Kraków o buspasie na Mikołajczyka: „Eksperyment, który nie wypalił”. Do likwidacji
15 listopada 2025 r. Zarząd Dróg Miasta Krakowa oficjalnie ogłosił likwidację buspasa na ul. Mikołajczyka, na odcinku od przystanku „Dunikowskiego” do ronda Piastowskiego.
To zaskakujący, ale długo oczekiwany ruch – mieszkańcy Bieńczyc i Mistrzejowic od lat apelowali o wycofanie tego rozwiązania, które – jak twierdzą – zamiast pomóc, tylko pogłębiało problemy.
Rozkład jazdy:
- Na jakim odcinku Mikołajczyka znika buspas?
- Jakie zmiany wprowadzono przy rondzie Piastowskim?
- Dlaczego mieszkańcy domagali się likwidacji buspasa?
Eksperyment, który nie wypalił
Buspasy miały być odpowiedzią na zatłoczone trasy i gwarancją sprawnego przejazdu komunikacją miejską. W praktyce jednak ul. Mikołajczyka i rondo Hipokratesa stały się jednymi z najbardziej zakorkowanych miejsc w tej części Krakowa. Mieszkańcy alarmowali o zatorach sięgających placu Bieńczyckiego, zwiększonym hałasie i pogarszającej się jakości powietrza. Samorządowcy i radni dzielnicowi od lat naciskali na zmiany.
Wiosną 2025 roku władze miasta zapowiedziały analizę i korektę organizacji ruchu. Teraz te zapowiedzi przechodzą w fazę realizacji. Zmiany mają wejść w życie jeszcze w listopadzie.
Likwidacja buspasa to część szerszego pakietu zmian na ul. Mikołajczyka. Równolegle trwa przebudowa wlotu ulicy na rondo Piastowskie oraz zmiana lokalizacji przejścia dla pieszych i przejazdu rowerowego w rejonie ul. Okulickiego. Dotychczasowe przejścia – znajdujące się przed wiaduktem – zostaną zlikwidowane.
W ramach inwestycji:
- jezdnia wschodnia zostanie poszerzona,
- powstanie nowa wyspa azylu rozdzielająca pasy ruchu,
- zamontowane zostanie dedykowane oświetlenie LED poprawiające bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.
Jak zapowiada ZDMK, nowe rozwiązania mają przede wszystkim usprawnić ruch w kierunku Mistrzejowic i Prądnika Czerwonego, ograniczając czas przejazdu i uciążliwości dla lokalnych mieszkańców.
Co dalej z komunikacją miejską?
Likwidacja pasa dla autobusów budzi pytania o przyszłość priorytetów dla transportu zbiorowego w tym rejonie Krakowa. Choć buspasy bywają skutecznym narzędziem, w tym przypadku ich wprowadzenie – jak pokazują dane i odczucia mieszkańców – przyniosło skutek odwrotny od zamierzonego.
Kraków nie wycofuje się z idei zrównoważonego transportu, ale – jak pokazuje przykład z ul. Mikołajczyka – musi elastycznie dostosowywać rozwiązania do lokalnych warunków i rzeczywistego natężenia ruchu.
To jedna z pierwszych tak radykalnych korekt w miejskiej polityce drogowej w ostatnich latach. Czas pokaże, czy ruch ten stanie się precedensem dla innych miast i innych nieudanych eksperymentów infrastrukturalnych.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok




Komentarze