Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kontrakt Terytorialny województwa świętokrzyskiego

infotrans
06.11.2014 09:12
0 Komentarzy

Inwestycje w drogi, koleje i szpitale znalazły się wśród projektów zgłoszonych przez samorząd województwa świętokrzyskiego w Kontrakcie Terytorialnym. We wtorek rząd podjął uchwałę ws. jego zatwierdzenia. Jak podało Centrum Informacyjne Rządu, Świętokrzyskie znalazło się w grupie siedmiu województw z zatwierdzonymi Kontraktami Terytorialnymi. Podczas wtorkowego posiedzenia Rady Ministrów podjęto uchwały ws. Kontraktów województw: lubuskiego, małopolskiego, opolskiego, dolnośląskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego, zachodniopomorskiego. Kazimierz Kotowski z zarządu województwa świętokrzyskiego powiedział PAP, że szacunkowy koszt wszystkich projektów, które mają być realizowane w ramach kontraktu, wyniósł 10,4 mld zł –to 53 zadania na listach: podstawowej i warunkowej. Na liście podstawowej dokumentu znalazło się 15 projektów za 4,2 mld zł, wśród nich –jak podkreślił Kotowski –są „bardzo ważne”dla władz województwa inwestycyjne drogowe i kolejowe. To m.in.: budowa drogi ekspresowej S-7 Warszawa-Kraków na odcinku Skarżysko-Kamienna –Radom i od Jędrzejewa do granicy z woj. małopolskim, budowa obwodnicy Opatowa w ciągu drogi S-74 oraz obwodnicy Morawicy na drodze krajowej nr 73. Rozbudowywana ma być także droga wojewódzka nr 764 Kielce –Staszów, a przy większych miejscowościach wzdłuż tej trasy powstaną obwodnice. Wyremontowane mają być też linie kolejowe: nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna –Kielce –Kozłów oraz linia nr 25: Sandomierz –Ostrowiec Świętokrzyski –Skarżysko.

Lista zakłada także wsparcie projektów dotyczących ochrony środowiska, efektywności energetycznej, w tym termomodernizacji budynków oraz związanych z odnawialnymi źródłami energii. Zapisane tu zostały także projekty dotyczące zrównoważonego, ekologicznego miejskiego transportu, który zostaną ujęte w Zintegrowanych Inwestycjach Terytorialnych dla Kielc i okalających je gmin. Na liście podstawowej znalazły się także projekty dotyczące budowy szpitalnych oddziałów ratunkowych w Busku-Zdroju i w Kielcach. Z kolei lista warunkowa zawiera 38 zadań o wartości ok. 6,2 mld zł. Dotyczą one m.in.: rozbudowy dróg krajowych nr 42 i 9, budowy drogi S-74 Sulejów –Kielce –Opatów –Nisko i budowy łącznicy trasy kolejowej Kielce –Częstochowa z Centralną Magistralą Kolejową. Dwa kolejne projekty są związane z ochroną przeciwpowodziową okolic Połańca z uwzględnieniem zlewni rzeki Czarnej i wschodniej części Kanału Strumień oraz Sandomierza, z uwzględnieniem zlewni Opatówki i Koprzywianki. Na listę warunkową wpisano także przedsięwzięcia dotyczące remontu lub rozbudowy placówek kultury w regionie, takich jak: kieleckiego Teatru im. Stefana Żeromskiego, Parku Etnograficznego w Tokarni i Europejskiego Centrum Bajki w Pacanowie. Umieszczono tu również zadania związane z rozwojem szkolnictwa wyższego, przygotowywane m.in. przez Politechnikę Świętokrzyską. Wśród zadań związanych z ochroną zdrowia mają być realizowane projekty rozbudowy Świętokrzyskiego Centrum Onkologii i oddziałów szpitali prowadzonych przez samorząd wojewódzki, które już wypełniły lub mają szansę na wypełnienie wymogów zostania oddziałami klinicznymi, na potrzeby kształcenia lekarzy na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego. Założono też rozbudowę i modernizację obiektów szpitalnych i rehabilitacyjnych w Busku-Zdroju oraz dalszy etap rozwoju Publicznego Banku Komórek Macierzystych przy Regionalnym Centrum Naukowo-Technologicznym w Podzamczu k. Chęcin.
Jak mówił Kotowski, połowa wniosków zgłoszonych początkowo przez samorząd województwa, w wyniku negocjacji z Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju, nie znalazła się na liście podstawowej kontraktu. -’Już na starcie zyskujemy plus, dzieląc się zadaniami i mając wstępne rozeznanie, które z nich mają szansę na realizację –oceniane jako strategiczne i na szczeblu centralnym i przez nas. (…) Kontrakt umożliwia lepsze przygotowanie konkursów w naszym programie regionalnym’ –podsumował samorządowiec, zapytany o ocenę potrzeby tworzenia tego typu porozumień. Kontrakt Terytorialny będzie obowiązującym w latach 2014-2020 głównym porozumieniem rządu z samorządami ws. koordynowania dużych, priorytetowych dla regionów inwestycji. Ich finansowanie ma pochodzić z różnych źródeł, m.in. z regionalnych programów operacyjnych, zarządzanych na szczeblu krajowym programów unijnych i z budżetu państwa.

Komentarze