Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kraków o buspasie na Mikołajczyka: „Eksperyment, który nie wypalił”. Do likwidacji

infotrans
16.11.2025 17:02
0 Komentarzy

15 listopada 2025 r. Zarząd Dróg Miasta Krakowa oficjalnie ogłosił likwidację buspasa na ul. Mikołajczyka, na odcinku od przystanku „Dunikowskiego” do ronda Piastowskiego.

To zaskakujący, ale długo oczekiwany ruch – mieszkańcy Bieńczyc i Mistrzejowic od lat apelowali o wycofanie tego rozwiązania, które – jak twierdzą – zamiast pomóc, tylko pogłębiało problemy.

Rozkład jazdy:

  1. Na jakim odcinku Mikołajczyka znika buspas?
  2. Jakie zmiany wprowadzono przy rondzie Piastowskim?
  3. Dlaczego mieszkańcy domagali się likwidacji buspasa?
Zarząd Dróg Miasta Krakowa przygotowuje się do likwidacji pasa ruchu dla autobusów na ul. Mikołajczyka, na odcinku od przystanku „Dunikowskiego” w kierunku ronda Piastowskiego.
Zarząd Dróg Miasta Krakowa przygotowuje się do likwidacji pasa ruchu dla autobusów na ul. Mikołajczyka, na odcinku od przystanku „Dunikowskiego” w kierunku ronda Piastowskiego.

Eksperyment, który nie wypalił

Buspasy miały być odpowiedzią na zatłoczone trasy i gwarancją sprawnego przejazdu komunikacją miejską. W praktyce jednak ul. Mikołajczyka i rondo Hipokratesa stały się jednymi z najbardziej zakorkowanych miejsc w tej części Krakowa. Mieszkańcy alarmowali o zatorach sięgających placu Bieńczyckiego, zwiększonym hałasie i pogarszającej się jakości powietrza. Samorządowcy i radni dzielnicowi od lat naciskali na zmiany.

Wiosną 2025 roku władze miasta zapowiedziały analizę i korektę organizacji ruchu. Teraz te zapowiedzi przechodzą w fazę realizacji. Zmiany mają wejść w życie jeszcze w listopadzie.

Likwidacja buspasa to część szerszego pakietu zmian na ul. Mikołajczyka. Równolegle trwa przebudowa wlotu ulicy na rondo Piastowskie oraz zmiana lokalizacji przejścia dla pieszych i przejazdu rowerowego w rejonie ul. Okulickiego. Dotychczasowe przejścia – znajdujące się przed wiaduktem – zostaną zlikwidowane.

W ramach inwestycji:

  • jezdnia wschodnia zostanie poszerzona,
  • powstanie nowa wyspa azylu rozdzielająca pasy ruchu,
  • zamontowane zostanie dedykowane oświetlenie LED poprawiające bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.

Jak zapowiada ZDMK, nowe rozwiązania mają przede wszystkim usprawnić ruch w kierunku Mistrzejowic i Prądnika Czerwonego, ograniczając czas przejazdu i uciążliwości dla lokalnych mieszkańców.

Zarząd Dróg Miasta Krakowa przygotowuje się do likwidacji pasa ruchu dla autobusów na ul. Mikołajczyka, na odcinku od przystanku „Dunikowskiego” w kierunku ronda Piastowskiego.

Co dalej z komunikacją miejską?

Likwidacja pasa dla autobusów budzi pytania o przyszłość priorytetów dla transportu zbiorowego w tym rejonie Krakowa. Choć buspasy bywają skutecznym narzędziem, w tym przypadku ich wprowadzenie – jak pokazują dane i odczucia mieszkańców – przyniosło skutek odwrotny od zamierzonego.

Kraków nie wycofuje się z idei zrównoważonego transportu, ale – jak pokazuje przykład z ul. Mikołajczyka – musi elastycznie dostosowywać rozwiązania do lokalnych warunków i rzeczywistego natężenia ruchu.

To jedna z pierwszych tak radykalnych korekt w miejskiej polityce drogowej w ostatnich latach. Czas pokaże, czy ruch ten stanie się precedensem dla innych miast i innych nieudanych eksperymentów infrastrukturalnych.

Komentarze