Kraków o unieważnieniu uchwały SCT: Zmiana terminów – bez odwoływania się

11 stycznia Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie unieważnił dotychczasową uchwałę o Strefie Czystego Transportu.
Jest to wciąż wyrok nieprawomocny, natomiast wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig poinformował, że miasto nie planuje odwoływać się od decyzji WSA. Oznacza to, że SCT nie ma szans na wejście w życie 1 lipca tego roku. Mamy w tej sprawie komentarz od Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.
Bez odwołania?
Postanowienie WSA jest nieprawomocne, ale – jak zauważył wiceprezydent – oczekiwanie na orzeczenie sądu drugiej instancji mogłoby zająć dwa, trzy lata. Lepiej więc przygotować zupełnie nową uchwałę o SCT, bazując na uwagach WSA do tej unieważnionej.
Prace nad nową uchwałę urzędnicy rozpoczną po otrzymaniu pisemnego uzasadnienia decyzji sądu. 11 stycznia sąd przedstawił uzasadnienie ustne. Bywa, że pisemne są uzupełnione o nowe wątki. Nowa uchwała ma być dokładnie skonsultowana z mieszkańcami.
-„Zdajemy sobie sprawę z tego, że w tej kadencji nowa uchwała nie zostanie przedstawiona. Myślę, że SCT na mocy nowej uchwały mogłaby zacząć obowiązywać najwcześniej w 2025 roku” – powiedział Andrzej Kulig.
IDEA SCT zostaje
Jak zauważył Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie, wojewódzki Sąd Administracyjny, co istotne, przede wszystkim nie podważył samej idei SCT.
-„Odrzucił dwie skargi dotyczące tego, że Strefa może ograniczać swobody obywatelskie czy łamać jakieś zapisy konstytucji. Natomiast Sąd zgodził się z Wojewodą, który w swoje skardze wskazywał na pewne braki dotyczące treści uchwały. Sędziowie uznali, że w przyjętej uchwale zabrakło dokładniejszego określenia granic strefy, między innymi poprzez wskazanie granic strefy i sposobu organizacji ruchu w strefie w obszarze wjazdu do niej i wyjazdu. Zdaniem sądu kierowcy z bezpośrednio z treści uchwały powinni dowiadywać się, jak granice Strefy będą przebiegać i jak to będzie oznakowane. Dodatkowo Sąd uznał, że przy wyznaczaniu granic Strefy powinno się wziąć też pod uwagę możliwość dojazdu do miejskich parkingów Park&Ride” – przekazał ZTP w Krakowie.
Teraz władze Krakowa chcą teraz przygotować nowy projekt uchwały, uwzględniający wszystkie uwagi Sądu, które znajdą się w pisemnym uzasadnieniu do wyroku. Oznacza to, że projekt nowej uchwały będzie przedłożony już nowej, wybranej w kwietniu Radzie Miasta Krakowa. A przygotowywane zapisy mogą zacząć obowiązywać najwcześniej w przyszłym roku.
Decyzja Sądu
11 stycznia WSA pozytywnie rozpatrzył skargę wojewody małopolskiego na uchwałę o SCT i unieważnił ten dokument. Uchwała wprowadzała SCT na terenie całego miasta od lipca tego roku. Miała to być pierwsza taka strefa w Polsce.
Sąd zwrócił uwagę przede wszystkim na nieprecyzyjne określenie granic SCT i wytknął radnym, że nie określili miejsc, do których osoby spoza Krakowa mogłyby wjechać, żeby zostawić swój pojazd (niespełniający wymogów SCT) i przesiąść się na inny środek transportu.
Unieważniona uchwała zakładała, że od lipca tego roku do Krakowa nie wjechałyby samochody osobowe i ciężarowe zarejestrowane po 1 marca 2023 r., które nie spełniają norm co najmniej Euro 3 w przypadku aut benzynowych i LPG, a w przypadku diesli norm co najmniej Euro 5. Od lipca 2026 SCT miała obowiązywać wszystkie auta, niezależnie od daty rejestracji.
Według przeciwników strefy naruszała ona konstytucyjne prawa i wolności, jak prawo własności, swobodę przemieszczania, wyboru miejsca edukacji, czy miejsca pracy; wykluczała osoby, które nie stać na zakup nowego auta.
Radni uchwalili SCT powołując się na Ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz obowiązki wskazane w wojewódzkim Programie Ochrony Powietrza. Jako argumenty podawali potrzebę ochrony zdrowia, na które źle wpływa zanieczyszczone powietrze.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze