powiatowe w Wodzisławiu Śląskim i Urząd Miasta Wodzisławia Śląskiego.
Analiza składać się będzie w sumie z czterech części. Nie tylko z diagnozy, jak obecnie działa sieć połączeń oraz jakie są główne problemy w funkcjonowaniu komunikacji, a także przedstawienia prawnych możliwości organizacji i finansowania transportu publicznego. Opracowanie będzie bowiem też zawierać propozycje działań, by linie komunikacyjne niepotrzebnie się nie dublowały, a transport był bardziej efektywny, niezależnie od tego, kto organizuje przewozy. Ponadto firma porówna różne sposoby organizacji komunikacji oraz przedstawi analizę najkorzystniejszych propozycji, spełniających potrzeby mieszkańców oraz możliwości organizatorów transportu. Całość opracowania ma powstać do 12 tygodni od podpisania umowy z wykonawcą.
Dokument zostanie opracowany z inicjatywy MZK, który zwrócił się z nią zarówno do Powiatu Wodzisławskiego, jak i Miasta Wodzisław Śl. Wspólnie uzgodniono, że dlatego, iż w każdym z tych podmiotów obowiązuje inny system rozliczania kosztów transportu, analizę przeprowadzi firma zewnętrzna, która specjalizuje się w tych zagadnieniach. Celem jest bowiem integracja i współpraca pomiędzy samorządami, by zaproponować pasażerom lepszą ofertę przewozową przy jednoczesnym zoptymalizowaniu kosztów funkcjonowania transportu zbiorowego.
jaki jest cel?
Współpraca ma doprowadzić do integracji linii autobusowych, obniżenia kosztów komunikacji i jej usprawnienia, na czym skorzystać mają pasażerowie. Do tego dochodzi synchronizacja działań elektronicznego systemu obsługi pasażerów, a w przyszłości być może stworzenia wspólnego biletu obowiązującego na terenie obejmującym wszystkich sygnatariuszy porozumienia. Pierwszym krokiem jest wspólne zlecenie i sfinansowanie profesjonalnej „analizy potencjalnych modeli organizacji publicznego transportu zbiorowego”.
- Podpisanie umowy na wykonanie analizy ma nastąpić w ciągu najbliższych kilku dni.
- Dokument ułatwiający optymalizację komunikacji miejskiej ma być gotowy w pierwszym kwartale przyszłego roku.
-„To bardzo dobry początek współpracy z Wodzisławiem i Powiatem Wodzisławskim. Cieszę się, że wykonaliśmy ten pierwszy krok i zmierzamy w dobrym kierunku. Po otrzymaniu profesjonalnej analizy czeka nas konkretna praca, na której skorzystają głównie pasażerowie MZK oraz użytkownicy komunikacji w regionie – podkreśla Grzegorz Dulemba, przewodniczący Zarządu MZK.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze