Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kraków z budżetem 2024: 933 mln zł na transport publiczny. Jest wzrost

infotrans
25.12.2023 15:06
0 Komentarzy

20 grudnia radni przyjęli projekt budżetu Krakowa na przyszły rok, który w zakresie transportu publicznego zakłada wydatki na poziomie 933 mln zł.

Dochody miasta wyniosą ogółem na poziomie ponad 8 mld zł oraz wydatki na blisko 8,6 mld zł. W trakcie prac nad uchwałą radni zgłosili ponad 400 poprawek; większość z nich została przyjęta. Za budżetem na 2024 rok wraz z autopoprawką prezydenta i poprawkami radnych zagłosowało 21 radnych, jedna osoba była przeciw, a 18 wstrzymało się od głosu.

trudny budżet

Wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig ocenił podczas sesji, że przyszłoroczny budżet „jest trudny i wszyscy doskonale to wiemy”, dlatego nie było w nim miejsca na uwzględnienie poprawek zgłoszonych przez radnych. W dokumencie ujęto jedynie autopoprawkę przedstawioną przez prezydenta Jacka Majchrowskiego.

Według władz Krakowa planowanie budżetu jest coraz trudniejsze, bo rządowe reformy obniżyły potencjał dochodowy miasta. Kraków liczy więc na naprawę finansów publicznych, a w bliższej perspektywie na odblokowanie Krajowego Planu Odbudowy, by móc poszerzyć wąski na razie z konieczności program inwestycyjny.

„Nie ma w obecnym budżecie środków na poprawki” – tłumaczył Kulig podczas środowej sesji – „Mówię wprost – w tym roku sięgnęliśmy ściany, nie możemy zwiększyć zadłużenia, a ja powiem uczciwie: nie mam sumienia i nie zrobię tego, żeby wziąć ołówek i wykreślić jedno zadanie i wprowadzić inne, bo to jest moim zdaniem nieuczciwe” – argumentował wiceprezydent przed głosowaniem.

Jednym z obszarów, w którym wzrost kosztów widać bardzo wyraźnie, są usługi przewozowe. Komunikacja miejska generuje coraz większe wydatki, co sprawia, że miasto w coraz większym stopniu pokrywa je ze środków własnych – od 2022 roku już w 65 proc.

Według szacunków w 2023 roku miasto wyda na komunikację miejską około 933 mln zł, z czego jedynie około 380 mln zł znajdzie pokrycie we wpływach ze sprzedaży biletów. Ponadto na zwiększenie dopłaty miasta wpływ mają nie tylko mniejsze, niż planowano, zmiany w taryfie, ale także oddawanie do użytku nowych inwestycji (uruchomienie linii tramwajowej do Górki Narodowej generuje w tym roku dodatkowy koszt blisko 30 mln zł).

Radni uchwalili budżet Krakowa na rok 2024
Radni uchwalili budżet Krakowa na rok 2024

Czy zabraknie?

Przypomnijmy, że 2023 roku na funkcjonowanie komunikacji miejskiej w Krakowie zabrakło ponad 300 mln zł.

-„Mamy nadzieję, że 2024 rok będzie znacznie lepszy niż 2023, w którym przez cały czas musieliśmy zbierać pieniądze, żeby utrzymać obecną ofertę – mówi Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego.

W przyszłorocznym budżecie Krakowa na funkcjonowanie komunikacji miejskiej przewidziano 933 mln zł złotych. To o prawie 200 mln zł więcej niż w 2023 roku i niemal dwukrotnie więcej niż jeszcze w 2019.

Łukasz Franek zapewnia, że te pieniądze pozwolą nie tylko na utrzymanie dotychczasowej oferty, ale również na uruchomienie nowych połączeń. W połowie października ZTP podpisał umowę z firmą Mobilis na kolejne 10 lat. Operator będzie obsługiwał łącznie 29 linii autobusowych (aktualnie obsługuje ich 19) i będzie posiadał 151 autobusów. W związku z tym w mieście uda się uruchomić dodatkowe połączenia. Jednak zmiany wejdą w życie dopiero w drugiej połowie przyszłego roku.

Planowane nowe połączenia autobusowe w Krakowie to:

  • nr 104: „Swoszowice SKA” – „Czerwone Maki P+R”
  • nr 116: „Czerwone Maki P+R” – „Podgórki Tynieckie”
  • nr 126: „Mydlniki Wapiennik P+R” – „Salwator”
  • nr 147: „Nowy Kleparz” – „Żabiniec”
  • nr 148: „Na Załęczu” – „Cogiteon”
  • nr 198: „Mistrzejowice” – „Zesławice”
  • nr 438: „Chełmońskiego Pętla” – „Os. Piastów”.

Planowane wydłużenie linii:

  • nr 105: zostanie wydłużona do pętli „Os. Piastów”
  • nr 125: zostanie wydłużona do pętli „Dworzec Główny Wschód”. Na wydłużonym odcinku autobusy pojadą ul. Myśliwską, Ofiar Dąbia, Cystersów, przez dolną płytę ronda Mogilskiego i ul. Rakowicką
  • nr 155: zostanie wydłużona do pętli „Podgórze SKA”
  • nr 193: zostanie wydłużona do pętli „Górka Narodowa Wschód”
  • nr 196: co drugi kurs będzie dojeżdżać do pętli „Kostrze OSP”
  • nr 513: zostanie wydłużona do pętli „Górka Narodowa Zachód”.

Komentarze